Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Jak zbudować trwałą przewagę strategiczną firmy? >>

Jak zbudować trwałą przewagę strategiczną firmy?

Firma z kondycją - cykl artykułów o zarządzaniu marketingowym w sektorze MSP

Trudno dzisiaj znaleźć na rynku miejsce nieobarczone koniecznością rywalizowania w niemal każdej sferze. Im bardziej zdajemy sobie sprawę z tego, że w każdej chwili może nam zagrozić ktoś inny, oferując lepszy, tańszy, bądź ciekawiej prezentujący się produkt na półce, tym szanse na przetrwanie rosną.

Marginalizowanie konieczności konkurowania i tym samym nieustannego przeciwdziałania temu, co robią inne firmy w naszej kategorii, jest dzisiaj największym zagrożeniem dla sektora MSP. Małe i średnie przedsiębiorstwa bardzo rzadko czują bowiem potrzebę obserwacji rynku oraz ciągłego analizowania swojej przewagi. Niestety niewiele z tych firm potrafi też ową przewagę, czy też wyróżnik rynkowy wskazać. Istotą inteligentnego przeciwdziałania konkurencji jest właśnie myślenie strategiczne, na bazie którego każde przedsiębiorstwo świadomie kształtuje swoją ofertę oraz komunikację marketingową.

Megakonkurencja

Przewaga strategiczna firmy wynika z wiedzy, a nie z przekonania menedżera. Wyróżnik rynkowy płynie z wielowarstwowej analizy, na podstawie której firma projektuje rozwiązania i wdraża je w operacyjnym działaniu. Tzw. „bieżączka” to nic innego jak taktyka operacyjna – powinna być zsynchronizowana ze strategią biznesową przedsiębiorstwa. Jednak zanim dojdziemy do tego, jakie elementy mogą lub wpływają na sprzedaż naszej firmy, musimy przejść przez proces strategiczny. Składa się on z trzech głównych obszarów: analizy, projektowania i implementacji. W ramach analizy, która jest najważniejszą częścią przygotowywania gruntu strategicznego pod firmę, praktycznie musimy dowiedzieć się, co pozwoli nam określić „Potencjał Wzrostu”. Owy potencjał to próba sklasyfikowania atutów firmy pod kątem kompetencji, wiedzy, innowacji, uwarunkowań rynkowych, sieci dystrybucji, brandingu i komunikacji marketingowej. Najważniejszym jednak elementem w „Potencjale” jest Klient. Niezmiernie ważna jest wiedza o tym, jak kojarzy naszą marką, jak „konsumuje” nasz produkt, skąd wie i dlaczego kupuje naszą ofertę, jakimi kryteriami kieruje się przy wyborze naszej marki/oferty, jakie ma oczekiwania i preferencje zakupowe. Dziś bardzo zyskuje na znaczeniu termin „Klientocentryzm”. Nie chodzi o zasadę „klient nasz pan”, ale o zrozumienie jego oczekiwań i potrzeb. Wówczas marka/firma staje się Partnerem w relacjach ze swoimi nabywcami, bo wpisuje się w jego gusta, możliwości, miękkie i twarde aspekty lubienia marki. „Potencjał” to także odpowiedzenie sobie na szereg pytań związanych z obecną i pożądaną sytuacją produktu na rynku. Warto postawić sobie proste pytania, np.: Gdzie jesteśmy – gdzie chcemy być. Szukanie na nie odpowiedzi bywa bowiem skomplikowane, ale produktywne dla kierownictwa firmy.

Autor tekstu: Marcin Gieracz, Partner&Strategic Director
Rubikom Strategy Consultants
mgieracz@rubikom.plmgieracz@rubikom.pl
www.rubikom.pl
www.kondycjamarketingu.pl
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 8(100)2010


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: firma z kondycją | marketing | przewaga strategiczna firmy

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum