Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Rebranding identyfikacji firmy >>

Rebranding identyfikacji firmy

RAPORT: MARKETING

Logo to pierwszy element budujący świadomość i rozpoznawalność marki. Identyfikacja wizualna, na którą składają się nazwa, logo i kolorystyka, pozwala prezentować markę na rynku. Wizerunek oraz identyfikacja firmy to strategia wyróżniania się na rynku. Co robić, gdy nasz wizerunek nie wyróżnia firmy na rynku lub z jakiś powodów jesteśmy odbierani przez otoczenie nie tak, jakbyśmy sobie tego życzyli?
Są dwa sposoby oddziaływania na wizerunek. Pierwszy powolny, polegający na systematycznym poprawianiu oferty, sposobu obsługi klientów i jakości prezentacji rynkowej. Drugi szybki, polegający na zmianie systemu identyfikacji i prezentacji firmy. Nowe logo, nowy system identyfikacji, czasami nowa nazwa natychmiast zostaną zauważone przez otoczenie. Zdecydowanie łatwiej jest wówczas zmienić nastawienie do firmy i wtedy właśnie wprowadzać nowe jakości do oferty. Wizerunek może być poważnym ograniczeniem w działaniu rynkowym. Dobrze zbudowany i zarządzany ułatwia działanie.
Kiedy jeszcze firma powinna wymienić lub udoskonalić swoje logo? Wskazane jest przeprowadzenie zmiany, gdy wizerunek firmy nie obejmuje wszystkich inicjatyw firmy, gdy symbolika wprowadza w błąd klientów co do oferty, gdy jesteśmy myleni z konkurencją lub gdy nasz wizerunek utrudnia prowadzenie biznesu. Zła reputacja i słaby wizerunek mogą być wynikiem działania konkurencji lub złego zarządzania firmą. Nowe logo i nowa identyfikacja wizualna firmy ma na celu szybkie i efektywne rozszerzenie wizerunku. Czasami wystarcza jedynie stylizacja graficzna logo.

Stylizacja logo, rebranding wizerunkowy firmy


Identyfikacja wizerunkowa firmy jest podstawowym elementem w budowaniu świadomości marki i kształtowaniu wizerunku firmy. Jeżeli logo na tle konkurencji jest nudne, wygląda blado i archaicznie, warto przeprowadzić jego stylizację. Proces przeprojektowywania logo jest elementem rebrandingu wizerunkowego.
Przestylizowane logo musi być tak zrealizowane, aby dla klientów i partnerów firmy zmiana była na tyle mała, że od razu rozpoznają markę, ale i na tyle duża, że w nowej formie logo zobaczą nową wizję firmy. W tym tkwi siła zmiany logo. Nie na odrzuceniu reputacji i wizerunku, a na jego kreatywnym udoskonaleniu, rozwinięciu i podniesieniu na poziom wyższy. Takie podejście z jednej strony zachowuje ciągłość pozytywnych cech marki, z drugiej zaś daje firmie możliwość zmiany tych cech wizerunku, które utrudniają konkurencyjne działania rynkowe.
Starzenie się grafiki jest procesem naturalnym, tak jak zmiana stylistyki wzornictwa. Postęp techniczny, zmiany mody, nowe standardy reprodukcji wymuszają na projektantach postęp i innowacyjność. Logo firmowe to komunikat, czym jest firma, na jakim rynku działa i co ją pozytywnie odróżnia od konkurentów.

Na czym może polegać stylizacja logo?

Uproszczenie logo. Polega na usunięciu elementów zbędnych, zamazujących wyraz znaku, rozpraszających uwagę. Tak postąpiło Apple, usuwając kolorowe paski ze swojego logo, na rzecz prostej mono-barwnej formy nadgryzionego jabłuszka. Firma posługuje się także specjalnie dla niej opracowaną czcionką. Wszystko tworzy jednolity charakter prezentacji firmy i oznakowania produktów.
Nadanie formy trójwymiarowej. To zabieg, który powoduje wzrost jakości plastycznej logo. Logo Xerox to przestrzenna czerwona kula z obiegającymi ją pasami.
Zmiana kolorystyki. Nowe kolory, nowa gama kolorystyczna zmienia jego wyraz, natomiast forma znaku pozostaje ta sama, tak samo rozpoznawalna dla klientów. Tak postąpił IBM, wprowadzając pasiaste logo w barwie niebieskiej.
Zmiana kompozycji. Polega na położeniu akcentów plastycznych na inne niż dotychczas elementy grafiki. Logo Kodaka ograniczyło się do prostego napisu w czerwonym kolorze, zniknęło charakterystyczne czerwono-żółte tło.
Zmiana wyrazu logo. Ta sama forma graficzna, ale prezentowana innymi elementami plastycznymi. Pepsi ma w logo obecnie uśmiechnięte niebiesko czerwone koło. Stylizację logo przeprowadziła ostatnio czeska Skoda. Logo uproszczono, usunięto zbędne dekoracje i zdecydowanie unowocześniono. Znak firmy został tak zmodyfikowany, że robi wrażenie przestrzennego i oddaje charakter plakiety umieszczanej na masce samochodów. Przy dokładnej analizie zauważymy, że firmy motoryzacyjne zmieniają swoje logo co kilka lat. Robią to delikatnie, ale zawsze starają się unowocześnić formę znaku graficznego. Onet – lider polskiego Internetu – także przeprowadził rebranding swojego logo. Nowoczesna czcionka wpisuje się w stylistykę, jaką posługują się firmy z branży nowych mediów. To typowy przykład podążania za trendem rynkowym.
Rynek zmienia się z dnia na dzień. Zmieniają się konkurenci. Zmieniają się także upodobania klientów. Nie warto stać w miejscu, bo ci którzy stoją zostają w tyle. Dobry projektant pomaga firmie odmłodzić i unowocześnić wizerunek, rozumie tradycję i umie ją innowacyjnie wykorzystać do budowy nowego wizerunku firmy.






Jarosław Filipek
www.codes.pl
www.brandvalue.pl


nr 11(115)2011


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: Rebranding | Rebranding identyfikacji firmy

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum