Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Pozory mylą, dowód nie >>

Pozory mylą, dowód nie

Reaguj, gdy niepełnoletni kupuje alkohol

„Pozory mylą, dowód nie” to hasło promujące tegoroczną kampanię Związku Browarów Polskich i Komendy Głównej Policji przeciwdziałającą sprzedaży alkoholu nieletnim. Okazuje się bowiem, że problem sprzedaży alkoholu nieletnim – mimo wielu kampanii – nadal istnieje. Wskazały na to wyniki badania PBS DGA, przeprowadzonego metodą „Tajemniczy Klient”, z których wynika, że 53 proc. sprzedawców sprzedało alkohol osobom wyglądającym na niepełnoletnie.

W lipcu (2-12.07) instytut badawczy PBS DGA przeprowadził badania nt. sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim. Badania prowadzone były metodą obserwacji uczestniczącej (Tajny Klient) w trzech różnych sytuacjach: próba zakupu alkoholu przez młodzież niepełnoletnią, w sytuacji gdy w sklepie przebywał tylko sprzedawca i klient, gry w sklepie jest wielu klientów (w tym osoby dorosłe) i gdy w sklepie są dorośli klienci, którzy zwracają uwagę na sprzedaż alkoholu nieletnim.

Wynika badania okazały się mało pozytywne. W 400 przebadanych punktach sprzedano alkohol osobom wyglądającym na niepełnoletnie. Co drugi sprzedawca poprosił o okazanie dowodu osobistego. Sprzedawcy częściej odmawiali sprzedaży alkohol, gdy w sklepie przebywali inni klienci. Tymczasem – co niepokojące – zaledwie cztery osoby (na 28 przypadkowych klientów) zareagowały na sprzedaż alkoholu osobie wyglądającej na niepełnoletnią. W wyniku interwencji świadka-audytora, 38 proc. sprzedawców kontynuowało sprzedaż, z kolei 62 proc. odmówiło sprzedaży alkoholu.

„Jak łatwo wywnioskować z przeprowadzonych badań, sprzedaż alkoholu niepełnoletnim to wciąż powszechne zjawisko. Niestety małoletni najczęściej sięgają po alkohol dzięki przyzwoleniu dorosłych, którzy zdają się nie widzieć problemu. Osoby poniżej 18. roku życia w wielu sklepach mogą bez przeszkód kupi alkohol. Nie wszyscy sprzedawcy pytają ich o dowody. Dlatego tak ważnej są działania mające na celu uświadomienie sprzedawcom oraz świadkom sprzedaży, że sprzedaż alkoholu nieletnim może prowadzić do poważnych konsekwencji” – mówi Danuta Gut, Dyrektor Biura Zarządu ZPPP Browary Polskie.

Od sierpnia br. na antenie TVP można oglądać 15. sekundowe spoty zwracające uwagę na to, że dorosły wygląd nie musi oznaczać dojrzałości.

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 8(100)2010


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum