Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Inwestycja, a nie koszt >>

Inwestycja, a nie koszt

Efektywna strategia szkoleniowa firmy

W gorączkowym czasie budżetowania, jako menedżerowie planujący i odpowiedzialni za budżet, zastanawiamy się nad racjonalnym planem wydatków na szkolenia pracowników. Jakie kryteria powinniśmy wziąć pod uwagę, by strategia szkoleniowa na rok 2011 została dobrze zaplanowana?

Polityka szkoleniowa to integralny element strategii zarządzania personelem w firmie, a ta z kolei powinna wynikać ze strategii biznesowej. Nic zatem w szkoleniach nie może pozostać dziełem przypadku, mody czy życzeń ze strony pracowników. Plan szkoleń na dany rok powinien być wynikiem identyfikacji potrzeb szkoleniowych. Warto zatem nad taka diagnoza solidnie popracować wcześniej, aby nie zostawiać jej na czas budżetowania. Takiej analizy dokonuje zwykle dział HR. Jednak jej przeprowadzenie możemy zlecić firmie zewnętrznej, która specjalizuje się w konsultingu szkoleniowym.

Przeprowadź identyfikacje

Informacje o lukach kompetencyjnych naszego personelu należy czerpać z kilku źródeł. W zależności od ich dostępności w naszej firmie, mogą to być wyniki ocen okresowych, rezultaty sesji ośrodków rozwoju, raporty poszkoleniowe czy monitoring rezultatów przeprowadzonych szkoleń. Pomocne wskazówki znajdziemy tez w raporcie przygotowanym przez dział HR, który zawiera dane dotyczące liczby i rodzaju przeprowadzonych szkoleń, liczby pracowników działów przeszkolonych w zakresie kluczowych dla ich stanowisk kompetencji oraz informacje o nowej lub świeżo awansowanej kadrze, która nie podlegała szkoleniu. Istotne jest kontrolowanie szkoleń terminowych, które wymagają odnowienia i dotyczą zwykle konkretnych uprawnień. Ważne są tez wyniki raportów zawierające dane liczbowe dotyczące jakości i efektywności, poparte analiza przyczynowa: wyniki sprzedaży, liczba reklamacji, terminowość realizacji zamówień oraz wskaźnik klientów nowych i utraconych, a także różnego rodzaju badania satysfakcji klientów. Bezpośrednich informacji o zapotrzebowaniu na szkolenia dostarczy nam rozmowa z przełożonym, dotycząca zauważonych braków kompetencyjnych u jego podwładnych oraz wywiad z pracownikiem, który sam określi zakres niezbędnych mu umiejętności i wiedzy.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 11(103)2010


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: szkolenia pracowników | szkolenia | doszkalanie pracowników

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum