Jak z kwadratury koła wydobyć segment nieodkryty
Atrakcyjność biznesu
Potencjał branży mierzy się perspektywą zysku – przyszli przedsiębiorcy poszukujący sukcesu często padają ofiarą wymyślnych projektów, których realizacja ograniczana jest zaawansowaniem technologicznym bądź zbyt wysokim stopniem zaangażowania kapitału. Jednak to nie zakres skomplikowania samego pomysłu decyduje o jego sukcesie, lecz sama idea i dostrzeżenie potencjału w rzeczach, które mogą wydawać się na pierwszy rzut oka bardzo proste i oczywiste w zastosowaniu.
O bliskości nieoszlifowanych diamentów mawia się od wieków. Z perspektywy biznesu ten kto je dostrzeże zyskuje nie tylko potencjalne źródło dochodu, ale także element wyjściowy do wypracowania pozycji na rynku. W przypadku zapałek czy końcówek do sznurowadeł zadecydował przypadek. Sam pomysł na biznes z nimi związany powstał jako luźne spostrzeżenie związane z podstawowymi potrzebami konsumenckimi. Dostrzegając realne zapotrzebowanie na dany produkt/usługę, coraz częściej uwidaczniają się koncepcje najprostsze, które dopiero w momencie osiągnięcia sukcesu przez ich pomysłodawcę stają się oczywiste.
Przykładami interesów, jakie powstały poprzez wykorzystanie podstawowych produktów, jest chociażby działalność polskiej firmy DGS SA, która od 15 lat zajmuje się produkcją zakrywek i nakrętek do szklanych butelek i słoików. Produkty firmy znaleźć można w kraju i za granicą, a od chwili rozpoczęcia działalności wyprodukowała ona miliardy zakrętek. Obserwując rynek zagraniczny, historii z serii od pucybuta do milionera jest jeszcze więcej. Fraser Doherty, nastolatek ze Szkocji, bazując na własnej produkcji dżemów opartej o recepturę swojej babci stworzył prężnie działające przedsiębiorstwo „SuperJam“. Przetwory jego produkcji można obecnie znaleźć w prawie tysiącach supermarketów w Wielkiej Brytanii.
Kolejnym, zupełnie prostym produktem, niemal nieistniejącym w świadomości finalnego odbiorcy, jest pianka poliuretanowa. Tymczasem mnogość zastosowań gamy wyrobów z pianki poliuretanowej jest wręcz zaskakująca. Tworzywo to znajduje zastosowanie w niemal każdym sektorze gospodarki. Potencjalny odbiorca kojarzy je zaledwie z kilkoma możliwościami zastosowania, odkrywając natomiast jego realną formę użytkowania zaczyna dopiero zdawać sobie sprawę z potencjału tego półfabrykatu. Na rynku funkcjonuje kilka firm zajmujących się jej wytwórstwem. Przykładami wykorzystywania potencjału produkcji pianki są m.in spółki: Organika SA, która od blisko 50 lat zajmuje się produkcją i dystrybucją pianek poliuretanowych oraz Molitan as, który jest liderem w produkcji tego tworzywa na czeskim rynku.
Pianka poliuretanowa wykorzystywana jest głównie w meblarstwie, przemyśle motoryzacyjnym, budownictwie, branży odzieżowej, a także w wyrobach związanych z zastosowaniami medycznymi oraz w wielu innych dziedzinach, jako choćby składnik opakowań. Tak duży zakres zastosowań zapewnia szeroki rynek zbytu, a jednocześnie pozycjonuje produkt jako atrakcyjny biznesowo.
Pasja racjonalna
Ideą stworzenia racjonalnego biznesu jest przede wszystkim pasja. Najwięksi przedsiębiorcy stworzyli potęgi w oparciu o ich indywidualne zaangażowanie w rozwój startującego przedsiębiorstwa, własne inspiracje i głęboką wiarę w to, czym się zajmują. Porównując jednak Polskę z innymi krajami zagranicznymi zauważyć można pewien dysonans. O ile za granicą działalność oparta na indywidualnej koncepcji w wielu wypadkach szybko zyskuje aprobatę rynku, o tyle w Polsce proces ten wydaje się być znacznie wydłużony. Prawdopodobnie wciąż ewoluująca kultura biznesowa i biurokratyzacja stanowią istotną barierę rozwoju. Prowadząc działalność przedsiębiorcy powinni pamiętać o głównym celu, jaki przyjęli tworząc firmę. Rozwój każdego przedsiębiorstwa wiążę się z ciężką pracą opartą na obserwacji i szybkich reakcjach na zachowania rynku – mówi Dariusz Kwieciński, Prezes Zarządu MZCh Organika S.A. Stworzenie efektywnej firmy wymaga dużej dyscypliny. Polski rynek zdecydowanie różni się od zachodniego, w którym możliwość rozwoju biznesu jest zdecydowanie szybsza. Istotne jest również, aby pamiętać, iż poza samym pomysłem to właśnie praca nad rozwojem przesądza o sukcesie, który często przychodzi po pewnym czasie – dodaje.
Wypadkowa okoliczności, marzeń i wiary
Wszelkie zasady opisywane dotychczas w podręcznikach skutecznej przedsiębiorczości oraz kształtowania biznesu nabierają w niewiarygodnie dynamicznie zmieniającym się otoczeniu nowych znaczeń. Ciągłe i coraz bardziej zaskakujące zmiany na rynkach, zawrotna prędkość przepływu informacji biznesowej i rozwój technologiczny spowodowały, iż efektywny przedsiębiorca musi być w pełni mobilny i elastyczny. Na pytanie, jak rozwinąć własną działalność, aby była ona rentowna poza oczywistymi – koniecznością zaangażowania i ciągłego poszukiwania nowych źródeł rozwoju – nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Pomysł na działalność rodzi się jako wypadkowa okoliczności, marzeń i zakorzenionej wiary w realizację podejmowanych decyzji. W momencie stworzenia podstaw i osiągnięcia stabilizacji pozostaje jeszcze większa praca, jaką jest utrzymanie biznesu. Często pierwsza faza bywa zabójcza dla przedsiębiorców, nawet jeżeli posiadają perspektywiczną działalność, owładnięci euforią pierwszych sukcesów zapominają o konkurencji, pokorze i konstruktywnej krytyce. Nowy kształt postrzegania przedsiębiorczości skłania do refleksji – czy diamentem jest idea przynosząca szybki i wysoki dochód, czy też taka idea, która umożliwia długotrwałe i stabilne budowanie wartości wyrażonej nie tylko w pieniądzu, ale także w korzyściach społecznych i szerzej – w kształtowaniu kultury gospodarowania.
Przykładami interesów, jakie powstały poprzez wykorzystanie podstawowych produktów, jest chociażby działalność polskiej firmy DGS SA, która od 15 lat zajmuje się produkcją zakrywek i nakrętek do szklanych butelek i słoików. Produkty firmy znaleźć można w kraju i za granicą, a od chwili rozpoczęcia działalności wyprodukowała ona miliardy zakrętek. Obserwując rynek zagraniczny, historii z serii od pucybuta do milionera jest jeszcze więcej. Fraser Doherty, nastolatek ze Szkocji, bazując na własnej produkcji dżemów opartej o recepturę swojej babci stworzył prężnie działające przedsiębiorstwo „SuperJam“. Przetwory jego produkcji można obecnie znaleźć w prawie tysiącach supermarketów w Wielkiej Brytanii.
Kolejnym, zupełnie prostym produktem, niemal nieistniejącym w świadomości finalnego odbiorcy, jest pianka poliuretanowa. Tymczasem mnogość zastosowań gamy wyrobów z pianki poliuretanowej jest wręcz zaskakująca. Tworzywo to znajduje zastosowanie w niemal każdym sektorze gospodarki. Potencjalny odbiorca kojarzy je zaledwie z kilkoma możliwościami zastosowania, odkrywając natomiast jego realną formę użytkowania zaczyna dopiero zdawać sobie sprawę z potencjału tego półfabrykatu. Na rynku funkcjonuje kilka firm zajmujących się jej wytwórstwem. Przykładami wykorzystywania potencjału produkcji pianki są m.in spółki: Organika SA, która od blisko 50 lat zajmuje się produkcją i dystrybucją pianek poliuretanowych oraz Molitan as, który jest liderem w produkcji tego tworzywa na czeskim rynku.
Pianka poliuretanowa wykorzystywana jest głównie w meblarstwie, przemyśle motoryzacyjnym, budownictwie, branży odzieżowej, a także w wyrobach związanych z zastosowaniami medycznymi oraz w wielu innych dziedzinach, jako choćby składnik opakowań. Tak duży zakres zastosowań zapewnia szeroki rynek zbytu, a jednocześnie pozycjonuje produkt jako atrakcyjny biznesowo.
Pasja racjonalna
Ideą stworzenia racjonalnego biznesu jest przede wszystkim pasja. Najwięksi przedsiębiorcy stworzyli potęgi w oparciu o ich indywidualne zaangażowanie w rozwój startującego przedsiębiorstwa, własne inspiracje i głęboką wiarę w to, czym się zajmują. Porównując jednak Polskę z innymi krajami zagranicznymi zauważyć można pewien dysonans. O ile za granicą działalność oparta na indywidualnej koncepcji w wielu wypadkach szybko zyskuje aprobatę rynku, o tyle w Polsce proces ten wydaje się być znacznie wydłużony. Prawdopodobnie wciąż ewoluująca kultura biznesowa i biurokratyzacja stanowią istotną barierę rozwoju. Prowadząc działalność przedsiębiorcy powinni pamiętać o głównym celu, jaki przyjęli tworząc firmę. Rozwój każdego przedsiębiorstwa wiążę się z ciężką pracą opartą na obserwacji i szybkich reakcjach na zachowania rynku – mówi Dariusz Kwieciński, Prezes Zarządu MZCh Organika S.A. Stworzenie efektywnej firmy wymaga dużej dyscypliny. Polski rynek zdecydowanie różni się od zachodniego, w którym możliwość rozwoju biznesu jest zdecydowanie szybsza. Istotne jest również, aby pamiętać, iż poza samym pomysłem to właśnie praca nad rozwojem przesądza o sukcesie, który często przychodzi po pewnym czasie – dodaje.
Wypadkowa okoliczności, marzeń i wiary
Wszelkie zasady opisywane dotychczas w podręcznikach skutecznej przedsiębiorczości oraz kształtowania biznesu nabierają w niewiarygodnie dynamicznie zmieniającym się otoczeniu nowych znaczeń. Ciągłe i coraz bardziej zaskakujące zmiany na rynkach, zawrotna prędkość przepływu informacji biznesowej i rozwój technologiczny spowodowały, iż efektywny przedsiębiorca musi być w pełni mobilny i elastyczny. Na pytanie, jak rozwinąć własną działalność, aby była ona rentowna poza oczywistymi – koniecznością zaangażowania i ciągłego poszukiwania nowych źródeł rozwoju – nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Pomysł na działalność rodzi się jako wypadkowa okoliczności, marzeń i zakorzenionej wiary w realizację podejmowanych decyzji. W momencie stworzenia podstaw i osiągnięcia stabilizacji pozostaje jeszcze większa praca, jaką jest utrzymanie biznesu. Często pierwsza faza bywa zabójcza dla przedsiębiorców, nawet jeżeli posiadają perspektywiczną działalność, owładnięci euforią pierwszych sukcesów zapominają o konkurencji, pokorze i konstruktywnej krytyce. Nowy kształt postrzegania przedsiębiorczości skłania do refleksji – czy diamentem jest idea przynosząca szybki i wysoki dochód, czy też taka idea, która umożliwia długotrwałe i stabilne budowanie wartości wyrażonej nie tylko w pieniądzu, ale także w korzyściach społecznych i szerzej – w kształtowaniu kultury gospodarowania.
nr 10(114)2011 ![]() |