Korzystanie z logotypów Facebooka podlega ograniczeniom
Przedsiębiorcy wykorzystujący w swoich działaniach reklamowych odniesienia do aktywności na Facebooku powinni wiedzieć, że używanie oznaczeń związanych z tym serwisem musi być zgodne z licencją na korzystanie z logo i znaków towarowych Facebook Inc. Niezastosowanie się do jej zapisów może narazić przedsiębiorcę na zarzut naruszenia praw własności intelektualnej.
Przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają z możliwości założenia na Facebooku tzw. fan page – strony służącej do promowania towarów lub usług bądź prowadzenia reklamy korporacyjnej. Klient przedsiębiorcy korzystający z fan page'a ma możliwość „polubienia” tej strony, stając się jej fanem i uzyskując stały dostęp do informacji na niej publikowanych.
Chcąc zwiększyć liczbę swoich fanów na Facebooku przedsiębiorcy zamieszczają informacje o funkcjonowaniu fan page'a w reklamach innego rodzaju, np. na swoich stronach internetowych, w wysyłanych do stałych klientów newsletterach oraz na plakatach i ulotkach.
„Lubię to” pod ochroną
Charakterystyczne oznaczenia związane z portalem facebook.com – niebieskie logo z białym napisem „facebook”, niebieskie logo z literą „f” oraz przycisk Facebooka „Lubię to” z symbolem podniesionego do góry kciuka – podlegają ochronie prawnej, jako zarejestrowane znaki towarowe lub utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Przedsiębiorcy wykorzystujący te oznaczenia w swoich działaniach reklamowych, podejmowanych poza portalem facebook.com, często nie biorą tej kwestii pod uwagę i wykorzystują zasoby związane z marką Facebook niezgodnie z licencjami udzielanymi przez Facebook Inc. Szczegółowe zasady dotyczące licencji na korzystanie z oznaczeń związanych z portalem facebook.com zwarte są na stronie internetowej portalu.
Dodatkowe zezwolenia
Częsty błąd to zamieszczanie na firmowych stronach internetowych, ulotkach czy innych nośnikach reklamowych niebieskiego logo z białym napisem „facebook”, w połączeniu z hasłem zachęcającym do „polubienia” fan page przedsiębiorcy. Zgodnie z treścią licencji Facebook Inc., co do zasady, nie zezwala na korzystanie z logo „facebook”, będącego zarejestrowanym znakiem towarowym, chyba że przedsiębiorca uzyska dodatkowe zezwolenie. Każdorazowe wykorzystanie logo „facebook” wymaga złożenia wniosku za pośrednictwem przedstawiciela Facebooka ds. biznesowych i uzyskania zgody na takie działanie.
Aby zachęcić klientów do „polubienia” fan page'a przedsiębiorcy powinni korzystać z logo „f” lub przycisku „Lubię to”. Jednak oznaczenia te również powinny być wykorzystywane w ramach licencji udzielonych przez Facebook Inc.
„f” jak fan page
Logo „f” może być wykorzystywane do promowania fan page'a, grupy na Facebooku, aplikacji oferowanej za pośrednictwem Facebooka lub możliwości zalogowania się do innego portalu z wykorzystaniem usługi Facebook Connect. Ponadto, Facebook Inc. wymaga, aby kontekst, w którym wykorzystane jest logo „f” jasno informował, do jakiego działania związanego z portalem facebook.com zachęca reklamodawca (np. „Polub nas na Facebooku”). Niezgodne z licencją jest również umieszczanie hiperłącza do strony logowania do Facebooka pod logo „f”.
Rozmiar logo „f” może być zmieniony w zależności od potrzeb reklamodawcy. Niedopuszczalne są jednak inne modyfikacje przedmiotowego logo, z wyjątkiem modyfikacji kolorów na czarno-biały, jeżeli rozpowszechnianie go w kolorze jest niemożliwe ze względów technicznych.
Pewne ograniczenia dotyczą także licencji na wykorzystanie przycisku „Lubię to”, który w reklamach on-line (np. na stronie internetowej przedsiębiorcy) może być wykorzystywany tylko w połączeniu z wtyczką społecznościową „Like”, umożliwiającą udostępnienie zawartości danej strony internetowej w serwisie Facebook za pomocą kliknięcia w przycisk „Lubię to”.
W oparciu o udzieloną przez Facebook Inc. licencję możliwe jest również wykorzystanie przycisku „Lubię to” w reklamach niebędących reklamami on-line, np. na plakatach, ulotkach czy innych materiałach promocyjnych. Każdorazowe wykorzystanie przycisku „Lubię to” w reklamie off-line powinno jednak zawierać odniesienie do serwisu facebook.com w postaci graficznej (logo „f”) lub tekstowej.
Justyna Janicka
Aplikant radcowski
Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy, Oddział w Krakowie
www.chwp.p
Chcąc zwiększyć liczbę swoich fanów na Facebooku przedsiębiorcy zamieszczają informacje o funkcjonowaniu fan page'a w reklamach innego rodzaju, np. na swoich stronach internetowych, w wysyłanych do stałych klientów newsletterach oraz na plakatach i ulotkach.
„Lubię to” pod ochroną
Charakterystyczne oznaczenia związane z portalem facebook.com – niebieskie logo z białym napisem „facebook”, niebieskie logo z literą „f” oraz przycisk Facebooka „Lubię to” z symbolem podniesionego do góry kciuka – podlegają ochronie prawnej, jako zarejestrowane znaki towarowe lub utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Przedsiębiorcy wykorzystujący te oznaczenia w swoich działaniach reklamowych, podejmowanych poza portalem facebook.com, często nie biorą tej kwestii pod uwagę i wykorzystują zasoby związane z marką Facebook niezgodnie z licencjami udzielanymi przez Facebook Inc. Szczegółowe zasady dotyczące licencji na korzystanie z oznaczeń związanych z portalem facebook.com zwarte są na stronie internetowej portalu.
Dodatkowe zezwolenia
Częsty błąd to zamieszczanie na firmowych stronach internetowych, ulotkach czy innych nośnikach reklamowych niebieskiego logo z białym napisem „facebook”, w połączeniu z hasłem zachęcającym do „polubienia” fan page przedsiębiorcy. Zgodnie z treścią licencji Facebook Inc., co do zasady, nie zezwala na korzystanie z logo „facebook”, będącego zarejestrowanym znakiem towarowym, chyba że przedsiębiorca uzyska dodatkowe zezwolenie. Każdorazowe wykorzystanie logo „facebook” wymaga złożenia wniosku za pośrednictwem przedstawiciela Facebooka ds. biznesowych i uzyskania zgody na takie działanie.
Aby zachęcić klientów do „polubienia” fan page'a przedsiębiorcy powinni korzystać z logo „f” lub przycisku „Lubię to”. Jednak oznaczenia te również powinny być wykorzystywane w ramach licencji udzielonych przez Facebook Inc.
„f” jak fan page
Logo „f” może być wykorzystywane do promowania fan page'a, grupy na Facebooku, aplikacji oferowanej za pośrednictwem Facebooka lub możliwości zalogowania się do innego portalu z wykorzystaniem usługi Facebook Connect. Ponadto, Facebook Inc. wymaga, aby kontekst, w którym wykorzystane jest logo „f” jasno informował, do jakiego działania związanego z portalem facebook.com zachęca reklamodawca (np. „Polub nas na Facebooku”). Niezgodne z licencją jest również umieszczanie hiperłącza do strony logowania do Facebooka pod logo „f”.
Rozmiar logo „f” może być zmieniony w zależności od potrzeb reklamodawcy. Niedopuszczalne są jednak inne modyfikacje przedmiotowego logo, z wyjątkiem modyfikacji kolorów na czarno-biały, jeżeli rozpowszechnianie go w kolorze jest niemożliwe ze względów technicznych.
Pewne ograniczenia dotyczą także licencji na wykorzystanie przycisku „Lubię to”, który w reklamach on-line (np. na stronie internetowej przedsiębiorcy) może być wykorzystywany tylko w połączeniu z wtyczką społecznościową „Like”, umożliwiającą udostępnienie zawartości danej strony internetowej w serwisie Facebook za pomocą kliknięcia w przycisk „Lubię to”.
W oparciu o udzieloną przez Facebook Inc. licencję możliwe jest również wykorzystanie przycisku „Lubię to” w reklamach niebędących reklamami on-line, np. na plakatach, ulotkach czy innych materiałach promocyjnych. Każdorazowe wykorzystanie przycisku „Lubię to” w reklamie off-line powinno jednak zawierać odniesienie do serwisu facebook.com w postaci graficznej (logo „f”) lub tekstowej.
Justyna Janicka
Aplikant radcowski
Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy, Oddział w Krakowie
www.chwp.p
nr 1(117)2012 ![]() |