Co mówi polska przedsiębiorczość
Skaner sektora MSP
Przedsiębiorcy z sektora MSP, czyli przedstawiciele prawie 99 proc. wszystkich firm w Polsce, kiepsko oceniają sytuację gospodarczą Polski. Z najnowszego badania przeprowadzonego przez wrocławski Instytut Keralla Research wynika, że tak słaba ocena była wystawiona gospodarce krajowej w kryzysowym 2009 r.
Obecnie odsetek przedsiębiorców, którzy twierdzą, że sytuacja gospodarcza kraju pogorszy się, wyniósł 35,7 proc. i wzrósł aż o 16 pkt proc. w stosunku do początku 2009 r., kiedy w Polsce było już wiadomo, że światowy kryzys nas nie ominie. Na polepszenie warunków funkcjonowania gospodarki liczy teraz zaledwie 18,5 proc. badanych. To o 2,2 pkt proc. mniej, niż w poprzednim pomiarze i aż 16,7 pkt proc. (!) mniej, licząc rok do roku. Ubywa zatem optymistów na rzecz pesymistów.
Obawy przedsiębiorców o przyszłość krajowej gospodarki mają wymiar żółtej kartki, wystawianej przez small biznes rządowi. Przedsiębiorcy są niezadowoleni z działań rządu w obszarze gospodarki. Składa się na to wiele działań, jak:
Na własnym podwórku
Optymistyczna jest natomiast diagnoza kondycji własnej firmy przez przedsiębiorców MSP – jest bowiem lepsza w porównaniu do ocen kondycji całej polskiej gospodarki. To jedyny obszar, w którym – wprawdzie nieznacznie – ale zwiększyła się liczba optymistów. Nadzieję, że sytuacja własnej firmy będzie mimo wszystko lepsza podziela 34,2 proc. ankietowanego small biznesu. To 2,2 pkt proc. więcej kwartał do kwartału i 3,3 pkt proc. mniej rok do roku. Nadziei takiej nie wyrażają niestety pesymiści, których zanotowaliśmy 20,3 proc., czyli o 3,1 pkt proc. więcej, niż w poprzednim kwartale i niestety więcej, niż w ubiegłym roku w tym samym czasie, aż o 7,3 pkt proc.
Miarodajność
Kolejne badanie sektora MSP pokaże, na ile optymistyczne prognozy co do oceny kondycji swojego biznesu były celne, a na ile przedsiębiorcy rozminęli się w zderzeniu z twardą rzeczywistością.
Z badania na badanie widać jednak, jak small biznes coraz bardziej utwierdza się w przekonaniu, że kryzys gospodarczy to nie tymczasowa zapaść, ale długoterminowy problem. Pogląd, że w 2012 r. lub później sytuacja ekonomiczna na świecie i w Polsce się poprawi i kraje wyjdą wreszcie z kryzysu podziela już 66,5 proc. przedsiębiorców. To o 7,6 pkt proc. więcej, niż w poprzednim badaniu i 43 pkt proc., niż rok wcześniej. Natomiast w koniec kryzysu datowany na ten rok wierzy już tylko 9 proc. ankietowanych.
Z analizy badań MSP przeprowadzonych przez Keralla Research w okresie od IV kwartał 2009 – IV kwartał 2010 r. widać wyraźnie, jak realizują się poglądy przedsiębiorców dotyczące końca kryzysu. W IV kwartale 2009 r. nadzieje small biznesu układały się mniej więcej podobnie – prawie 22 proc. liczyło, że jeszcze w 2010 r. gospodarki wyjdą z kryzysu, 23,5 proc. że w 2012 lub później, a 33,5 proc. że w tym roku. W kolejnych badaniach coraz większy odsetek pytanych przedsiębiorców weryfikował swoje opinie. A jak topniały nadzieje sektora mikro, małych i średnich firm ilustruje wykres numer 1.

Wskaźnik nastrojów
Wskaźnik nastrojów przedsiębiorstw KERNA, budowany na podstawie ocen kondycji własnej firmy i krajowej gospodarki, spadł do poziomu -55,6 pkt, wobec -51,3 pkt kw./kw. (-100 min; +100 max). Klimat w firmach sektora MSP jest zatem porównywalny do tego, jaki dominował w I połowie 2009 r. Największy wpływ na końcową niższą wartość wskaźnika miały nienotowane dotąd krytyczne oceny oraz obawy wobec sytuacji gospodarczej Polski – w relacji zarówno do poprzedniego kwartału, jak i licząc rok do roku. Na tym tle relatywnie dobrze – mimo zgłaszanych obaw – przedsiębiorcy spostrzegają sytuację własnej firmy.
Natomiast Index ZAIR, oparty na zakupach i rezygnacjach z zakupów przez sektor MSP, dla badanych obszarów wyniósł -51,19 pkt, wobec -53,34 pkt. To niewielki wzrost wobec poprzedniego pomiaru, wskazujący, że firmy MSP w minionym pierwszym kwartale w większości inwestowały tyle samo lub więcej, niż wydatkowały trzy miesiące wcześniej. Na wzrosty sprzedaży do small biznesu mogły liczyć firmy branży IT (oprogramowanie -57,43 pkt), firmy remontowo-budowlane (-47,72 pkt) oraz podmioty modernizujące maszyny i urządzenia (-44,29 pkt). Sprzedaży porównywalnej z poprzednim kwartałem mogą się spodziewać firmy szkoleniowe kształcące pracowników (-32,89 pkt). Wydatkom szkoleniowym sprzyjało zachowania status quo w obszarze zatrudnienia (32 pkt). Inwestycje w infrastrukturę telekomunikacyjną (-83,19) oraz inwestycje w Internet, serwis czy e-sklepy (-67,50) nie były planowane przez MSP, jako pierwszoplanowe. Dlatego oferenci z tych branż na zakupy ze strony small biznes raczej nie mogły liczyć. Natomiast sprzedaż nowych samochodów do firm sektora MSP uległa mocnemu skurczeniu (-71,67 pkt), zwłaszcza w porównaniu do ostatnich kwartałów, co w sposób oczywisty wiąże się ze zmianami przepisów od nowego roku związanych z tzw. kratką.





Autorka: Izabella Młynarczyk, analityk rynków
Wrocławskiego Instytutu Keralla Research
Izabella.mlynarczyk@keralla.pl
WWW.keralla.pl
Tel. 71 778 21 35
Wśród przedsiębiorstw w Polsce ok. 99 proc. to firmy mikro (zatrudniające do dziewięciu osób) i małe (od 10 do 49), a ok. 0,8 proc. to przedsiębiorstwa średnie (zatrudniające od 50 do 249 osób). Pozostałe to firmy duże. Wg najnowszych danych prezentowanych przez GUS i ZUS, w Polsce działa aktywnie 2,1 mln firm. Podmiotów mikro, w których występuje tylko jeden płatnik składki ubezpieczeniowej (właściciel), jest w Polsce aż 1,3 mln. Podmiotów, które płacą za więcej niż jedną osobę mamy 856 tys.
Informacja o badaniu. Badanie sektora MSP prowadzone jest co kwartał na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie N=600 sektora MSP, w badaniu ujęte są firmy mikro zatrudniające do dziewięciu osób. Firmy do badania losowane z bazy danych GUS (rejestr REGON) i branżowych zestawień bazo-danowych. Błąd pomiaru +-4 proc., poziom ufności 95 proc. Dzięki cykliczności prowadzonego badania możliwe jest systematyczne śledzenie kierunków zmian w firmach.
Obawy przedsiębiorców o przyszłość krajowej gospodarki mają wymiar żółtej kartki, wystawianej przez small biznes rządowi. Przedsiębiorcy są niezadowoleni z działań rządu w obszarze gospodarki. Składa się na to wiele działań, jak:
- podniesienie VAT i wiążący się z tym chaos w firmach handlowych,
- fiasko „jednego okienka”,
- likwidacja tzw. „kratki”, tj. zabranie impulsu zakupu auta do firmy,
- brak odpisu VAT-u od paliw,
- zapowiedź wysokich opłat za autostrady (co będzie mieć wpływ na wzrost cen towarów),
- rozmontowywanie OFE,
- rosnący dług publiczny.
Na własnym podwórku
Optymistyczna jest natomiast diagnoza kondycji własnej firmy przez przedsiębiorców MSP – jest bowiem lepsza w porównaniu do ocen kondycji całej polskiej gospodarki. To jedyny obszar, w którym – wprawdzie nieznacznie – ale zwiększyła się liczba optymistów. Nadzieję, że sytuacja własnej firmy będzie mimo wszystko lepsza podziela 34,2 proc. ankietowanego small biznesu. To 2,2 pkt proc. więcej kwartał do kwartału i 3,3 pkt proc. mniej rok do roku. Nadziei takiej nie wyrażają niestety pesymiści, których zanotowaliśmy 20,3 proc., czyli o 3,1 pkt proc. więcej, niż w poprzednim kwartale i niestety więcej, niż w ubiegłym roku w tym samym czasie, aż o 7,3 pkt proc.
Miarodajność
Kolejne badanie sektora MSP pokaże, na ile optymistyczne prognozy co do oceny kondycji swojego biznesu były celne, a na ile przedsiębiorcy rozminęli się w zderzeniu z twardą rzeczywistością.
Z badania na badanie widać jednak, jak small biznes coraz bardziej utwierdza się w przekonaniu, że kryzys gospodarczy to nie tymczasowa zapaść, ale długoterminowy problem. Pogląd, że w 2012 r. lub później sytuacja ekonomiczna na świecie i w Polsce się poprawi i kraje wyjdą wreszcie z kryzysu podziela już 66,5 proc. przedsiębiorców. To o 7,6 pkt proc. więcej, niż w poprzednim badaniu i 43 pkt proc., niż rok wcześniej. Natomiast w koniec kryzysu datowany na ten rok wierzy już tylko 9 proc. ankietowanych.
Z analizy badań MSP przeprowadzonych przez Keralla Research w okresie od IV kwartał 2009 – IV kwartał 2010 r. widać wyraźnie, jak realizują się poglądy przedsiębiorców dotyczące końca kryzysu. W IV kwartale 2009 r. nadzieje small biznesu układały się mniej więcej podobnie – prawie 22 proc. liczyło, że jeszcze w 2010 r. gospodarki wyjdą z kryzysu, 23,5 proc. że w 2012 lub później, a 33,5 proc. że w tym roku. W kolejnych badaniach coraz większy odsetek pytanych przedsiębiorców weryfikował swoje opinie. A jak topniały nadzieje sektora mikro, małych i średnich firm ilustruje wykres numer 1.

Wskaźnik nastrojów
Wskaźnik nastrojów przedsiębiorstw KERNA, budowany na podstawie ocen kondycji własnej firmy i krajowej gospodarki, spadł do poziomu -55,6 pkt, wobec -51,3 pkt kw./kw. (-100 min; +100 max). Klimat w firmach sektora MSP jest zatem porównywalny do tego, jaki dominował w I połowie 2009 r. Największy wpływ na końcową niższą wartość wskaźnika miały nienotowane dotąd krytyczne oceny oraz obawy wobec sytuacji gospodarczej Polski – w relacji zarówno do poprzedniego kwartału, jak i licząc rok do roku. Na tym tle relatywnie dobrze – mimo zgłaszanych obaw – przedsiębiorcy spostrzegają sytuację własnej firmy.
Natomiast Index ZAIR, oparty na zakupach i rezygnacjach z zakupów przez sektor MSP, dla badanych obszarów wyniósł -51,19 pkt, wobec -53,34 pkt. To niewielki wzrost wobec poprzedniego pomiaru, wskazujący, że firmy MSP w minionym pierwszym kwartale w większości inwestowały tyle samo lub więcej, niż wydatkowały trzy miesiące wcześniej. Na wzrosty sprzedaży do small biznesu mogły liczyć firmy branży IT (oprogramowanie -57,43 pkt), firmy remontowo-budowlane (-47,72 pkt) oraz podmioty modernizujące maszyny i urządzenia (-44,29 pkt). Sprzedaży porównywalnej z poprzednim kwartałem mogą się spodziewać firmy szkoleniowe kształcące pracowników (-32,89 pkt). Wydatkom szkoleniowym sprzyjało zachowania status quo w obszarze zatrudnienia (32 pkt). Inwestycje w infrastrukturę telekomunikacyjną (-83,19) oraz inwestycje w Internet, serwis czy e-sklepy (-67,50) nie były planowane przez MSP, jako pierwszoplanowe. Dlatego oferenci z tych branż na zakupy ze strony small biznes raczej nie mogły liczyć. Natomiast sprzedaż nowych samochodów do firm sektora MSP uległa mocnemu skurczeniu (-71,67 pkt), zwłaszcza w porównaniu do ostatnich kwartałów, co w sposób oczywisty wiąże się ze zmianami przepisów od nowego roku związanych z tzw. kratką.





Autorka: Izabella Młynarczyk, analityk rynków
Wrocławskiego Instytutu Keralla Research
Izabella.mlynarczyk@keralla.pl
WWW.keralla.pl
Tel. 71 778 21 35
Wśród przedsiębiorstw w Polsce ok. 99 proc. to firmy mikro (zatrudniające do dziewięciu osób) i małe (od 10 do 49), a ok. 0,8 proc. to przedsiębiorstwa średnie (zatrudniające od 50 do 249 osób). Pozostałe to firmy duże. Wg najnowszych danych prezentowanych przez GUS i ZUS, w Polsce działa aktywnie 2,1 mln firm. Podmiotów mikro, w których występuje tylko jeden płatnik składki ubezpieczeniowej (właściciel), jest w Polsce aż 1,3 mln. Podmiotów, które płacą za więcej niż jedną osobę mamy 856 tys.
Informacja o badaniu. Badanie sektora MSP prowadzone jest co kwartał na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie N=600 sektora MSP, w badaniu ujęte są firmy mikro zatrudniające do dziewięciu osób. Firmy do badania losowane z bazy danych GUS (rejestr REGON) i branżowych zestawień bazo-danowych. Błąd pomiaru +-4 proc., poziom ufności 95 proc. Dzięki cykliczności prowadzonego badania możliwe jest systematyczne śledzenie kierunków zmian w firmach.
nr 4(108)2011 ![]() Zobacz więcej na temat: keralla research | skaner msp |