Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Jak firma może zaoszczędzić na usługach telekomunikacyjnych? >>

Jak firma może zaoszczędzić na usługach telekomunikacyjnych?

RAPORT: Mobilność w biznesie

Wielu menedżerów i dyrektorów IT musi zmierzyć się z trudnym zadaniem, jakim jest zarządzanie wydatkami budżetowymi w taki sposób, aby maksymalizować zyski firmy. Rosnąca mobilność pracowników, coraz bardziej złożona infrastruktura przedsiębiorstwa oraz zróżnicowane kanały komunikacji to główne czynniki generujące dodatkowe koszty. Czy można jednak zaoszczędzić na usługach telekomunikacyjnych?
Odpowiedź na pytanie jest bardzo prosta – tak, można wprowadzić rozwiązania, które zredukują koszty usług telekomunikacyjnych, a tym samym ogólne koszty operacyjne przedsiębiorstwa. Co więcej, przemyślane i umiejętnie prowadzone oszczędności pozwolą usprawnić komunikację i zwiększą produktywność pracowników. Planując i wprowadzając nowe technologie warto pamiętać o kluczowych zasadach i nimi kierować się podczas planowania inwestycji. Te zasady to wydajność, skalowalność i elastyczność w dopasowaniu nowych rozwiązań do istniejącej infrastruktury.

Doskonałą metodą na oszczędności telekomunikacyjne jest telefonia internetowa VoIP. To rozwiązanie znane od wielu lat, które staje się coraz popularniejsze wśród polskich firm. VoIP umożliwia przesyłanie dźwięków za pomocą łączy internetowych i sieci wykorzystujących protokół IP. Takie rozwiązanie pozwala uniknąć kosztów związanych z połączeniami (głównie międzymiastowymi i międzynarodowymi). Wdrożenie sieci VoIP jest możliwe praktycznie zawsze, ale szczególnie opłacalne jest dla firm wielodziałowych oraz posiadających infrastrukturę komputerową. Telefonia VoIP może być najlepszą formą komunikacji dla przedsiębiorstw każdej wielkości. Sprawdzona i stosowana od lat technologia, łatwość instalacji i obsługi, elastyczność, a przede wszystkim oszczędności – to powinno przekonać każdego menedżera do bliższego przyjrzenia się temu rozwiązaniu.

Wiele firm wydaje spore środki na dalekie podróże służbowe, które są jednak niezbędne do utrzymania stałego kontaktu z współpracownikami i klientami. Ich ograniczenie wydaje się naturalnym sposobem na oszczędności. Jednak zamiast rezygnować z częstych spotkań, można zastąpić je systemami Virtual Presence. Są to narzędzia pozwalające na prowadzenie wysokiej jakości videokonferencji. Inwestycja w systemy Virtual Presence zwraca się bardzo szybko – już po kilku wirtualnych spotkaniach, które zastąpią kosztowne zagraniczne lub międzymiastowe podróże. Virtual Presence to nie tylko wysokiej jakości obraz i dźwięk, ale również możliwość współdzielenia dokumentów i prezentacji oraz zaawansowane funkcje pracy grupowej. Po kilku wirtualnych spotkaniach pracownicy sami zaczynają dostrzegać zalety VP – przede wszystkim ogromną oszczędność czasu, co wprost odbija się na wydajności pracy.

Mówiąc o wydajności nie sposób pominąć cieszących się coraz większą popularnością systemów ujednoliconej komunikacji – Unified Communications. Pozwalają one zintegrować wiele kanałów komunikacyjnych (telefonia VoIP, telefonia GSM, telefonia DECT i VoWLAN, poczta elektroniczna, instant messaging, videokonferencje) w spójną i kompleksową infrastrukturę. Dużym atutem tej technologii jest wspólny interfejs użytkownika, który pozwala korzystać z wymienionych kanałów w zależności od zapotrzebowania. Istota oszczędności w systemie Unified Communications tkwi w automatyzacji i usprawnieniu procesów biznesowych. Jest to bardzo perspektywicznie rozwiązanie – pozwala nie tylko na integrację z istniejącymi systemami informatycznymi, ale także z tymi, które będziemy chcieli wprowadzić w przyszłości.

W ramach UC istnieje wiele narzędzi, które są w stanie zwiększyć wydajność rozwiązań komunikacyjnych. Pierwszą grupą są różne narzędzia do zarządzania obecnością użytkownika – informują one, czy aktualnie uczestniczy w spotkaniu, czy prowadzi rozmowę telefoniczną. Daje to nam możliwość szybkiego dotarcia do informacji o dostępności użytkownika i zastosowania najbardziej właściwego kanału komunikacyjnego. Ważne jest też oprogramowanie pozwalające na współużytkowanie dokumentów ze współpracownikami oraz softfony – zainstalowane na komputerach programy, pozwalające na rozmowy telefoniczne, co redukuje koszty komunikacji podczas podróży czy pracy zdalnej.

Należy pamiętać, że proces wdrożenia rozwiązań Unified Communications wymaga podejścia integracyjnego. Nie należy zmieniać całkowicie infrastruktury tylko współpracować z istniejącymi już urządzeniami sieciowymi i systemami informatycznymi (CRM, ERP, email, baza danych). Technologia UC powinna działać zgodnie ze sprzętem, który jest już zainstalowany w przedsiębiorstwie. Nawet stopniowy proces, nie wymagający znacznych początkowych nakładów finansowych, przyniesie zauważalne efekty i korzyści. Ważnym elementem, który jest fundamentem oszczędności, jest telefonia IP. To jednak dopiero początek inwestycji i tworzenia w pełni sprawnego i efektywnego systemu komunikacji zunifikowanej.

Najwięcej korzyści i oszczędności z wprowadzenia systemu Unified Communications odniosą firmy z ustaloną strukturą komunikacyjną i standardami korporacyjnymi. Skorzystają też przedsiębiorstwa, które opierają swoją pracę na regularnych kontaktach z klientami lub te o rozproszonej organizacji geograficznej.

Stopniowy proces wdrażania rozwiązań komunikacji zunifikowanej powinien nieść ze sobą edukację pracowników, aby w pełni mogli korzystać z jego funkcjonalności. Ważne, aby szkolenia nie dotyczyły tylko strony technicznej – do efektywnego wykorzystania narzędzi potrzebna jest zmiana mentalności użytkowników. Powinni oni mieć świadomość, że nowoczesne rozwiązania oszczędzają ich czas i środki firmy, pozwalają zwiększyć komfort i efekty pracy. Powinny pojawić się nowe procedury, które w klarowny sposób określą sposoby korzystania z nowych narzędzi. Wprowadzenie nowych rozwiązań warto poprzedzić gruntowną analizą sytuacji w firmie oraz skonsultować się z doświadczonym ekspertem.

Tomasz Łodziński,
Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu Aastra Technologies Limited na Polskę



nr 7(111)2011


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum