Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> 3 x P, czyli życie na kontrakcie >>

3 x P, czyli życie na kontrakcie

Partnerstwo Publiczno-Prywatne

3 razy P, czyli PPP, albo inaczej Partnerstwo Publiczno-Prywatne będzie dla Polski nowym wyzwaniem, ale także szansą na rozwój po 2013 r. Koniec funduszy UE w tak gigantycznym rozmiarze, jak obecnie w perspektywie budżetowej lat 2007-2013 (ponad 67 mld euro), wymusi na naszym kraju szukanie i wdrażanie nowych rozwiązań w finansowaniu publicznych inwestycji. Takim rozwiązaniem jest zastosowanie formuły partnerstwa publiczno-prywatnego, jako połączenia montażu finansowania celowych inwestycji o znaczeniu publicznym przez sektor prywatny.
Początek nowej ery...

Doświadczenia Stanów Zjednoczonych, Zachodniej Europy, m.in. Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemiec, czy ONZ – UNIDO i Banku Światowego pokazały, że system ten jest nie tylko wydolny od lat 80. XX w., ale w gospodarce rynkowej jest doskonałym narzędziem uzupełniania potrzeb społecznych przez kapitał prywatny. Wiąże się z tym jednak kilka obowiązków i obostrzeń względem takiego partnerstwa. Przede wszystkim jest to zaufanie względem obydwu stron – vide publiczny partner związany długoterminową umową z prywatnym partnerem, niczym ogień z wodą, muszą połączyć wysiłki, aby móc zrealizować wspólne, zwykle kilkumilionowe przedsięwzięcie inwestycyjne. Doświadczenia Polski, w tym administracji rządowej i samorządowej w wykorzystaniu funduszy UE przedakcesyjnych (np. ISPA, PHARE) i akcesyjnych (np. Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Europejski Fundusz Społeczny) pozwalają patrzeć z optymizmem w możliwość transferowania, w życie publiczne nowych finansowych rozwiązań instytucjonalnych. Trzeba także zaznaczyć doświadczenia beneficjentów publicznych w ramach przykładów inwestycji z użyciem środków światowej inżynierii finansowej: Banku Światowego, EBI, EBOiR. Realizacja kontraktów oparta na procedurach Banku Światowego i FIDIC także nauczyła sektor publiczny pewnej dyscypliny w planowaniu długoterminowych inwestycji oraz ich efektywnej realizacji, a także skutecznego rozliczania. Na takie menedżerskie przygotowanie administracji publicznej od dłuższego czasu oczekiwał sektor prywatny.

Pierwsze koty za płoty...

Polska posiada już pierwsze doświadczenia w zakresie stosowania modelu PPP. Wszystko zaczęło się od wprowadzenia nie do końca przygotowanej ustawy z 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (1). Wiele jednostek samorządów terytorialnych starało się pozyskać inwestorów strategicznych dla swoich lokalnych inwestycji o kluczowym znaczeniu dla regionu. Były to zwykle: aquaparki, parki przemysłowe, ale także oczyszczalnie ścieków i systemy kanalizacyjne. Wiele z tych inwestycji upadło lub nie zostało dokończonych ze względu na źle przygotowane kontrakty oraz zbyt słabą stabilność prawodawstwa w tej materii i lokalnych władz. Należy zaznaczyć, iż wiodącą wykładnią prawną (obok ww. ustawy), dla tego typu inwestycji jest kodeks cywilny, a dopiero następnie obostrzenia ustawy o zamówieniach publicznych.


Autor: Ekspert ds. UE
Właściciel Euro Business Group
Trener Europejskiej Grupy Doradczej


Źródło:
Patrz: Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100)
Patrz: Ustawa z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. z 2009 r., Nr 19, poz. 101)
Green paper on public-private partnerships and community law on public contracts and concessions Bruksela  30.04.2004
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 9(101)2010


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum