Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Jak skutecznie złowić klienta w sieci? >>

Jak skutecznie złowić klienta w sieci?

E-sklep

Prognozuje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat transakcje internetowe będą stanowić 25 proc. wszystkich zakupów dokonywanych przez Europejczyków. Jak pokazują statystyki, obecnie największą sprzedaż odnotowują e-sklepy z odzieżą, książkami i multimediami oraz sprzętem foto i RTV/AGD. O tym, jak złowić klienta w sieci, mówi ekspert ds. Sklepów internetowych z firmy Ogicom, specjalizującej się w rozwiązaniach biznesowych z dziedziny Internetu i telekomunikacji – Dr inż. Artur Pajkert.
Trudno uwierzyć, ale sprzedaż sieciowa zaczęła się ponad 30 lat temu. Już w 1979 r. niejaki Michael Aldrich zmodyfikował zwykły, 26-calowy telewizor w taki sposób, aby w połączeniu z tradycyjną linią telefoniczną pozwalał na zdalne robienie zakupów. Pierwsze systemy tego typu zaczęły działać w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Hiszpanii w 1980 r., a do Polski zawitały na początku lat 90. XX w.

Czy warto inwestować w e-biznes, czy to rynek zbyt nasycony, aby dał szansę na odniesienie sukcesu?
Sklep internetowy to nadal znakomity pomysł na rozwój firmy, zarówno dużej, jak i małej, dopiero powstającej, jak również tej, która już posiada ugruntowaną pozycję na tradycyjnym rynku sprzedaży. Firmy zakładają sklepy internetowe lub wręcz przenoszą swoją działalność do sieci nie tylko dlatego, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów. E-sklep pozwala na imponujące wręcz przyspieszenie związane ze wzrostem obrotów, znaczną redukcją kosztów obsługi i poszerzeniem kręgu potencjalnych klientów. Sprzedaż online, niezależnie od nasycenia sieci tą formą działalności, jest coraz skuteczniejsza, ponieważ dzisiejszy klient zwyczajnie nie ma czasu na wędrówki po sklepach i coraz chętniej zamienia tradycyjny koszyk na jego wirtualny odpowiednik.
Za ową teorią przemawiają również wyniki badań. W raporcie „E-commerce w Polsce 2008” Gemius zapytał Internautów, czy kiedykolwiek robili zakupy za pośrednictwem Internetu. Twierdząco odpowiedziało 66 proc. ankietowanych. Czym można tłumaczyć takie zainteresowanie wirtualnymi zakupami? Najwięcej, bo 53 proc. badanych wskazało na niższe ceny w stosunku do tradycyjnych kanałów sprzedaży, a nieco mniej, bo 49 proc. za najważniejszy aspekt uznało oszczędność czasu. W badaniu przeprowadzonym przez Firmy.net w styczniu br. na grupie 3441 przedsiębiorców wskazano, że ponad połowa polskich firm z sektora MSP zamierza poszerzyć swoją obecność w Internecie o wirtualną sprzedaż. Dla 6 proc. przedsiębiorstw Internet już teraz stanowi główne źródło sprzedaży, a tylko jedna firma na sto zadeklarowała, że nie będzie wykorzystywała tego kanału do sprzedaży swoich produktów czy usług.

Powiedzmy, że zdecydowaliśmy się na internetowy biznes. Jakie produkty warto sprzedawać?
Z raportu „e-Handel Polska 2009”, opublikowanego przez Dotcom River, wynika, że w Polsce funkcjonuje ok. 7,5 tys. sklepów internetowych, a wartość e-Handlu szacuje się na poziomie ok. 13 mld zł. Na pierwszym miejscu pod względem wysokości obrotu znalazła się branża „foto, RTV/AGD” (27,6 proc.), następnie „dom i ogród” (14,3 proc.) oraz „komputer” (10,9 proc.).
W tym samym raporcie wskazano, że tylko w 2009 r. w e-sklepach dokonano prawie 40 mln zamówień. Najwięcej zrealizowały witryny oferujące książki i multimedia (32,7 proc.), foto i RTV/AGD (12,24 proc.) oraz odzież (11,56 proc.). Na bazie naszych doświadczeń możemy stwierdzić, że w sieci można sprzedawać praktycznie wszystko – zarówno lekarstwa (www.aptekapoznanska.pl), żywność (www.sklep.wasowo.com.pl), maszyny i narzędzia (www.karba.com.pl), jak i sprzęt audio (www.audioswiat.pl).
Od strony technicznej można otworzyć sklep na podstawie gotowego szablonu lub zamówić przygotowanie witryny wręcz uszytej na miarę. Drugie rozwiązanie będzie spełniać wszystkie oczekiwania i idealnie wpasuje się w założony projekt. System stosowany przez nas można porównać do budowania z klocków. Sklep składany jest z wielu elementów, które klient układa według własnych potrzeb i preferencji. Dzięki temu mechanizmowi można tworzyć konstrukcje odpowiednie dla danej branży.
Bardzo ważną rzeczą, o której niestety zapomina większość osób posiadających e-sklepy, jest wygoda z ich korzystania i kusząca, przyciągająca wzrok oprawa graficzna. Nie próbujmy wymyślić koła na nowo. Warto oprzeć się na sprawdzonych wzorach – pamiętając, że klient kupuje przede wszystkim oczami.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 12(104)2010


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: e sklep | e-sklep | esklep | zakupy w sieci

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum