
Równowaga w partnerstwie
Czym kierować się przy wyborze dostawcy rozwiązań Business Intelligence?
Przed każdym przedsiębiorstwem, wraz z jego stopniowym rozwojem, staje szereg wyzwań zmierzających do zwiększenia jego konkurencyjności na rynku. Jednym ze sposobów realizacji tego celu jest zastosowanie rozwiązań Business Intelligence (BI), które pozwalają na integrację szeregu informacji i danych pochodzących z różnych systemów informatycznych firmy. Kluczowy jest zatem właściwy wybór dostawcy takich rozwiązań. Czym zatem powinni kierować się przedsiębiorcy w procesie wyboru partnera dostarczającego rozwiązania BI?
Rzetelnych i sprawdzonych firm wdrażających rozwiązania BI w Polsce nie jest dużo – obecnie około dziesięciu liczących się na rynku. Taki stan rzeczy to efekt przede wszystkim braku odpowiedniego doświadczenia i kompetencji w dziedzinie Business Intelligence, która jest stosunkowo nowym działem informatyki, wywodzącym się z systemów wspomagania decyzji, systemów raportowych czy analitycznych. Siła takich firm koncentruje się w dużej mierze wokół kilku doświadczonych osób będących filarami wiedzy z zakresu BI. Poprzez ich zaangażowanie i chęci wiedza ta może być dalej przekazywana innym pracownikom i z pożytkiem dla klienta wykorzystywana podczas wdrożeń.
Liczy się doświadczenie
Wybierając firmę dostarczającą rozwiązania BI klient powinien przede wszystkim zwrócić uwagę na jej doświadczenie. Business Intelligence nie jest produktem „z półki”, który można opracować raz, a następnie wielokrotnie tak samo implementować w wielu przedsiębiorstwach. Istotne jest, aby dostawca i dedykowany przez niego zespół do realizacji projektu posiadali doświadczenie w branży, w której działa klient. Umożliwi to w pełni zrozumienie jego potrzeb i wdrożenie rozwiązania BI przynoszącego długofalowe korzyści przedsiębiorstwu.
Ważna jest wiedza na temat potrzeb informacyjnych w danej dziedzinie biznesowej. Rozwiązania BI, np. dla bankowości, znacznie różnią się od tych dla branży FMCG, zarówno od strony biznesowej, jak i technologicznej. Takie doświadczenie domenowe znakomicie przyczynia się do szybkiego „wejścia” w projekt i dostarczenia w ekspresowym tempie pierwszych rezultatów pracy.
Zadaj pytanie: czy firma, która potencjalnie będzie wdrażać rozwiązanie BI posiada doświadczenie w mojej branży?
Czy firma wdrażająca BI to firma technologiczna czy doradcza?
Business Intelligence jest pomostem rozwiązaniami technologicznymi, a potrzebami informacyjnymi klienta. Firma wdrażająca BI nie jest jedynie dostawcą oprogramowania – to także doradca swojego klienta, wskazujący mu, których informacji potrzebuje, jakie wskaźniki są dla niego ważne i jak przy ich użyciu można rozwiązać konkretne problemy biznesowe. Kompetentny dostawca jest swoistego rodzaju hybrydą firmy stricte technologicznej i doradczej. To istotne kryterium wyboru, gdyż wykonawca technologiczny, który nie rozumie biznesu swojego partnera, zrealizuje dokładnie to, co niejako ten mu powie. Nie zawsze jednak przedsiębiorca jest w stanie obiektywnie ocenić, jakie rozwiązania BI są niezbędne do rozwoju jego biznesu.
Podejście do realizacji prac, czyli metodyka
Istnieje pewien dogmat na rynku, zgodnie z którym projekty BI nie kończą się sukcesem. Co warunkuje taką sytuację? Jeśli klient zdecyduje się na współpracę z firmą stricte technologiczną musi liczyć się z podejściem, zgodnie z którym firma dzisiaj zbiera wymagania, a za jakiś czas (np. trzy miesiące) spotyka się z klientem, by przedstawić wdrożone rozwiązanie. Przez ten cały czas pracy dostawcy nad projektem wymagania i potrzeby mogą się zmienić, a klient w efekcie otrzyma rozwiązanie, które nie spełnia jego aktualnych oczekiwań.
Zadaj pytanie: jak wygląda metodyka wdrożenia rozwiązania Business Intelligence dla mojej firmy?
Warto zatem zapytać dostawcę BI o metodykę pracy. Idealnym podejściem do kwestii realizacji projektu, które powinno go charakteryzować, jest założenie stopniowego, cząstkowego wdrażania elementów składowych rozwiązania, w odstępach kilkutygodniowych. W ten sposób firma wdrażającą rozwiązanie BI na bieżąco i szybko uzyskuje opinię od klienta na temat implementowanej części systemu, wraz z oceną jej funkcjonowania. Dzięki temu zespół zbiera wiedzę i doświadczenie, które może wykorzystać podczas realizacji kolejnych iteracji projektu.
Nie bez znaczenia jest także sam sposób pracy firmy IT, np. zbierania wymagań i przekładania ich na późniejsze rozwiązanie. Ważne jest, aby dostawca realizował projekt jak najbliżej klienta, poprzez dedykowanego konsultanta lub zespół. Umożliwi to pozyskiwanie aktualnych informacji o potrzebach klienta, głębsze poznanie jego biznesu, sprawną ocenę wdrażanych elementów rozwiązania BI. W efekcie dostawca szybciej analizuje dane i wyciąga wnioski na dalsze etapy projektu.
W przypadku rozwiązań BI najwłaściwsze jest podejście iteracyjne, silnie angażujące klienta w projekt. Niezwykle przydatne jest cykliczne organizowanie kilkugodzinnych warsztatów roboczych, podczas których firma zachęca klienta, aby mówił o swoich potrzebach informacyjnych, a następnie odpowiednio nimi moderuje i wykorzystuje podczas opracowywania systemu BI. W efekcie możliwe jest wytworzenie przez dostawcę tzw. modelu danych, na podstawie którego pracuje nad konkretnym rozwiązaniem BI.
Przykład. Klient chciał na bieżąco analizować lejek handlowy, czyli widzieć, ile tzw. leadów staje się jego klientami. Dzięki stałej obecności konsultanta u klienta, firma IT uzyskała informację, że właściwą potrzebą biznesową firmy było rozwiązanie z obszaru Marketing Intelligence, dające możliwość śledzenia na bieżąco rozmiarów rynku – liczby konsumentów będących i niebędących jego klientami oraz ich migracji.
Zadaj pytanie>: jak są zbierane i analizowane wymagania?
Istotne są także zaproponowane przez dostawcę standardy – czy firma pomaga po wdrożeniu rozwijać dany system. Rozwiązania BI muszą bowiem żyć, ewaluować wraz ze zmieniającymi się uwarunkowaniami prowadzonego przez przedsiębiorcę biznesu.
Pamiętaj o technologii
Sprawdzony dostawca rozwiązań BI korzysta z najnowszych technologii dostępnych na rynku, zatem warto zwrócić uwagą także na ten aspekt. Rekomendowane przez niego technologie powinny być optymalne kosztowo i jednocześnie spełniać potrzeby klienta.
Dobra firma używa technologii umożliwiających wdrażanie kompleksowych rozwiązań BI – nie tylko typowych raportów, ale także rozwiązań analitycznych, do integracji i czyszczenia danych, do budowania baz referencyjnych (<ITALIC>:<master data management>) i hurtowni danych.
Zadaj pytanie – czy można zorganizować pilota lub warsztat pokazujący działanie rozwiązania Business Intelligence w kontekście mojej firmy?
Oferta, weryfikacja i ostateczny wybór firmy
Dostawca BI powinien rozumieć potrzeby klienta i nie forsować realizacji bardzo rozbudowanego projektu, jeśli nie wymaga tego wyraźnie powodzenie biznesu. Profesjonalna firma kieruje się zasadą małych kroków, które składają się na duży projekt, ale nie muszą. Jeśli dostawca od początku namawia do wdrożenia rozwiązania o kolosalnych rozmiarach, oznacza to, że rozmija się z zasadniczą cechą projektów BI. Business Intelligence to bowiem inwestycja, a nie koszt. Kluczowe jest dobranie takich uwarunkowań, aby klient osiągnął szybki zwrot. Trzeba niejako balansować stroną kosztów i stroną przychodów, jakie klient uzyska z tytułu wdrożenia rozwiązania.
Pewnym źródłem informacji na temat firm IT wyspecjalizowanych w opracowywaniu rozwiązań BI dla konkretnych branż będą dostawcy technologii, np. firma Microsoft. Dobry partner zorganizuje również spotkanie referencyjne potencjalnego klienta z przedsiębiorcą, który już skorzystał z rozwiązań przez niego zaproponowanych. Business Intelligence jest procesem ciągłym, stąd list referencyjny wprost nie odzwierciedli aktualnej opinii klienta, który skorzystał już z jego usług.
Zadaj pytanie: czy można umówić spotkanie z inną firmą z mojej branży, która już skorzystała z usług Państwa firmy?
Podsumowując – kwestie, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze firmy wdrażającej rozwiązania Business Intelligence to:
Autor: Daniel Arak, Business Development Director
ITMAGINATION Sp. z o.o.
www.itmagination.pl
Liczy się doświadczenie
Wybierając firmę dostarczającą rozwiązania BI klient powinien przede wszystkim zwrócić uwagę na jej doświadczenie. Business Intelligence nie jest produktem „z półki”, który można opracować raz, a następnie wielokrotnie tak samo implementować w wielu przedsiębiorstwach. Istotne jest, aby dostawca i dedykowany przez niego zespół do realizacji projektu posiadali doświadczenie w branży, w której działa klient. Umożliwi to w pełni zrozumienie jego potrzeb i wdrożenie rozwiązania BI przynoszącego długofalowe korzyści przedsiębiorstwu.
Ważna jest wiedza na temat potrzeb informacyjnych w danej dziedzinie biznesowej. Rozwiązania BI, np. dla bankowości, znacznie różnią się od tych dla branży FMCG, zarówno od strony biznesowej, jak i technologicznej. Takie doświadczenie domenowe znakomicie przyczynia się do szybkiego „wejścia” w projekt i dostarczenia w ekspresowym tempie pierwszych rezultatów pracy.
Zadaj pytanie: czy firma, która potencjalnie będzie wdrażać rozwiązanie BI posiada doświadczenie w mojej branży?
Czy firma wdrażająca BI to firma technologiczna czy doradcza?
Business Intelligence jest pomostem rozwiązaniami technologicznymi, a potrzebami informacyjnymi klienta. Firma wdrażająca BI nie jest jedynie dostawcą oprogramowania – to także doradca swojego klienta, wskazujący mu, których informacji potrzebuje, jakie wskaźniki są dla niego ważne i jak przy ich użyciu można rozwiązać konkretne problemy biznesowe. Kompetentny dostawca jest swoistego rodzaju hybrydą firmy stricte technologicznej i doradczej. To istotne kryterium wyboru, gdyż wykonawca technologiczny, który nie rozumie biznesu swojego partnera, zrealizuje dokładnie to, co niejako ten mu powie. Nie zawsze jednak przedsiębiorca jest w stanie obiektywnie ocenić, jakie rozwiązania BI są niezbędne do rozwoju jego biznesu.
Podejście do realizacji prac, czyli metodyka
Istnieje pewien dogmat na rynku, zgodnie z którym projekty BI nie kończą się sukcesem. Co warunkuje taką sytuację? Jeśli klient zdecyduje się na współpracę z firmą stricte technologiczną musi liczyć się z podejściem, zgodnie z którym firma dzisiaj zbiera wymagania, a za jakiś czas (np. trzy miesiące) spotyka się z klientem, by przedstawić wdrożone rozwiązanie. Przez ten cały czas pracy dostawcy nad projektem wymagania i potrzeby mogą się zmienić, a klient w efekcie otrzyma rozwiązanie, które nie spełnia jego aktualnych oczekiwań.
Zadaj pytanie: jak wygląda metodyka wdrożenia rozwiązania Business Intelligence dla mojej firmy?
Warto zatem zapytać dostawcę BI o metodykę pracy. Idealnym podejściem do kwestii realizacji projektu, które powinno go charakteryzować, jest założenie stopniowego, cząstkowego wdrażania elementów składowych rozwiązania, w odstępach kilkutygodniowych. W ten sposób firma wdrażającą rozwiązanie BI na bieżąco i szybko uzyskuje opinię od klienta na temat implementowanej części systemu, wraz z oceną jej funkcjonowania. Dzięki temu zespół zbiera wiedzę i doświadczenie, które może wykorzystać podczas realizacji kolejnych iteracji projektu.
Nie bez znaczenia jest także sam sposób pracy firmy IT, np. zbierania wymagań i przekładania ich na późniejsze rozwiązanie. Ważne jest, aby dostawca realizował projekt jak najbliżej klienta, poprzez dedykowanego konsultanta lub zespół. Umożliwi to pozyskiwanie aktualnych informacji o potrzebach klienta, głębsze poznanie jego biznesu, sprawną ocenę wdrażanych elementów rozwiązania BI. W efekcie dostawca szybciej analizuje dane i wyciąga wnioski na dalsze etapy projektu.
W przypadku rozwiązań BI najwłaściwsze jest podejście iteracyjne, silnie angażujące klienta w projekt. Niezwykle przydatne jest cykliczne organizowanie kilkugodzinnych warsztatów roboczych, podczas których firma zachęca klienta, aby mówił o swoich potrzebach informacyjnych, a następnie odpowiednio nimi moderuje i wykorzystuje podczas opracowywania systemu BI. W efekcie możliwe jest wytworzenie przez dostawcę tzw. modelu danych, na podstawie którego pracuje nad konkretnym rozwiązaniem BI.
Przykład. Klient chciał na bieżąco analizować lejek handlowy, czyli widzieć, ile tzw. leadów staje się jego klientami. Dzięki stałej obecności konsultanta u klienta, firma IT uzyskała informację, że właściwą potrzebą biznesową firmy było rozwiązanie z obszaru Marketing Intelligence, dające możliwość śledzenia na bieżąco rozmiarów rynku – liczby konsumentów będących i niebędących jego klientami oraz ich migracji.
Zadaj pytanie>: jak są zbierane i analizowane wymagania?
Istotne są także zaproponowane przez dostawcę standardy – czy firma pomaga po wdrożeniu rozwijać dany system. Rozwiązania BI muszą bowiem żyć, ewaluować wraz ze zmieniającymi się uwarunkowaniami prowadzonego przez przedsiębiorcę biznesu.
Pamiętaj o technologii
Sprawdzony dostawca rozwiązań BI korzysta z najnowszych technologii dostępnych na rynku, zatem warto zwrócić uwagą także na ten aspekt. Rekomendowane przez niego technologie powinny być optymalne kosztowo i jednocześnie spełniać potrzeby klienta.
Dobra firma używa technologii umożliwiających wdrażanie kompleksowych rozwiązań BI – nie tylko typowych raportów, ale także rozwiązań analitycznych, do integracji i czyszczenia danych, do budowania baz referencyjnych (<ITALIC>:<master data management>) i hurtowni danych.
Zadaj pytanie – czy można zorganizować pilota lub warsztat pokazujący działanie rozwiązania Business Intelligence w kontekście mojej firmy?
Oferta, weryfikacja i ostateczny wybór firmy
Dostawca BI powinien rozumieć potrzeby klienta i nie forsować realizacji bardzo rozbudowanego projektu, jeśli nie wymaga tego wyraźnie powodzenie biznesu. Profesjonalna firma kieruje się zasadą małych kroków, które składają się na duży projekt, ale nie muszą. Jeśli dostawca od początku namawia do wdrożenia rozwiązania o kolosalnych rozmiarach, oznacza to, że rozmija się z zasadniczą cechą projektów BI. Business Intelligence to bowiem inwestycja, a nie koszt. Kluczowe jest dobranie takich uwarunkowań, aby klient osiągnął szybki zwrot. Trzeba niejako balansować stroną kosztów i stroną przychodów, jakie klient uzyska z tytułu wdrożenia rozwiązania.
Pewnym źródłem informacji na temat firm IT wyspecjalizowanych w opracowywaniu rozwiązań BI dla konkretnych branż będą dostawcy technologii, np. firma Microsoft. Dobry partner zorganizuje również spotkanie referencyjne potencjalnego klienta z przedsiębiorcą, który już skorzystał z rozwiązań przez niego zaproponowanych. Business Intelligence jest procesem ciągłym, stąd list referencyjny wprost nie odzwierciedli aktualnej opinii klienta, który skorzystał już z jego usług.
Zadaj pytanie: czy można umówić spotkanie z inną firmą z mojej branży, która już skorzystała z usług Państwa firmy?
Podsumowując – kwestie, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze firmy wdrażającej rozwiązania Business Intelligence to:
- doświadczenie domenowe,
- sprawdzony zespół projektowy,
- połączenie firmy technologicznej i doradczej,
- sprawdzona metodyka,
- technologia dobrana do potrzeb i budżetu klienta.
Autor: Daniel Arak, Business Development Director
ITMAGINATION Sp. z o.o.
www.itmagination.pl
nr 9(113)2011 ![]() Zobacz więcej na temat: business intelligence | partnerstwo w biznesie |