Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Poznaj swojego przyszłego pracownika >>

Poznaj swojego przyszłego pracownika

Badanie Studentów

Poszukujesz do pracy lub na praktyki studenta uczelni ekonomicznej? Zastanawiałeś się, czego od Ciebie oczekuje i jak sprawić, by został w Twojej firmie na dłużej i wniósł do niej swoje umiejętności? Nie wiesz jaką ofertę mu przedstawić? Specjalnie dla czytelników przygotowaliśmy podpowiedzi, jak przyciągnąć studentów do sektora MSP.
Badanie Studentów jest cyklicznym wydarzeniem organizowanym przez firmę ConQuest Consulting, mającym na celu zankietowanie studentów kierunków ekonomicznych pod kątem ich dotychczasowych doświadczeń zawodowych, a także preferencji dotyczących pierwszej pracy. W tym roku partnerem medialnym Badania została również Gazeta MSP.
Studenci odpowiadali między innymi na pytania o branżę czy typ firmy, w której chcieliby podjąć pierwszą pracę. Najchętniej wybieranym obszarem pracy były finanse – 28 proc., a także doradztwo biznesowe – 12,5 proc. Biorąc pod uwagę rodzaj przedsiębiorstwa, podobnie jak przed rokiem najpopularniejsza jest korporacja. Ponad połowa ankietowanych wiąże z nią swoją przyszłość po zakończeniu studiów. Drugą najczęściej udzielaną odpowiedzią jest firma z sektora MSP – 20 proc. respondentów.

Wykres . Branża, w której studenci chcieliby podjąć praktykę/pracę



Wykres . Typ firmy, w którym studenci chcieliby podjąć praktykę/pracę



Sektor MSP


Największy odsetek ankietowanych, którzy chcieliby pracować w firmie z sektora MSP, studiuje w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, na Uniwersytecie Warszawskim, a także na Uniwersytetach Ekonomicznych w Poznaniu i Krakowie. W tego typu przedsiębiorstwie pracę najchętniej podjęliby studenci IV roku, natomiast najrzadziej studenci rozpoczynający naukę.
Biorąc pod uwagę miasto pochodzenia ankietowanego, najbardziej skłonni do podjęcia pracy w małej lub średniej wielkości spółce są osoby z miast posiadających do 20 tys. populacji, a także z tych największych, mających ponad 500 tys. mieszkańców. Wśród naszej grupy docelowej głównym bodźcem do podjęcia praktyki jest chęć zdobycia doświadczenia – 52 proc. ankietowanych odpowiedziało w ten sposób. Dużej grupie studentów zależy na atrakcyjnym wpisie w CV, a także na zarobku.
Już podczas odbywania praktyki czy pierwszej pracy potencjalni pracownicy najbardziej sobie cenią udział w procesach i projektach realizowanych przez firmę, a także wykonywanie bieżących zadań zlecanych przez współpracowników. Niżej notowane jest podjęcie się realizacji własnego projektu. Natomiast najmniejsza liczba studentów widziałaby się podczas wykonywania prostych prac biurowych. Studentów wiążących swoją przyszłość z sektorem MSP do podjęcia praktyki najbardziej zniechęca brak zarobków lub ich niski poziom, a także duży wymiar czasu pracy. Podczas odbywania praktyki czy stażu, pracownicy za najcenniejsze uznali zdobycie umiejętności analitycznych i wiedzy merytorycznej z danej dziedziny. Wśród grupy studentów chcących rozpocząć swoją karierę zawodową w firmie z sektora MSP ponad połowa dokona tego już w trakcie trwania studiów magisterskich, a tylko 5 proc. planuje to zrobić w czasie studiów licencjackich. Równie duża grupa respondentów zdecyduje się na pełen etat dopiero po zakończeniu nauki na uczelni wyższej. Preferowane średnie zarobki w pierwszej pracy (pełen etat) w tym sektorze wynoszą 2457 zł netto.
Zdaniem respondentów, aby praktyka w małym lub średnim przedsiębiorstwie przyniosła oczekiwane rezultaty, powinna trwać trzy miesiące i odbywać się w wymiarze 24 godzin tygodniowo. Najważniejszym aspektem, który przyciąga studentów do aplikowania do firmy, jest możliwość kontynuacji pracy w niej po odbyciu praktyki.

Płace

Bardzo ciekawie rozkładają się preferowane płace w zależności od miejscowości pochodzenia, uczelni, preferowanej branży i typu firmy. Spośród uczelni, najwięcej chcą zarabiać studenci Szkoły Głównej Handlowej, bo aż 3135 zł netto miesięcznie. Najniżej swoją pracę cenią respondenci z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu i z Uniwersytetu Warszawskiego, oczekując na swoim koncie odpowiednio 2289 zł i 2340 zł netto miesięcznie.
Zauważalna jest zależność między preferowanymi zarobkami a wielkością miejscowości pochodzenia ankietowanego. Studenci, którzy wychowali się w miejscowości posiadającej mniej niż 20 tys. oczekują 2550 zł netto miesięcznie, z kolei respondenci z największych miast w Polsce chcą zarabiać ponad 2800 zł.
Biorąc pod uwagę typ firmy, najwięcej oczekują studenci ceniący sobie niezależność, czyli ci z własnym biznesem – mają nadzieję na prawie 3200 zł netto miesięcznie. Preferowane zarobki potencjalnych pracowników sektora MSP plasują się między preferowaną płacą studentów, którzy chcą pracować w korporacji a tymi planującymi powrót do rodzinnej firmy, wynoszącymi odpowiednio 2818 zł i 2215 zł netto miesięcznie.
Odnosząc wynagrodzenie do branż, w jakich chcieliby pracować studenci w MSP, najniższe oczekiwania mają zainteresowani marketingiem – 2174 zł, natomiast najwięcej w doradztwie biznesowym – 2990 zł netto miesięcznie.

Wykres. Preferowane zarobki studentów planujących pracę w firmie z sektora MSP z podziałem na branże (PLN netto na miesiąc)



Przeciętny student

Przeciętny student kierunku ekonomicznego uczelni wyższej w Polsce planuje pracę w korporacji w branży finansowej. Jego zarobki powinny wynosić 2665 zł netto miesięcznie. Natomiast aby przygotować się do tej pracy, chce odbyć w czasie studiów trzy praktyki, o których dowiaduje się z portali z ofertami pracy. Pojedyncza praktyka powinna trwać trzy miesiące i odbywać się w wymiarze 24 godzin tygodniowo. Planuje zdobyć w niej doświadczenie, umiejętności analityczne i wiedzę merytoryczną z dziedziny finansów, poprzez udział w projektach i procesach realizowanych w firmie.

Jak przyciągnąć studenta do MSP

Chcąc dotrzeć do studentów firmy z sektora MSP powinny reklamować się w szczególności poprzez portale pracy, a swoją ofertę kierować do studentów IV roku. Należy także zaoferować odpowiednie wynagrodzenie i umożliwić kontynuowanie pracy w firmie po zakończeniu praktyki. Równie ważne dla praktykantów jest powierzenie im bardziej odpowiedzialnych zadań... niż parzenie herbaty. Chcą oni brać udział w projektach realizowanych przez firmę, ale muszą mieć nad sobą odpowiednio doświadczoną osobę, która będzie im służyła pomocą.
Warto w związku z tym przygotować się organizacyjnie na przybycie praktykanta. Optymalna praktyka powinna trwać kwartał i odbywać się w wymiarze pół etatu. Najbardziej pożądane umiejętności to wiedza merytoryczna z danej dziedziny i umiejętności analityczne.

Profil studenta preferującego pracę w firmie z sektora MSP
Wielkość miejscowości pochodzenia do 20 tys. Kierunek studiów finanse i rachunkowość Główny bodziec do podjęcia praktyki na studiach zdobycie doświadczenia Z jakich źródeł dowiaduje się o praktykach portale z ofertami pracy Preferowany zakres obowiązków podczas praktyki udział w projektach i procesach w firmie Co najbardziej zniechęca do aplikowania do pracy/praktyki brak lub niskie zarobki Umiejętności, które chciałby wyćwiczyć podczas odbywania praktyki analityczne; wiedza merytoryczna Kiedy chce rozpocząć pracę w pełnym wymiarze w czasie studiów magisterskich Preferowana branża finanse Preferowane zarobki w pierwszej pracy 2457 zł netto miesięcznie Preferowany czas trwania pojedynczej praktyki 3 miesiąca
Preferowany wymiar godzinowy praktyki 24 godziny tygodniowo


Tegoroczna edycja była pod każdym względem rekordowa. Została przeprowadzana w dniach 23 stycznia – 5 lutego, a odpowiedzi udzieliło ponad 800 studentów z największych uczelni wyższych w kraju. Patronat merytoryczny nad badaniem objęło Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a także wiele biur karier z uczelni wyższych z całej Polski. Patronat medialny zapewniła Gazeta MSP i największe portale studenckie w kraju. Raport końcowy z badania i więcej informacji na jego temat znaleźć można pod adresem www.badaniestudentow.pl.

Michał Bożek
Business Consultant
ConQuest Consulting


nr 3(119)2012


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum