Komunikacja idei

Justyna Gaj, właścicielka Agencji JUSTA PR
www.justapr.pl
Wykorzystaj sytuację rynkową
Sześć lat temu powstała idea mająca na celu pomoc młodym osobom zakładać własne firmy. Były to czasy, gdy nie było żadnych ulg w składkach ZUS dla startujących przedsiębiorców, a na zarejestrowanie firmy czekało się miesiąc. W takich okolicznościach rynkowych powstała inicjatywa Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości, która pozwala przetestować praktycznie każdy pomysł na biznes bez ryzyka, biurokracji i zbędnych kosztów. AIP wykorzystały ogromny potencjał młodych Polaków i niesprzyjające okoliczności do zaproponowania własnego systemu przedsiębiorczości. Te trudne warunki oraz genialny pomysł sprawiły, że idea promocji przedsiębiorczości rozrosła się na teren całego kraju, a z usług AIP skorzystały dziesiątki tysięcy osób. Dziś, także dzięki AIP, młodzi Polacy w wynikach badań Eurobarometru są najbardziej przedsiębiorczym narodem w Europie. Pomimo wielu sukcesów AIP nie osiadły na laurach – idą krok dalej.
W imieniu polskich start'upów domagają się stworzenia Ministerstwa Przedsiębiorczości, którego zadaniem ma być uporządkowanie chaosu. Podkreślają, że ich celem nie jest powołanie kolejnej archaicznej, rozbudowanej, nikomu nie służącej i nieskutecznej struktury. Chcą natomiast likwidacji dziesiątek niepotrzebnych departamentów, zespołów w wielu ministerstwach, tysięcy nieefektywnych miejsc pracy na rzecz powołania sprawnego, modelowo zarządzanego zespołu na czele z ministrem. Światowy kryzys gospodarczy paradoksalnie pomaga zwrócić uwagę na sprawy związane z ideą przedsiębiorczości. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że w Polsce istnieje 3 mln mikro i małych firm i że to one mają największy wkład w PKB, a Polska właśnie przewodniczy Unii Europejskiej, warto wykorzystać tę sytuację dla promocji idei przedsiębiorczości.
Kreując własne projekty w zakresie idei warto bacznie obserwować trendy, wydarzenia społeczne, gospodarcze czy polityczne. Życie często podsuwa szansę na zaistnienie z własną ideą przy okazji szerszego kontekstu. Promować ideę można podczas targów, sympozjów czy konferencji. Ale także wtedy, gdy media same realizują duże przekrojowe raporty, badania czy wywołują dyskusję ogólnospołeczną.
Pozyskaj sojuszników
Zanim zaczniemy promować jakąś ideę, warto dokładnie określić grupę docelową. Jeśli będziemy dokładnie wiedzieć do kogo komunikujemy, łatwiej będziemy mogli wybrać osoby, które są autorytetami dla naszych odbiorców. Idea będzie bardziej nośna w mediach, jeśli pozyskamy znane twarze do promocji projektu. W przypadku Kampanii Pisania Piórem organizowanej przez markę Parker głównymi grupami docelowymi są gimnazjaliści i nauczyciele języka polskiego. By dotrzeć do młodzieży, w każdej edycji projektu wybierany jest ambasador projektu. W poprzednich latach byli to m.in. Katarzyna Cichopek, Maciej Stuhr czy Marcin Mroczek. W tegorocznej edycji ambasadorką Kampanii Pisani Piórem została Aleksandra Kwaśniewska. Rangę kampanii podnosi niewątpliwie kapituła Konkursu Ładnego Pisania organizowanego w ramach kampanii. W jej skład wchodzą m.in. Andrzej Pągowski – wybitny artysta grafik, Katarzyna Kłosińska – sekretarz Rady Języka Polskiego przy PAN, Barbara Rogalska – dyrektor Muzeum Drukarstwa, Agata Hącia – językoznawca, wykładowca UW.
Celebryci i wybitni specjaliści w danej dziedzinie pozwalają na skuteczne przebicie się z ideą projektu do mediów. Dzięki angażowaniu osób, które naśladują odbiorcy projektu, łatwiej budować świadomość i przekonywać do akcji.
Komunikuj do wewnątrz projektu
W projekcie Gotuj z sercem, unikatowej książce z przepisami najlepszych szefów kuchni, z której dochód w całości przeznaczony był na dożywianie dzieci w ramach Pajacyka Polskiej Akcji Humanitarnej, kluczowa była komunikacja z restauratorami. Po wybraniu przepisów, sfotografowaniu dań i w całym procesie tworzenia, a następnie promowania książki menedżerowie restauracji i szefowie byli na bieżąco informowani o postępach projektu. Jeśli zależy nam na tym, aby współtwórców idei aktywnie włączyć w życie projektu, warto stworzyć wewnętrzny newsletter lub założyć zamkniętą grupę na portalu społecznościowym. Dzięki takiej nieinwazyjnej formie w prosty i szybki sposób można na bieżąco angażować osoby zainteresowane. Współtwórcy powinni mieć dostęp do ekskluzywnych materiałów zanim „wyjdą” one do mediów. Wąskie, ale zaangażowane grono współtwórców będzie aktywnymi ambasadorami akcji, pod warunkiem że o nich zadbamy i będziemy na bieżąco informować oraz stwarzać szanse do zaangażowania.
Ważne jest także zadbanie o właściwe informowanie sponsora projektu. Oczywiście raportowanie z postępu prac w projekcie jest naturalną sprawą, z kolei czasem warto podesłać jakiś extra wycinek z mediów czy list gratulacyjny od ambasadora akcji. Warto wyjść poza ramy umowy. To się wszystkim stronom opłaca.
10 zasad komunikacji idei w mediach
1. Określ cel komunikacji
2. Pozyskaj autorytety grupy docelowej idei
3. Przekonaj do idei media
4 .Zaprzyjaźnij się z kluczowymi dziennikarzami
5. Na bieżąco informuj o rozwoju projektu
6. Chwal się sukcesami przed sponsorem
7. Bądź zawsze dostępny dla dziennikarzy
8. Wykorzystuj szanse, które pojawiają się na rynku
9. Bądź zawsze pierwszy
10. Myśl globalnie, ale działaj lokalnie
Sześć lat temu powstała idea mająca na celu pomoc młodym osobom zakładać własne firmy. Były to czasy, gdy nie było żadnych ulg w składkach ZUS dla startujących przedsiębiorców, a na zarejestrowanie firmy czekało się miesiąc. W takich okolicznościach rynkowych powstała inicjatywa Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości, która pozwala przetestować praktycznie każdy pomysł na biznes bez ryzyka, biurokracji i zbędnych kosztów. AIP wykorzystały ogromny potencjał młodych Polaków i niesprzyjające okoliczności do zaproponowania własnego systemu przedsiębiorczości. Te trudne warunki oraz genialny pomysł sprawiły, że idea promocji przedsiębiorczości rozrosła się na teren całego kraju, a z usług AIP skorzystały dziesiątki tysięcy osób. Dziś, także dzięki AIP, młodzi Polacy w wynikach badań Eurobarometru są najbardziej przedsiębiorczym narodem w Europie. Pomimo wielu sukcesów AIP nie osiadły na laurach – idą krok dalej.
W imieniu polskich start'upów domagają się stworzenia Ministerstwa Przedsiębiorczości, którego zadaniem ma być uporządkowanie chaosu. Podkreślają, że ich celem nie jest powołanie kolejnej archaicznej, rozbudowanej, nikomu nie służącej i nieskutecznej struktury. Chcą natomiast likwidacji dziesiątek niepotrzebnych departamentów, zespołów w wielu ministerstwach, tysięcy nieefektywnych miejsc pracy na rzecz powołania sprawnego, modelowo zarządzanego zespołu na czele z ministrem. Światowy kryzys gospodarczy paradoksalnie pomaga zwrócić uwagę na sprawy związane z ideą przedsiębiorczości. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że w Polsce istnieje 3 mln mikro i małych firm i że to one mają największy wkład w PKB, a Polska właśnie przewodniczy Unii Europejskiej, warto wykorzystać tę sytuację dla promocji idei przedsiębiorczości.
Kreując własne projekty w zakresie idei warto bacznie obserwować trendy, wydarzenia społeczne, gospodarcze czy polityczne. Życie często podsuwa szansę na zaistnienie z własną ideą przy okazji szerszego kontekstu. Promować ideę można podczas targów, sympozjów czy konferencji. Ale także wtedy, gdy media same realizują duże przekrojowe raporty, badania czy wywołują dyskusję ogólnospołeczną.
Pozyskaj sojuszników
Zanim zaczniemy promować jakąś ideę, warto dokładnie określić grupę docelową. Jeśli będziemy dokładnie wiedzieć do kogo komunikujemy, łatwiej będziemy mogli wybrać osoby, które są autorytetami dla naszych odbiorców. Idea będzie bardziej nośna w mediach, jeśli pozyskamy znane twarze do promocji projektu. W przypadku Kampanii Pisania Piórem organizowanej przez markę Parker głównymi grupami docelowymi są gimnazjaliści i nauczyciele języka polskiego. By dotrzeć do młodzieży, w każdej edycji projektu wybierany jest ambasador projektu. W poprzednich latach byli to m.in. Katarzyna Cichopek, Maciej Stuhr czy Marcin Mroczek. W tegorocznej edycji ambasadorką Kampanii Pisani Piórem została Aleksandra Kwaśniewska. Rangę kampanii podnosi niewątpliwie kapituła Konkursu Ładnego Pisania organizowanego w ramach kampanii. W jej skład wchodzą m.in. Andrzej Pągowski – wybitny artysta grafik, Katarzyna Kłosińska – sekretarz Rady Języka Polskiego przy PAN, Barbara Rogalska – dyrektor Muzeum Drukarstwa, Agata Hącia – językoznawca, wykładowca UW.
Celebryci i wybitni specjaliści w danej dziedzinie pozwalają na skuteczne przebicie się z ideą projektu do mediów. Dzięki angażowaniu osób, które naśladują odbiorcy projektu, łatwiej budować świadomość i przekonywać do akcji.
Komunikuj do wewnątrz projektu
W projekcie Gotuj z sercem, unikatowej książce z przepisami najlepszych szefów kuchni, z której dochód w całości przeznaczony był na dożywianie dzieci w ramach Pajacyka Polskiej Akcji Humanitarnej, kluczowa była komunikacja z restauratorami. Po wybraniu przepisów, sfotografowaniu dań i w całym procesie tworzenia, a następnie promowania książki menedżerowie restauracji i szefowie byli na bieżąco informowani o postępach projektu. Jeśli zależy nam na tym, aby współtwórców idei aktywnie włączyć w życie projektu, warto stworzyć wewnętrzny newsletter lub założyć zamkniętą grupę na portalu społecznościowym. Dzięki takiej nieinwazyjnej formie w prosty i szybki sposób można na bieżąco angażować osoby zainteresowane. Współtwórcy powinni mieć dostęp do ekskluzywnych materiałów zanim „wyjdą” one do mediów. Wąskie, ale zaangażowane grono współtwórców będzie aktywnymi ambasadorami akcji, pod warunkiem że o nich zadbamy i będziemy na bieżąco informować oraz stwarzać szanse do zaangażowania.
Ważne jest także zadbanie o właściwe informowanie sponsora projektu. Oczywiście raportowanie z postępu prac w projekcie jest naturalną sprawą, z kolei czasem warto podesłać jakiś extra wycinek z mediów czy list gratulacyjny od ambasadora akcji. Warto wyjść poza ramy umowy. To się wszystkim stronom opłaca.
10 zasad komunikacji idei w mediach
1. Określ cel komunikacji
2. Pozyskaj autorytety grupy docelowej idei
3. Przekonaj do idei media
4 .Zaprzyjaźnij się z kluczowymi dziennikarzami
5. Na bieżąco informuj o rozwoju projektu
6. Chwal się sukcesami przed sponsorem
7. Bądź zawsze dostępny dla dziennikarzy
8. Wykorzystuj szanse, które pojawiają się na rynku
9. Bądź zawsze pierwszy
10. Myśl globalnie, ale działaj lokalnie
nr 9(113)2011 ![]() |