Na kłopoty... kryzys
Reklama nie tylko dla wielkich
Reklama dźwignią handlu – mogłoby się wydawać, że jeszcze do niedawna ze słuszności tego powiedzenia sprawę zdawały sobie tylko duże korporacje, dysponujące milionowymi budżetami na działania reklamowe. Jednak wraz z rozwojem nowych środków komunikacji umożliwiających promocję własnej oferty stosunkowo niewielkim kosztem, z dobrodziejstw reklamy zaczęły korzystać także mniejsze przedsiębiorstwa. Z pomocą niewielkim firmom, pragnącym informować otoczenie o swojej ofercie przyszedł kryzys, który zmusił agencje reklamowe do obniżenia cen oferowanych usług, a tym samym otworzył je na nowego klienta.
Kto, jak i dlaczego?
Jeszcze do niedawna głównymi odbiorcami tego rodzaju usług były duże korporacje i przedsiębiorstwa, które stać było na wykupywanie znaczących powierzchni reklamowych w wielonakładowych magazynach bądź zarezerwowanie najlepszego czasu antenowego w telewizji ogólnokrajowej. Sytuacja zaczęła się zmieniać wraz z rozwojem prywatnej, lokalnej telewizji, rozgłośni radiowych i prasy. Zmiany zintensyfikował rozwój Internetu, który – jako ogólnodostępne i tanie medium – w krótkim czasie stało się najpopularniejszą platformą umożliwiającą komunikację z otoczeniem i wyróżnienie własnej oferty na tle innych produktów i usług. Sytuację tą wyjaśnia Marcin Kopeć z Agencji Reklamowej Clos Brothers: W chwili obecnej nawet przedstawiciele jednoosobowej firmy są w stanie prowadzić aktywne działania reklamowe, które zwiększą ich rozpoznawalność i wyróżnią ich spośród konkurencji, tym bardziej, że nie każdy podmiot potrzebuje kampanii reklamowej obejmującej swoim zasięgiem duży obszar geograficzny. Większość firm może odnieść oczekiwany efekt korzystając z kanałów reklamowych docierających do jego najbliższego otoczenia rynkowego. Co więcej, bardzo często konsumenci celowo zwracają się właśnie ku lokalnym mediom w poszukiwaniu interesujących ich ofert.
Popularną i wciąż obecną formą reklamy skierowaną do przedsiębiorstw o ograniczonym budżecie jest kolportaż ulotek czy reklama w książkach telefonicznych, z których korzysta prawie 8 mln Polaków, a baza firm obejmuje blisko 2 miliony podmiotów. Aż 70 proc. z nich uważa, że ta forma reklamy jest opłacalna i przyczynia się do pozyskania nowych klientów.
W przypadku niewielkich firm opłacalna jest także reklama radiowa, która jako jedna z nielicznych zanotowała wzrost nakładów w trzech kwartałach ubiegłego roku o 8,5 proc. (według Raportu Starlinka). Koszt tego rodzaju promocji waha się w zależności od długości spotu, godziny emisji i kolejności konkretnej reklamy w bloku reklamowym. Cena od kilkunastu do kilkuset złotych w najlepszym czasie antenowym jest niewielkim wydatkiem, biorąc pod uwagę fakt, iż w Polsce odbiorcami audycji radiowych jest ok. 20 mln osób, z czego 3/4 w porannym i popołudniowym szczycie komunikacyjnym.
Internetowy przełom
Prawdziwą rewolucję w branży reklamowej stanowi Internet, który nie tylko upowszechnił reklamę, ale stworzył nowe narzędzia, które stały się podstawą działań promocyjnych firm z sektora MSP. Zgodnie z danymi zawartymi w raporcie opracowanym przez Boston Consulting Group na próbie 1000 polskich przedsiębiorstw z sektora MSP, połowa firm posiada indywidualną stronę internetową, a aż 70 proc. deklaruje posiadanie wizytówki na portalu zbiorczym. Liczba firm korzystających z tej metody rośnie, nie tylko ze względu na rosnący zasięg i wzrost popularności Internetu wśród konsumentów – prawie 80 proc. Polaków przyznaje, że przed dokonaniem zakupów zapoznaje się z daną ofertą w Internecie. Drugi powód skłaniający do wykorzystania sieci to fakt, że koszt stworzenia strony internetowej stale maleje. Prostą stronę zawierającą dwie lub trzy podstrony można mieć już za ok. 300 zł. Coraz częściej przedsiębiorcy korzystają także z serwisów umożliwiających samodzielne zaprojektowanie strony spośród dostępnych szablonów i wzorów.
Często wybieraną przez przedsiębiorców formą reklamy internetowej są również bannery reklamowe, których koszt wyświetlenia zaczyna się od nieco ponad 300 zł za tydzień. Niewątpliwie najpopularniejszą formą marketingu w Internecie jest SEM, czyli reklama w wyszukiwarkach. W pierwszym półroczu 2011 r. wydatki na tę formę działalności przekroczyły 940 mln zł. Tempo wzrostu to blisko 30 proc., a średnia wielkość budżetu przeznaczanego na ten cel to 2000 zł. Do najaktywniejszych reklamodawców w tej dziedzinie należą szkoły językowe, gabinety stomatologiczne i kancelarie adwokackie.
Ciągle nowym, ale zyskującym na znaczeniu narzędziem reklamowym, które jest idealną odpowiedzią na potrzeby małych i średnich firm, jest reklama lokalna polegająca na promocji danego produktu lub danej usługi w konkretnej przestrzeni geograficznej, z wykorzystaniem nowoczesnej technologii i nowinek informatycznych. Jej mechanizm opiera się na zamieszczaniu konkretnych informacji w serwisach oferujących mapy w formie wirtualnej. Dana reklama wyświetlana jest za każdym razem, gdy internauta poszukuje informacji o konkretnej lokalizacji. Zaletą tej formy reklamy jest jej niska cena – koszt miesięcznego abonamentu za taką usługę wynosi od kilku do kilkunastu złotych. Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii, a przede wszystkim z pojawieniem się Internetu, który zrewolucjonizował branżę reklamową, szeroko zasięgowa komunikacja z otoczeniem stała się dostępna dla dużego grona małych i średnich przedsiębiorstw, które jeszcze jakiś czas temu nie mogły pozwolić sobie na tego typu działania – zauważa Marcin Kopeć. Należy także odnotować fakt powstawania nowych, profesjonalnych agencji reklamowych, które swoją działalność pozycjonują na rynku MSP, gdzie marżowość jest niższa, ale ilość projektów i wyzwań większa. Co więcej, bardzo często są to firmy zakładane przez osoby z wieloletnim doświadczeniem, niejednokrotnie wywodzących się z dużych, sieciowych agencji reklamowych.
Wydaje się, że czasy, kiedy profesjonalna i skuteczna reklama oznaczała ogromne wydatki, dawno minęły. W chwili obecnej wykorzystując dostępne technologie i środki przekazu dostosowane do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa, firmy niewielkim kosztem mogą przeprowadzić skuteczną kampanię reklamową. Najważniejsze to odpowiedni dobór środków i metod oraz efektywne wykorzystanie posiadanych zasobów.
Jeszcze do niedawna głównymi odbiorcami tego rodzaju usług były duże korporacje i przedsiębiorstwa, które stać było na wykupywanie znaczących powierzchni reklamowych w wielonakładowych magazynach bądź zarezerwowanie najlepszego czasu antenowego w telewizji ogólnokrajowej. Sytuacja zaczęła się zmieniać wraz z rozwojem prywatnej, lokalnej telewizji, rozgłośni radiowych i prasy. Zmiany zintensyfikował rozwój Internetu, który – jako ogólnodostępne i tanie medium – w krótkim czasie stało się najpopularniejszą platformą umożliwiającą komunikację z otoczeniem i wyróżnienie własnej oferty na tle innych produktów i usług. Sytuację tą wyjaśnia Marcin Kopeć z Agencji Reklamowej Clos Brothers: W chwili obecnej nawet przedstawiciele jednoosobowej firmy są w stanie prowadzić aktywne działania reklamowe, które zwiększą ich rozpoznawalność i wyróżnią ich spośród konkurencji, tym bardziej, że nie każdy podmiot potrzebuje kampanii reklamowej obejmującej swoim zasięgiem duży obszar geograficzny. Większość firm może odnieść oczekiwany efekt korzystając z kanałów reklamowych docierających do jego najbliższego otoczenia rynkowego. Co więcej, bardzo często konsumenci celowo zwracają się właśnie ku lokalnym mediom w poszukiwaniu interesujących ich ofert.
Popularną i wciąż obecną formą reklamy skierowaną do przedsiębiorstw o ograniczonym budżecie jest kolportaż ulotek czy reklama w książkach telefonicznych, z których korzysta prawie 8 mln Polaków, a baza firm obejmuje blisko 2 miliony podmiotów. Aż 70 proc. z nich uważa, że ta forma reklamy jest opłacalna i przyczynia się do pozyskania nowych klientów.
W przypadku niewielkich firm opłacalna jest także reklama radiowa, która jako jedna z nielicznych zanotowała wzrost nakładów w trzech kwartałach ubiegłego roku o 8,5 proc. (według Raportu Starlinka). Koszt tego rodzaju promocji waha się w zależności od długości spotu, godziny emisji i kolejności konkretnej reklamy w bloku reklamowym. Cena od kilkunastu do kilkuset złotych w najlepszym czasie antenowym jest niewielkim wydatkiem, biorąc pod uwagę fakt, iż w Polsce odbiorcami audycji radiowych jest ok. 20 mln osób, z czego 3/4 w porannym i popołudniowym szczycie komunikacyjnym.
Internetowy przełom
Prawdziwą rewolucję w branży reklamowej stanowi Internet, który nie tylko upowszechnił reklamę, ale stworzył nowe narzędzia, które stały się podstawą działań promocyjnych firm z sektora MSP. Zgodnie z danymi zawartymi w raporcie opracowanym przez Boston Consulting Group na próbie 1000 polskich przedsiębiorstw z sektora MSP, połowa firm posiada indywidualną stronę internetową, a aż 70 proc. deklaruje posiadanie wizytówki na portalu zbiorczym. Liczba firm korzystających z tej metody rośnie, nie tylko ze względu na rosnący zasięg i wzrost popularności Internetu wśród konsumentów – prawie 80 proc. Polaków przyznaje, że przed dokonaniem zakupów zapoznaje się z daną ofertą w Internecie. Drugi powód skłaniający do wykorzystania sieci to fakt, że koszt stworzenia strony internetowej stale maleje. Prostą stronę zawierającą dwie lub trzy podstrony można mieć już za ok. 300 zł. Coraz częściej przedsiębiorcy korzystają także z serwisów umożliwiających samodzielne zaprojektowanie strony spośród dostępnych szablonów i wzorów.
Często wybieraną przez przedsiębiorców formą reklamy internetowej są również bannery reklamowe, których koszt wyświetlenia zaczyna się od nieco ponad 300 zł za tydzień. Niewątpliwie najpopularniejszą formą marketingu w Internecie jest SEM, czyli reklama w wyszukiwarkach. W pierwszym półroczu 2011 r. wydatki na tę formę działalności przekroczyły 940 mln zł. Tempo wzrostu to blisko 30 proc., a średnia wielkość budżetu przeznaczanego na ten cel to 2000 zł. Do najaktywniejszych reklamodawców w tej dziedzinie należą szkoły językowe, gabinety stomatologiczne i kancelarie adwokackie.
Ciągle nowym, ale zyskującym na znaczeniu narzędziem reklamowym, które jest idealną odpowiedzią na potrzeby małych i średnich firm, jest reklama lokalna polegająca na promocji danego produktu lub danej usługi w konkretnej przestrzeni geograficznej, z wykorzystaniem nowoczesnej technologii i nowinek informatycznych. Jej mechanizm opiera się na zamieszczaniu konkretnych informacji w serwisach oferujących mapy w formie wirtualnej. Dana reklama wyświetlana jest za każdym razem, gdy internauta poszukuje informacji o konkretnej lokalizacji. Zaletą tej formy reklamy jest jej niska cena – koszt miesięcznego abonamentu za taką usługę wynosi od kilku do kilkunastu złotych. Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii, a przede wszystkim z pojawieniem się Internetu, który zrewolucjonizował branżę reklamową, szeroko zasięgowa komunikacja z otoczeniem stała się dostępna dla dużego grona małych i średnich przedsiębiorstw, które jeszcze jakiś czas temu nie mogły pozwolić sobie na tego typu działania – zauważa Marcin Kopeć. Należy także odnotować fakt powstawania nowych, profesjonalnych agencji reklamowych, które swoją działalność pozycjonują na rynku MSP, gdzie marżowość jest niższa, ale ilość projektów i wyzwań większa. Co więcej, bardzo często są to firmy zakładane przez osoby z wieloletnim doświadczeniem, niejednokrotnie wywodzących się z dużych, sieciowych agencji reklamowych.
Wydaje się, że czasy, kiedy profesjonalna i skuteczna reklama oznaczała ogromne wydatki, dawno minęły. W chwili obecnej wykorzystując dostępne technologie i środki przekazu dostosowane do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa, firmy niewielkim kosztem mogą przeprowadzić skuteczną kampanię reklamową. Najważniejsze to odpowiedni dobór środków i metod oraz efektywne wykorzystanie posiadanych zasobów.
nr 2(118)2012 ![]() |