
Taniej nie znaczy mniej efektywnie!
Pakiet skutecznych działań promocyjnych dla MSP i nie tylko
Wiele firm – i to niezależnie od wielkości – narzeka na ograniczenia budżetowe w zakresie promocji. Z zazdrością patrzymy na możliwości reklamowe międzynarodowych koncernów – wszechobecnych z reklamą w telewizji, outdoorze i prasie. Tym czasem na świecie i w Polsce istnieje wiele znanych marek, które wypromowały się bez nakładów reklamowych. Co więcej, wiele z nich ma w filozofii działania „nie reklamowanie się”. Nowy Rok to idealny moment, aby zrewidować swoje dotychczasowe działania promocyjne i poczynić nowe postanowienia. Jakie? Myślę, że wielokrotne zwiększenie skuteczności promocyjnej bez dodatkowych kosztów to uniwersalne postanowienie dla każdego.
„Nie reklamowanie się” jest oczywiście tylko wybiegiem wizerunkowym. Firmy o takim nastawieniu prowadzą po prostu intensywne działania promocyjne, m.in. poprzez public relations, marketing szeptany, działania niestandardowe czy społecznościowe.
Te działania są dostępne praktycznie dla każdego, ponieważ teoretycznie możemy wykonywać je samodzielnie. Poniżej przedstawiam kilka obszarów działań promocyjnych, którym warto się przyjrzeć w Nowym Roku i przeanalizować je pod kątem optymalizacji wydatków i skuteczności działań marketingowych.
Po pierwsze: Public Relations
Jeżeli ktoś pyta się nas (jako agencji) podczas planowania strategii lub działań reklamowych, jaka forma promocji jest najskuteczniejsza, to najczęściej odpowiadamy, że w stosunku kosztów do efektów jest to bezsprzecznie Public Relations. Mimo 20 lat istnienia w naszym kraju agencji i specjalistów PR, termin ten dla blisko 80 proc. polskich przedsiębiorstw jest wciąż tajemniczy. Wiele firm kojarzy Public Relations tylko z popularnym w mediach określeniem „Czarny PR” lub z artykułami sponsorowanymi w gazecie. Jednocześnie wiele przedsiębiorstw marzy, aby napisali o nich w prasie lub powiedzieli w telewizji, zastanawiając się jednocześnie, jak to zrobić? I temu właśnie służą działania Public Relations.
Oczywiście PR jest dziedziną bardzo szeroką: od promocji produktów, przez budowanie wizerunku firmy, po działania CSR, lobbingowe i zarządzanie komunikacją w sytuacjach kryzysowych. W najprostszym wytłumaczeniu i omawianym tu zastosowaniu promocyjnym, jest to świadome budowanie zainteresowania dziennikarzy i mediów informacjami o naszej firmie, naszych produktach i usługach. Systematyczne dostarczanie odpowiednio przygotowanych informacji sprawia, że dziennikarze mogą je wykorzystać w swoich materiałach redakcyjnych. W Polsce istnieje kilkaset mediów prasowych, telewizyjnych, radiowych oraz internetowych. Warto zatem zadbać o to, aby w jak największej ilości pisali i mówili właśnie o naszej firmie oraz naszych produktach – zwłaszcza że ukazanie się tych publikacji nic nas nie kosztuje. Należy w tym przypadku liczyć się z kosztem zatrudnienia agencji Public Relations lub ewentualnie własnego specjalisty od PR, ale jest to wydatek wielokrotnie mniejszy niż wykupienie powierzchni reklamowej odpowiadającej wielkością bezpłatnych informacji, które ukazały się o naszej firmie w wyniku działań PR.
Jak wybrać dobrą agencję PR? Kierujmy się przede wszystkim doświadczeniem osób, które mają dla nas pracować i wynikami, jakie osiągały dla innych klientów. Jeżeli te wyniki były bardzo dobre, to spokojnie możemy zaufać, że te osoby znają się na rzeczy.
Po drugie: ładny wygląd
Wydawałoby się, że w życiu każdy woli produkty, które ładnie wyglądają i są ładnie opakowane. Wiele firm – szczególnie polskich – nie przenosi tej prostej zasady na własną działalność. Myślę głównie o przedsiębiorstwach, które rozpoczynały działalność na początku transformacji gospodarczej, kiedy wszystkie produkty przez wiele lat sprzedawały się same.
Aktualnie konsument jest bardziej świadomy i kuszony wieloma atrakcyjnymi propozycjami. Pamiętajmy też, że ludzie przede wszystkim kupują wyobrażenia o pewnym produkcie i obietnice. Na te wyobrażenia składają się takie proste rzeczy jak: logo marki, hasło i przesłanie promocyjne, wygląd opakowania, strona internetowa firmy, wygląd materiałów firmowych. Estetyczne i atrakcyjne zaprojektowanie tych rzeczy to wydatek groszowy. Pamiętajmy jednak, że konsument w tym samym przedziale cenowym prawie zawsze wybierze produkt ładniej podany. Mało tego. Przykład większości znanych i popularnych marek pokazuje, że za ładny wygląd i odpowiednie wyobrażenie konsument jest w stanie wiele dopłacić!
Po trzecie: Internet
59 proc. gospodarstw domowych w Polsce ma dostęp do Internetu, a dwóch na trzech internautów deklaruje, że kiedykolwiek dokonali zakupu przez Internet. Zasięg Internetu oraz kupowanie, szukanie informacji i produktów w sieci rośnie niezwykle dynamicznie każdego roku.
Promocja firmy i produktów w Internecie to nie tylko wszechogarniające wyskakujące reklamy. Internet to wirtualny świat, w którym można zaistnieć na wiele sposobów – w wielu przypadkach także bez ponoszenia kosztów.
Obecność w sieci powinniśmy zacząć od własnej strony internetowej. Ładna i rozbudowana w informacje strona na pewno wpłynie pozytywnie na zaufanie do firmy. Pozwoli też zainteresowanym osobom na łatwy dostęp do pogłębionych informacji o firmie, usługach i produktach.
Lokalizatory, katalogi, wizytówki
Jeżeli prowadzimy jakąkolwiek działalność handlową lub usługową, wówczas wskazane jest, abyśmy posiadali wpisy i dobrze widoczne wizytówki w najważniejszych książkach adresowych, lokalizatorach i katalogach internetowych.
Pozycjonowanie
Pamiętajmy, że 90 proc. użytkowników Internetu używa wyszukiwarki Google w celu znalezienia interesujących ich informacji. 80 proc. z nich znajduje interesujące ich informacje w pierwszych dziesięciu wynikach wyszukiwania, a 70 proc. użytkowników uważa firmy w pierwszych dziesięciu wynikach wyszukiwania za liderów branży. Dlatego warto zadbać o wysokie wypozycjonowanie naszej strony na kluczowe dla nas hasła w wyszukiwarkach internetowych. Warto skorzystać z usług firmy pozycjonującej, ale koszty są bardzo małe. We własnym zakresie możemy ewentualnie realizować kampanie Ad Words, czyli samodzielnie promować naszą firmę w wynikach wyszukiwania, poprzez linki sponsorowane, które ukazują się obok naturalnych wyników wyszukiwania.
Sklepy internetowe
Sklep internetowy nie zaszkodzi właściwie żadnej firmie handlowej. W przypadku ograniczonej sieci dystrybucyjnej jest wręcz niezbędny. Oprócz funkcji sprzedażowych, jest on przede wszystkim doskonałym narzędziem promocyjnym. Dzięki własnemu sklepowi możemy zaistnieć w bardzo popularnych porównywarkach cen i serwisach aukcyjnych. Dodatkowo możemy tworzyć programy lojalnościowe, specjalne strefy dostępu dla klientów hurtowych czy rynku profesjonalnego, oraz gromadzić bazy danych osób odwiedzających nasz sklep. Innym ciekawym rozwiązaniem jest mechanizm marketingu afiliacyjnego, czyli promocja naszego (w tym przypadku) sklepu przez serwisy partnerskie, które otrzymują prowizję od sprzedanych produktów lub osób przekierowanych na naszą stronę.
e-PR
Określenie to dotyczy opisanych wyżej działań Public Relation, ale prowadzonych w sieci. Tu jednak nasze możliwości są o wiele większe niż w mediach tradycyjnych.
W Internecie możemy nie tylko popularyzować naszą firmę, nasze produkty, usługi i naszych ekspertów w artykułach i działach redakcyjnych, ale także wykorzystywać wiele dodatkowych form promocji. Na wielu serwisach internetowych możemy zakładać i prowadzić własne firmowe blogi, grupy dyskusyjne i chaty. Innym ciekawym pomysłem na obecność w Internecie jest stworzenie własnego serwisu tematycznego, e-biuletynu, e-magazynu lub nawet telewizji internetowej.
Internet to w dużej części poszukiwanie informacji i opinii o produktach. Dlatego warto, aby nasze produkty (jeżeli są dobre) były sklasyfikowane na portalach opiniujących. Warto też monitorować, co piszą o nas inni, a naszych zadowolonych klientów zachęcać, aby polecali nas w sieci. Jedna drobna rekomendacja fana naszego produktu może zainspirować wiele osób. Tak rodzi się właśnie marketing szeptany, szczególnie wykorzystywany w mediach społecznościowych.
Social media
Marketing w serwisach społecznościowych nie jest obecnie tylko modny, ale i bardzo skuteczny. Jeżeli nasza firma ma kilka tysięcy fanów na największym serwisie społecznościowym Facebooku, to na pewno jest godna zaufania. Jeżeli każdy nasz fan prześle dodatkowo otrzymaną od nas interesująca informację do kilkunastu swoich znajomych, a ci następnie do swoich, to mamy reakcję łańcuchową – w krótkim czasie nasza informacja może dotrzeć nawet do kilku milionów osób.
Reklama wśród kilku milionów osób bez żadnych kosztów. W teorii do bardzo proste. A w praktyce? W praktyce także. Ale jak wszystko, marketing również wymaga określonej wiedzy oraz tego, co w reklamie jest najważniejsze – czyli kreatywności!
Autor: Dyrektor Zarządzający, Agencja GlobalBrand Institute
GlobalBrand Institute – firma konsultingowa zajmująca się budowaniem profesjonalnej i wielopoziomowej komunikacji marketingowej dla firm i jej produktów. Agencja zapewnia unikalną na polskim rynku integrację wszystkich działań marketingowych firmy w obszarze: brandingu, public relations, reklamy, internetu, promocji, eventów i badań marketingowych.
GlobalBrand Institute | Full Service Marketing Advisory
ul. Inowrocławska 29
02-924 Warszawa
Tel. +48 (22) 428 27 82
www.globalbrand.pl
office@globalbrand.pl
Te działania są dostępne praktycznie dla każdego, ponieważ teoretycznie możemy wykonywać je samodzielnie. Poniżej przedstawiam kilka obszarów działań promocyjnych, którym warto się przyjrzeć w Nowym Roku i przeanalizować je pod kątem optymalizacji wydatków i skuteczności działań marketingowych.
Po pierwsze: Public Relations
Jeżeli ktoś pyta się nas (jako agencji) podczas planowania strategii lub działań reklamowych, jaka forma promocji jest najskuteczniejsza, to najczęściej odpowiadamy, że w stosunku kosztów do efektów jest to bezsprzecznie Public Relations. Mimo 20 lat istnienia w naszym kraju agencji i specjalistów PR, termin ten dla blisko 80 proc. polskich przedsiębiorstw jest wciąż tajemniczy. Wiele firm kojarzy Public Relations tylko z popularnym w mediach określeniem „Czarny PR” lub z artykułami sponsorowanymi w gazecie. Jednocześnie wiele przedsiębiorstw marzy, aby napisali o nich w prasie lub powiedzieli w telewizji, zastanawiając się jednocześnie, jak to zrobić? I temu właśnie służą działania Public Relations.
Oczywiście PR jest dziedziną bardzo szeroką: od promocji produktów, przez budowanie wizerunku firmy, po działania CSR, lobbingowe i zarządzanie komunikacją w sytuacjach kryzysowych. W najprostszym wytłumaczeniu i omawianym tu zastosowaniu promocyjnym, jest to świadome budowanie zainteresowania dziennikarzy i mediów informacjami o naszej firmie, naszych produktach i usługach. Systematyczne dostarczanie odpowiednio przygotowanych informacji sprawia, że dziennikarze mogą je wykorzystać w swoich materiałach redakcyjnych. W Polsce istnieje kilkaset mediów prasowych, telewizyjnych, radiowych oraz internetowych. Warto zatem zadbać o to, aby w jak największej ilości pisali i mówili właśnie o naszej firmie oraz naszych produktach – zwłaszcza że ukazanie się tych publikacji nic nas nie kosztuje. Należy w tym przypadku liczyć się z kosztem zatrudnienia agencji Public Relations lub ewentualnie własnego specjalisty od PR, ale jest to wydatek wielokrotnie mniejszy niż wykupienie powierzchni reklamowej odpowiadającej wielkością bezpłatnych informacji, które ukazały się o naszej firmie w wyniku działań PR.
Jak wybrać dobrą agencję PR? Kierujmy się przede wszystkim doświadczeniem osób, które mają dla nas pracować i wynikami, jakie osiągały dla innych klientów. Jeżeli te wyniki były bardzo dobre, to spokojnie możemy zaufać, że te osoby znają się na rzeczy.
Po drugie: ładny wygląd
Wydawałoby się, że w życiu każdy woli produkty, które ładnie wyglądają i są ładnie opakowane. Wiele firm – szczególnie polskich – nie przenosi tej prostej zasady na własną działalność. Myślę głównie o przedsiębiorstwach, które rozpoczynały działalność na początku transformacji gospodarczej, kiedy wszystkie produkty przez wiele lat sprzedawały się same.
Aktualnie konsument jest bardziej świadomy i kuszony wieloma atrakcyjnymi propozycjami. Pamiętajmy też, że ludzie przede wszystkim kupują wyobrażenia o pewnym produkcie i obietnice. Na te wyobrażenia składają się takie proste rzeczy jak: logo marki, hasło i przesłanie promocyjne, wygląd opakowania, strona internetowa firmy, wygląd materiałów firmowych. Estetyczne i atrakcyjne zaprojektowanie tych rzeczy to wydatek groszowy. Pamiętajmy jednak, że konsument w tym samym przedziale cenowym prawie zawsze wybierze produkt ładniej podany. Mało tego. Przykład większości znanych i popularnych marek pokazuje, że za ładny wygląd i odpowiednie wyobrażenie konsument jest w stanie wiele dopłacić!
Po trzecie: Internet
59 proc. gospodarstw domowych w Polsce ma dostęp do Internetu, a dwóch na trzech internautów deklaruje, że kiedykolwiek dokonali zakupu przez Internet. Zasięg Internetu oraz kupowanie, szukanie informacji i produktów w sieci rośnie niezwykle dynamicznie każdego roku.
Promocja firmy i produktów w Internecie to nie tylko wszechogarniające wyskakujące reklamy. Internet to wirtualny świat, w którym można zaistnieć na wiele sposobów – w wielu przypadkach także bez ponoszenia kosztów.
Obecność w sieci powinniśmy zacząć od własnej strony internetowej. Ładna i rozbudowana w informacje strona na pewno wpłynie pozytywnie na zaufanie do firmy. Pozwoli też zainteresowanym osobom na łatwy dostęp do pogłębionych informacji o firmie, usługach i produktach.
Lokalizatory, katalogi, wizytówki
Jeżeli prowadzimy jakąkolwiek działalność handlową lub usługową, wówczas wskazane jest, abyśmy posiadali wpisy i dobrze widoczne wizytówki w najważniejszych książkach adresowych, lokalizatorach i katalogach internetowych.
Pozycjonowanie
Pamiętajmy, że 90 proc. użytkowników Internetu używa wyszukiwarki Google w celu znalezienia interesujących ich informacji. 80 proc. z nich znajduje interesujące ich informacje w pierwszych dziesięciu wynikach wyszukiwania, a 70 proc. użytkowników uważa firmy w pierwszych dziesięciu wynikach wyszukiwania za liderów branży. Dlatego warto zadbać o wysokie wypozycjonowanie naszej strony na kluczowe dla nas hasła w wyszukiwarkach internetowych. Warto skorzystać z usług firmy pozycjonującej, ale koszty są bardzo małe. We własnym zakresie możemy ewentualnie realizować kampanie Ad Words, czyli samodzielnie promować naszą firmę w wynikach wyszukiwania, poprzez linki sponsorowane, które ukazują się obok naturalnych wyników wyszukiwania.
Sklepy internetowe
Sklep internetowy nie zaszkodzi właściwie żadnej firmie handlowej. W przypadku ograniczonej sieci dystrybucyjnej jest wręcz niezbędny. Oprócz funkcji sprzedażowych, jest on przede wszystkim doskonałym narzędziem promocyjnym. Dzięki własnemu sklepowi możemy zaistnieć w bardzo popularnych porównywarkach cen i serwisach aukcyjnych. Dodatkowo możemy tworzyć programy lojalnościowe, specjalne strefy dostępu dla klientów hurtowych czy rynku profesjonalnego, oraz gromadzić bazy danych osób odwiedzających nasz sklep. Innym ciekawym rozwiązaniem jest mechanizm marketingu afiliacyjnego, czyli promocja naszego (w tym przypadku) sklepu przez serwisy partnerskie, które otrzymują prowizję od sprzedanych produktów lub osób przekierowanych na naszą stronę.
e-PR
Określenie to dotyczy opisanych wyżej działań Public Relation, ale prowadzonych w sieci. Tu jednak nasze możliwości są o wiele większe niż w mediach tradycyjnych.
W Internecie możemy nie tylko popularyzować naszą firmę, nasze produkty, usługi i naszych ekspertów w artykułach i działach redakcyjnych, ale także wykorzystywać wiele dodatkowych form promocji. Na wielu serwisach internetowych możemy zakładać i prowadzić własne firmowe blogi, grupy dyskusyjne i chaty. Innym ciekawym pomysłem na obecność w Internecie jest stworzenie własnego serwisu tematycznego, e-biuletynu, e-magazynu lub nawet telewizji internetowej.
Internet to w dużej części poszukiwanie informacji i opinii o produktach. Dlatego warto, aby nasze produkty (jeżeli są dobre) były sklasyfikowane na portalach opiniujących. Warto też monitorować, co piszą o nas inni, a naszych zadowolonych klientów zachęcać, aby polecali nas w sieci. Jedna drobna rekomendacja fana naszego produktu może zainspirować wiele osób. Tak rodzi się właśnie marketing szeptany, szczególnie wykorzystywany w mediach społecznościowych.
Social media
Marketing w serwisach społecznościowych nie jest obecnie tylko modny, ale i bardzo skuteczny. Jeżeli nasza firma ma kilka tysięcy fanów na największym serwisie społecznościowym Facebooku, to na pewno jest godna zaufania. Jeżeli każdy nasz fan prześle dodatkowo otrzymaną od nas interesująca informację do kilkunastu swoich znajomych, a ci następnie do swoich, to mamy reakcję łańcuchową – w krótkim czasie nasza informacja może dotrzeć nawet do kilku milionów osób.
Reklama wśród kilku milionów osób bez żadnych kosztów. W teorii do bardzo proste. A w praktyce? W praktyce także. Ale jak wszystko, marketing również wymaga określonej wiedzy oraz tego, co w reklamie jest najważniejsze – czyli kreatywności!
Autor: Dyrektor Zarządzający, Agencja GlobalBrand Institute
GlobalBrand Institute – firma konsultingowa zajmująca się budowaniem profesjonalnej i wielopoziomowej komunikacji marketingowej dla firm i jej produktów. Agencja zapewnia unikalną na polskim rynku integrację wszystkich działań marketingowych firmy w obszarze: brandingu, public relations, reklamy, internetu, promocji, eventów i badań marketingowych.
GlobalBrand Institute | Full Service Marketing Advisory
ul. Inowrocławska 29
02-924 Warszawa
Tel. +48 (22) 428 27 82
www.globalbrand.pl
office@globalbrand.pl
nr 2(106)2011 ![]() Zobacz więcej na temat: działania promocyjne w MSP | nie reklamowanie się | social media |