
Nie panikujemy i wciąż inwestujemy
Badanie firm z sektora MSP w Polsce, przeprowadzone przez Keralla Research Instytut Badań B2B - IV kwartał 2011 r.
Niepewność już była. Obecny stan nastrojów w mikro, małych i średnich firmach można określić krótko: gotowi na recesję – wynika z najnowszej edycji badania sektora MSP, prowadzonego co kwartał przez Instytut KerallaResearch. Wskaźnik KERNA rejestrujący kierunek nastrojów w MSP w Polsce spadł do minus 65,02 pkt. To najniższy historycznie wynik, licząc od kryzysowego 2009 r. i grubo poniżej granicznego punktu oddzielającego trendy wzrostowe od spadków. O czym świadczy ten zawał w nastrojach? Z przeprowadzonych wywiadów z właścicielami firm MSP wynika, że firmy – w tym pracownicy – jak chyba nigdy dotąd nie tylko są świadomi, ale tym razem także przygotowani do gospodarczej nawałnicy.
W pełni świadomi są wszyscy, jak na obroty wpływają negatywne scenariusze w światowych gospodarkach. Co jednak najważniejsze, przedsiębiorcy sektora MSP – mimo nastrojów dalekich od optymizmu – w nerwowość czy panikę nie popadli. Inwestycje są bardziej ostrożne, ale są! – wbrew temu co mówią politycy, że firmy nie inwestują, uzasadniając tym podwyżkę składki rentowej.
W tej edycji badania Index ZAIR, rejestrujący zakupy i rezygnacje z nich, spadł symbolicznie. Firmy będą inwestować tak, jak robiły to kwartał wcześniej. Przypomnijmy, że w III kwartale Index ZAIR ukazujący skłonność zakupową firm wynosił - 69,5 pkt. Obecnie wynosi - 69,65 pkt. Zatem spadkowi nastrojów, na szczęście, nie towarzyszy silny spadek związany z inwestowaniem. MSP będzie ponosić wydatki w tym kwartale na marketing, reklamę, zakup technologii, remonty maszyn i urządzeń oraz podnoszenie kwalifikacji pracowników. Z badania Kerala Research wynika, że przedsiębiorcy mają środki na inwestycje i regulowanie bieżących wydatków. Oszczędności, w razie kłopotów, będą raczej szukać w redukcji zatrudnienia. Ciąć etaty chce ok. 5 proc. firm MSP więcej, niż w III kwartale. Zmalała też liczba firma, które chcą zatrudniać. Nastąpił spadek z 14,2 proc. do 8 proc. kw/kw.

Co kształtuje postawy MSP na ostatni kwartał bieżącego roku? Oczywiście niepewność losów Grecji, Włoch i Hiszpanii. Wszystko wskazuje jednak na to, że przedsiębiorcy – gotowi na kryzys – koncentrują się na normalnym funkcjonowaniu.
Nie zmienia to jednak faktu, że nastroje są mocno pesymistyczne. Pogorszenia sytuacji w ostatnim kwartale tego roku spodziewają się zresztą nie tylko mikro, mali i średni przedsiębiorcy. W raporcie z badań koniunktury NBP czytamy, że obawy odnośnie możliwości pogorszenia koniunktury pod koniec roku zgłaszają także duże przedsiębiorstwa. Analitycy NBP podkreślają, że mniej firm podejmuje decyzje
o zwiększeniu zatrudnienia, niskie jest także zainteresowanie rozbudową potencjału wytwórczego. Niemniej kurs na nieuleganie panice utrzymuje się też w dużych firmach. Wskaźnik PMI dla Polski wzrósł w październiku do 51,7 pkt. A produkcja przemysłowa, według komunikatu GUS, we
wrześniu wzrosła o 7,7 proc. r/r. Podkreśla się także, że w dużych firmach zarządy mają spore nadwyżki kapitału, pensje wypłacane są na czas, produkcja rośnie i osiągane są zyski. Zebrane dane wskazują zatem, że atmosfera – tak w sektorze MSP, jak i w gronie największych firm – jest pełna obaw, lecz nie oznacza blokowania inwestycji; 50,3 proc. badanych firm MSP
także w ostatnim kwartale roku będzie realizować zakupy.
A jak wyglądają wyniki badania nastrojów wśród przedsiębiorców sektora MSP? Wzrosła liczba przedsiębiorców, którzy uważają, że sytuacja gospodarcza kraju ulega pogorszeniu. Negatywnie oceniło poprzednie trzy miesiące w gospodarce kraju 42,7 proc. badanych, tj. 3,2 pkt. proc.
więcej kw/kw. Utrwala się zatem trend ujemny w postrzeganiu ekonomii kraju.
Równocześnie, niemal o połowę zmalał odsetek optymistów. Pozytywnie oceniło ostatnie trzy miesiąc w gospodarce zaledwie 8,3 proc. przedsiębiorców. Jeszcze kwartał wcześniej takie oceny zgłaszało 15 proc. ankietowanych.
Z kolei kondycję
własnej firmy przedsiębiorcy tradycyjnie oceniają lepiej, niż kondycję gospodarczą państwa. Jednak udział optymistów topnieje z każdym kwartałem. Rok temu w analogicznym okresie jedna trzecia badanych oceniała na plus sytuację firmy (30 proc.). Obecnie odsetek pozytywnych ocen spadł do 22,7 proc., co oznacza, że już tylko średnio co piąty badany odczuł zmianę w firmie, jako pozytywną.
Jak wynika z badania Keralla Research, czarno – w ocenie small biznesu – rysuje się przyszłość polskiej gospodarki. Tak intensywnego lęku „co dalej” jeszcze firmy nie zgłaszały. Pogorszenia sytuacji w kraju spodziewa się w nadchodzącym kwartale rekordowo dużo – bo aż 36,8 proc. przedsiębiorców. Znacząco spadł także odsetek badanych, którzy liczą na polepszenie sytuacji w najbliższej przyszłości – z 17,7 proc. w lipcu, do 12,3 proc. w październiku zmalała liczba optymistów. To także rekordowy, bo najniższy dotąd notowany udział firm, które wróżą pozytywnie naszym realiom gospodarczym.
Aktualnie niemal tyle samo przedsiębiorców spodziewa się pogorszenia sytuacji ekonomicznej własnego przedsiębiorstwa – 25,5 proc., co jego polepszenia – 26,8 proc. W ocenie przeszłości zdecydowanie – mimo wszystko – przeważali optymiści, a różnice wynosiły nawet 15 czy ponad 24 punkty
procentowe, między obiema grupami. Notowana obecnie zmiana to znaczące przegrupowanie opinii. Tylko gorszego w ostatnim kwartale roku spodziewa się nawet 1/4 badanych, gdy wcześniej odsetek takich ocen kształtował się na poziomie maksymalnie jednej piątej badanych. Lepszego natomiast nie spodziewa się już
niemal 40 proc. badanych – jak to miało miejsce jeszcze w połowie br. – ale tylko 26,8 proc. Wyrażone obawy w ocenie gospodarki państwa tym razem znalazły silne przełożenie na stres, jaki towarzyszy przedsiębiorcom o dalszy status quo własnej firmy.
Podsumowujący nastroje w przedsiębiorstwach dotyczące przeszłości, jak i przyszłości wskaźnik KERNA spadł do poziomu -65,02 pkt, czyli blisko 9 pkt mniej licząc kw/kw i aż 13,72 pkt r/r.
Fatalne lub wręcz depresyjne nastroje small biznesu wyrażone we wskaźniku KERNA kształtuje przeciągająca się obawa o perspektywę krajowej oraz światowej gospodarki. Wskaźnik cząstkowy dla obszaru „kraju” spadł najradykalniej. Ocena przeszłego, trzeciego kwartału w krajowej gospodarce uzyskała rekordowo niską wartość -83,66 pkt(!). Także prognoza na czwarty kwartał była historycznie najniższa – aż -75,5 pkt.
Przypomnijmy jednak, że Index ZAIR oparty na zakupach i rezygnacjach z zakupów dla badanych obszarów wyniósł -69,65 pkt wobec -65,5 pkt kw./kw. Blisko co czwarta badana firma MSP zamierza inwestować w marketing i reklamę (23,2 proc.). W ostatnim kwartale tego roku przedsiębiorcy są skłonni zainwestować także w kompetencje pracowników (19,8 proc.) oraz wydatkować na technologie i maszyny (18,8 proc.). Na modernizację maszyn wydatkować będzie 17,2 proc., a na remonty hal i pomieszczeń 17,5 proc. MSP najmniej skłonne jest do inwestowania w infrastrukturę telekomunikacyjną – w ostatnim kwartale tylko 4,8 proc. badanych zamierza ponieść wydatki związane z tym obszarem. Równie ostrożnie small biznes chce inwestować w wyposażenie firm, w tym w meble – 6,7 proc. Przedsiębiorcy wstrzymują się też z zakupami nieruchomości (8,2 proc.) i wydatkami na Internet, e-sklepy, telefonię internetową (8,7 proc.). Bez wątpienia przynajmniej częściowo za skłonność zakupową w ostatnim kwartale odpowiada chęć poszerzenia kosztów firmy w celu odprowadzenia niższej (bo przecież podwójnej) transzy podatku.
Znacząco jednak spadł odsetek firm planujących zatrudnianie – obecnie tylko 8,2 proc. firm sektora MSP chce zatrudnić nowych pracowników, z kolei kwartał wcześniej takich firm było 14,2 proc.
Izabella Młynarczyk, Instytut Badań Rynku Keralla Research
Wśród przedsiębiorstw w Polsce ok. 99 proc. to firmy mikro (zatrudniające do 9 osób) i małe (od 10 do 49), a ok. 0,8 proc. to przedsiębiorstwa średnie (zatrudniające od 50 do 249 osób). Pozostałe to firmy duże. Według najnowszych danych prezentowanych przez GUS oraz ZUS w Polsce działa aktywnie 2,1 mln firm. Podmiotów mikro, w których występuje tylko jeden płatnik składki ubezpieczeniowej (właściciel) jest w Polsce, aż 1,3 mln. Podmiotów, które płacą za więcej, niż jedną osobę mamy 856 tys.
Informacja o badaniu. Badanie sektora MSP prowadzone jest co kwartał na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie N=600 sektora MSP, w badaniu ujęte są także firmy mikro zatrudniające do 9 osób. Firmy do badania losowane z bazy danych GUS (rejestr REGON) oraz branżowych zestawień bazodanowych. Błąd pomiaru +-4 proc., poziom ufności 95 proc. Dzięki cykliczności prowadzonego badania możliwe jest systematyczne śledzenie kierunków zmian w firmach.
Firmy dedykujące swoje produkty przedsiębiorstwom MSP mogą zamawiać w tym badaniu własne pytania na wyłączność.
Instytut Keralla
to pierwsza w Polsce agencja badawcza specjalizująca się wyłącznie w analizach business to business. Prowadzimy badania
w firmach i instytucjach. Dostarczamy raporty branżowe zarządom spółek, właścicielom, akcjonariuszom, wykonujemy analizy sektorowe, prowadzimy badania poprzedzające inwestycje, wejście na giełdę lub wprowadzenie produktów, usług dla klientów firmowych.
W tej edycji badania Index ZAIR, rejestrujący zakupy i rezygnacje z nich, spadł symbolicznie. Firmy będą inwestować tak, jak robiły to kwartał wcześniej. Przypomnijmy, że w III kwartale Index ZAIR ukazujący skłonność zakupową firm wynosił - 69,5 pkt. Obecnie wynosi - 69,65 pkt. Zatem spadkowi nastrojów, na szczęście, nie towarzyszy silny spadek związany z inwestowaniem. MSP będzie ponosić wydatki w tym kwartale na marketing, reklamę, zakup technologii, remonty maszyn i urządzeń oraz podnoszenie kwalifikacji pracowników. Z badania Kerala Research wynika, że przedsiębiorcy mają środki na inwestycje i regulowanie bieżących wydatków. Oszczędności, w razie kłopotów, będą raczej szukać w redukcji zatrudnienia. Ciąć etaty chce ok. 5 proc. firm MSP więcej, niż w III kwartale. Zmalała też liczba firma, które chcą zatrudniać. Nastąpił spadek z 14,2 proc. do 8 proc. kw/kw.


Nie zmienia to jednak faktu, że nastroje są mocno pesymistyczne. Pogorszenia sytuacji w ostatnim kwartale tego roku spodziewają się zresztą nie tylko mikro, mali i średni przedsiębiorcy. W raporcie z badań koniunktury NBP czytamy, że obawy odnośnie możliwości pogorszenia koniunktury pod koniec roku zgłaszają także duże przedsiębiorstwa. Analitycy NBP podkreślają, że mniej firm podejmuje decyzje



A jak wyglądają wyniki badania nastrojów wśród przedsiębiorców sektora MSP? Wzrosła liczba przedsiębiorców, którzy uważają, że sytuacja gospodarcza kraju ulega pogorszeniu. Negatywnie oceniło poprzednie trzy miesiące w gospodarce kraju 42,7 proc. badanych, tj. 3,2 pkt. proc.

Równocześnie, niemal o połowę zmalał odsetek optymistów. Pozytywnie oceniło ostatnie trzy miesiąc w gospodarce zaledwie 8,3 proc. przedsiębiorców. Jeszcze kwartał wcześniej takie oceny zgłaszało 15 proc. ankietowanych.
Z kolei kondycję





Podsumowujący nastroje w przedsiębiorstwach dotyczące przeszłości, jak i przyszłości wskaźnik KERNA spadł do poziomu -65,02 pkt, czyli blisko 9 pkt mniej licząc kw/kw i aż 13,72 pkt r/r.
Fatalne lub wręcz depresyjne nastroje small biznesu wyrażone we wskaźniku KERNA kształtuje przeciągająca się obawa o perspektywę krajowej oraz światowej gospodarki. Wskaźnik cząstkowy dla obszaru „kraju” spadł najradykalniej. Ocena przeszłego, trzeciego kwartału w krajowej gospodarce uzyskała rekordowo niską wartość -83,66 pkt(!). Także prognoza na czwarty kwartał była historycznie najniższa – aż -75,5 pkt.
Przypomnijmy jednak, że Index ZAIR oparty na zakupach i rezygnacjach z zakupów dla badanych obszarów wyniósł -69,65 pkt wobec -65,5 pkt kw./kw. Blisko co czwarta badana firma MSP zamierza inwestować w marketing i reklamę (23,2 proc.). W ostatnim kwartale tego roku przedsiębiorcy są skłonni zainwestować także w kompetencje pracowników (19,8 proc.) oraz wydatkować na technologie i maszyny (18,8 proc.). Na modernizację maszyn wydatkować będzie 17,2 proc., a na remonty hal i pomieszczeń 17,5 proc. MSP najmniej skłonne jest do inwestowania w infrastrukturę telekomunikacyjną – w ostatnim kwartale tylko 4,8 proc. badanych zamierza ponieść wydatki związane z tym obszarem. Równie ostrożnie small biznes chce inwestować w wyposażenie firm, w tym w meble – 6,7 proc. Przedsiębiorcy wstrzymują się też z zakupami nieruchomości (8,2 proc.) i wydatkami na Internet, e-sklepy, telefonię internetową (8,7 proc.). Bez wątpienia przynajmniej częściowo za skłonność zakupową w ostatnim kwartale odpowiada chęć poszerzenia kosztów firmy w celu odprowadzenia niższej (bo przecież podwójnej) transzy podatku.
Znacząco jednak spadł odsetek firm planujących zatrudnianie – obecnie tylko 8,2 proc. firm sektora MSP chce zatrudnić nowych pracowników, z kolei kwartał wcześniej takich firm było 14,2 proc.
Izabella Młynarczyk, Instytut Badań Rynku Keralla Research
Wśród przedsiębiorstw w Polsce ok. 99 proc. to firmy mikro (zatrudniające do 9 osób) i małe (od 10 do 49), a ok. 0,8 proc. to przedsiębiorstwa średnie (zatrudniające od 50 do 249 osób). Pozostałe to firmy duże. Według najnowszych danych prezentowanych przez GUS oraz ZUS w Polsce działa aktywnie 2,1 mln firm. Podmiotów mikro, w których występuje tylko jeden płatnik składki ubezpieczeniowej (właściciel) jest w Polsce, aż 1,3 mln. Podmiotów, które płacą za więcej, niż jedną osobę mamy 856 tys.
Informacja o badaniu. Badanie sektora MSP prowadzone jest co kwartał na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie N=600 sektora MSP, w badaniu ujęte są także firmy mikro zatrudniające do 9 osób. Firmy do badania losowane z bazy danych GUS (rejestr REGON) oraz branżowych zestawień bazodanowych. Błąd pomiaru +-4 proc., poziom ufności 95 proc. Dzięki cykliczności prowadzonego badania możliwe jest systematyczne śledzenie kierunków zmian w firmach.
Firmy dedykujące swoje produkty przedsiębiorstwom MSP mogą zamawiać w tym badaniu własne pytania na wyłączność.
Instytut Keralla
to pierwsza w Polsce agencja badawcza specjalizująca się wyłącznie w analizach business to business. Prowadzimy badania
w firmach i instytucjach. Dostarczamy raporty branżowe zarządom spółek, właścicielom, akcjonariuszom, wykonujemy analizy sektorowe, prowadzimy badania poprzedzające inwestycje, wejście na giełdę lub wprowadzenie produktów, usług dla klientów firmowych.
nr 12(116)2011 ![]() |