Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Polacy zaufali franczyzie >>

Polacy zaufali franczyzie

Raport: Franczyza

Dlaczego franczyza cieszy się w Polsce takim powodzeniem?
Monika Dąbrowska, prezes zarządu Polskiej Organizacji Franczyzodawców, Franchising Manager w McDonald's Polska:  Pierwszy powód jest taki, że Polacy coraz częściej i śmielej myślą o założeniu własnej firmy – przynajmniej raz pomyśli o tym każdy aktywny zawodowo człowiek, a część z nas nie zadowala się samym myśleniem. Znacząca część franczyzobiorców stawia pierwsze kroki w biznesie, dlatego też szuka pomysłów sprawdzonych o mniejszym stopniu ryzyka niż samodzielna firma. Stąd już tylko krok do franczyzy, która z definicji spełnia te kryteria – jest metodą sprawdzoną przez twórcę systemu. I choć brak kapitału nadal bywa barierą, to sytuacja i tak jest znacznie lepsza, niż w pierwszych latach rozwoju franczyzy w Polsce.
Jak wypadamy na tle Europy?
Bardzo dobrze, zwłaszcza po okresie kryzysu, który nie zrobił w Polsce takiego spustoszenia, jak w krajach europejskich. Nasza franczyza nie osiągnęła jeszcze rozmiarów rynku hiszpańskiego, który wielkością przypomina polski, ale jesteśmy rynkiem dojrzałym i wiarygodnym. Świadczy o tym kilka czynników. Po pierwsze, od kilku lat systemy rodzime dominują nad zagranicznymi. Po drugie, nasz rynek franczyzowy żywo reaguje na pozytywne sygnały i trendy gospodarcze – dynamicznie rozwija się w sektorach przeżywających rozkwit. Po trzecie, coraz więcej polskich firm franczyzowych decyduje się na ekspansję zagraniczną.
Wiarygodność polskiego rynku dodatkowo potwierdza fakt, że Polska Organizacja Franczyzodawców dołączyła w ubiegłym roku do grona europejskich stowarzyszeń skupionych w Europejskiej Federacji Franczyzy. Organizacja ta skupia kraje mogące się pochwalić stabilnymi i wiarygodnymi rynkami, na których franczyza rozwija się w oparciu o przejrzyste rozwiązania prawne.

Ile sieci pomieści nasz rynek? Czy po nasyceniu się rynku dojdzie do weryfikacji?
Obecnie ma polskim rynku funkcjonuje około 660 systemów franczyzowych. Szacujemy, że najbliższe lata przyniosą znaczące wzrosty – liczba systemów może sięgnąć 1200. Potem tempo przyrostu nowych sieci spadnie. Nawet na bardzo dojrzałych rynkach występuje rotacja w sektorze franczyzy i jest to pozytywnym zjawiskiem. Dlatego po nasyceniu rynku nadal będą powstawać nowe sieci franczyzowe, ale będą także znikać najsłabsze lub te, w których formuła franczyzy już się wyczerpała. Tak naprawdę weryfikacja systemów trwa cały czas, co potwierdzają ubiegłoroczne dane – w 2010 r. rozwój na drodze franczyzy zakończyło 45 firm. Jednak w tym samym roku pojawiło się 129 nowych systemów.


nr 4(108)2011


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum