Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Skuteczna autoprezentacja >>

Skuteczna autoprezentacja

Jak przygotować firmę do sprzedaży lub dokapitalizowania? Część 1.

Przed rozpoczęciem rozmów na temat sprzedaży lub dokapitalizowania firmy, warto przeprowadzić gruntowne porządki w organizacji. Działania zwiększające przejrzystość czy uwiarygodniające perspektywy rozwoju znacząco podniosą wartość przedsiębiorstwa. Przed przystąpieniem do rozmów z inwestorem, należy także przygotować prezentację firmy, która przedstawi ją w korzystnym świetle.

Co łączy dynamicznego przedsiębiorcę szukającego kapitału na rozwój spółki z właścicielem firmy, który dojrzał do decyzji sprzedaży swoich udziałów i zasłużonej emerytury? Pierwszą ze wspólnych cech jest fakt, że obydwaj odnieśli przynajmniej częściowy sukces. Kolejną jest to, że obydwu czekają długie, wielomiesięczne negocjacje z potencjalnymi inwestorami. Przebieg i wynik tych negocjacji w dużej mierze zależy od przygotowania do transakcji kapitałowej zarówno właściciela, jak i przedsiębiorstwa.

To co ważne dla inwestorów

Zanim dojdzie do rozmów z inwestorem, na podobieństwo właściciela sprzedającego swój dom, przedsiębiorca musi przeprowadzić prace przygotowawcze. Pozornie wydawałoby się to trudne, ponieważ na początkowym etapie nie wiadomo kto stanie się inwestorem. Z naszego doświadczenia przy negocjacjach zarówno po stronie kupującego, jak i sprzedającego wynika, że dla każdego inwestora istotne są te same elementy.

Zrozumiała struktura kapitałowa i majątkowa. Przedsiębiorstwa rodzinne często mają zawiłą strukturę kapitałową, opartą na powiązaniu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i działalności gospodarczych kilku osób. Dodatkowo, część majątku należącego do interesu nie jest związana z podstawową działalnością firmy. Takie niejasne i biznesowo nieoptymalne powiązania zaciemniają obraz przedsiębiorstwa i tym samym zniechęcają inwestorów.

Zrozumiała struktura operacyjna. Klarowny obraz źródeł przychodów i kosztów pozwoli inwestorowi dokładniej wycenić przedsiębiorstwo.

Dobre perspektywy rozwoju. Inwestor kupuje udziały w spółce, aby na tej inwestycji zarobić. Inwestuje zatem nie w przeszłość, lecz w przyszły potencjał firmy. A ten zależy od jej planowanego rozwoju.

Efektywny zespół pracowników. Dobry pomysł bez odpowiedniego zespołu ludzi jest skazany na porażkę. Inwestor często nie chce budować własnych kadr menedżerskich i operacyjnych. Chce się upewnić, że nabywa zgrany i efektywny zespół.

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 7(52)2006


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: dokapitalizowanie | firma | przedsiębiorstwo

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum