Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Outsourcing flot >>

Outsourcing flot

Rynek wynajmu długoterminowego samochodów służbowych w Polsce

Zlecanie zarządzania flotą samochodową sprawdziło się również w Polsce. Oferta firm Car Fleet Management zyskała akceptację ponad 16,6 tys. przedsiębiorców, a rynek urósł do 144,9 tys. pojazdów na koniec 2011. Wszystko wskazuje na to, że wynajem na dobre wszedł do menu narzędzi usprawniających działalność biznesu – wynika z raportu Instytutu Keralla Research, który monitoruje rynek flotowy w Polsce.
Czy jednak usługa upowszechni się tak, jakby życzyli sobie tego oferenci? Zwłaszcza ci porównujący nasz potencjał do krajów, w których większość firm od dawna nie zajmuje się autami samodzielnie. Przyzwyczajenia i opory rynku to jedno. Potencjał to drugie. A z tym ostatnim w bieżącym roku może być ciężko. Drożejące paliwo i ubezpieczenia, plus wysokie opłaty drogowe nie skłaniają do powiększania flot. Nie sprzyjają też zwiększaniu wydatków na obsługę taboru. Sprzyjają za to konsolidacji rynku. Przybędzie zatem walk o te same przetargi, będzie jeszcze trudniej o utrzymanie kontraktów. Czy zyskają klienci? Trudno wyrokować, gdyż tani wynajem nie musi oznaczać dobrego wynajmu. Pewne jest jedno. Kto nie zyska na wynajmie, zyska na wypożyczeniach. Za trzy miesiące fani piłki podratują obroty każdej spółki, która – oprócz wynajmu – postawi na ułatwienie kibicom dotarcia na stadion. Może i będzie to podróż popękaną autostradą, ale jakoś przemieszczać się trzeba.

Rynek z perspektywy flot i klienta

Badania Keralla Research pokazują, że rynek CFM rozwinął się w 2011 r. o 9 proc. rok do roku w liczbie obsługiwanych samochodów oraz 20 proc. rok do roku w liczbie klientów. Na koniec roku 144 932 pojazdy były użytkowane w przedsiębiorstwach, jako auta wynajęte od firm zewnętrznych typu Car Fleet Managment. Klientów, którzy zdecydowali się przekazać samochody w zarządzanie specjalistom przybyło do 16,6 tys.

RYS 1


RYS 2


Jakiego tempa rozwoju rynku można spodziewać się w bieżącym roku? O to właśnie zapytaliśmy w naszym badaniu samych dostawców. Opiniami podzieliło się 25 firm. Najczęściej prognozowany wzrost rynku w 2012 r. to ok. 10-11 proc.
A co ma być największym wyzwaniem dla dostawców CFM? Jak twierdzą sami zainteresowani, czyli przedstawiciele firm CFM, głównie wojny cenowe (4,7 pkt na skali od 1 do 6) oraz spodziewany niższy popyt na usługę CFM, powodowany tendencją rynku do redukcji kosztów flot (wzrost cen paliw, cen ubezpieczeń 3,6 pkt). Do dużych wyzwań na ten rok nie zaliczano już problemów ze sprzedażą pokontraktowych aut w cenach wcześniej założonych (3,3 pkt) czy kłopotów z dostępem do atrakcyjnego finansowania (3,2 pkt).

Struktura portfela usług

Z badania Keralla Research wynika, że najlepiej sprzedającą się ofertą w 2011 r. był wariant full service leasing oraz tzw. leasing niepełnoobsługowy (leasing plus okrojony serwis).
Oba warianty usług cieszyły się sporą popularnością. W przypadku full service leasingu progresja wyniosła 11 proc. rok do roku, z kolei w przypadku niepełnego wynajmu 16 proc. rok do roku.
RYS 3


Do full service leasingu przekonało się ogółem 6828 klientów. Do leasingu niepełnoobsługowego 8456 klientów. O ile jednak na FSL decydują się częściej średnie i duże przedsiębiorstwa, o tyle usługa niepełnego wynajmu cieszy się największym powodzeniem wśród posiadaczy stosunkowo małych flot (głównie MSP dysponujących flotą rzędu 5-20 aut).
W zeszłym roku przybyło samochodów w najmie, dla którego wzrost wyniósł 26 proc. r/r. Na koniec roku zaraportowano 4061 samochodów w tej usłudze. Z aut w najmie korzysta 697 klientów (rok wcześniej dla porównania było ich niewiele ponad 500).
Utrzymuje się natomiast trend spadkowy dla wyłącznego zarządzania. Liczba samochodów wyłącznie zarządzanych wyniosła na koniec roku 13,1 tys., co oznacza mniej aut w tej usłudze o 13 proc. r/r.
RYS 4



Rynek z perspektywy oferentów

Wynajem długoterminowy na koniec grudnia 2011 r. oferowało w Polsce ok. 45 firm. W badaniu Keralla Research udział wzięło 38 dostawców, którzy obsługują flotę stanowiącą –wg naszych szacunków – ok. 96 proc. wszystkich zewnętrznie zarządzanych pojazdów służbowych w Polsce.
RYS 5


RYS 6



Do ważniejszych wydarzeń w badanym okresie należą przejęcia na rynku. Spółka Arval powiększyła portfel o klientów Hertz Lease Orbis (wcześniej spółka przejmowała portfolio Daimler Fleet Management). Obecnie Arval przeprowadził akwizycję aktyw firmy, która w naszym zestawieniu w 2010 r. dysponowała flotą ponad 2,5 tys. pojazdów. Kolejne akwizycje i zmiany zapoczątkowane w ubiegłym roku będą mieć finał najpewniej w tym roku. UOKiK wyraził już zgodę na przejęcie spółki Armada przez Carefleet, chociaż, czy plan przejęcia będzie zrealizowany, wcale nie jest przesądzone. Uzupełniając listę zmian na rynku, z rywalizacji w sektorze CFM wycofał się austriacki BAWAG Leasing&Fleet, a firma znana pod marką ING Car Lease, występuje po zmianach właścicielskich, pod nazwą Alphabet Polska FM. Ewentualnych zmian można się spodziewać w przypadku spółki KBC Autolease, będącej częścią belgijskiej grupy KBC, która ogłosiła wraz z Santanderem plany łączenia banków BZWBK oraz Kredyt Banku. Santander testował już siły na rynku CFM. Przyszłość pokaże, czy będzie okazja powtórzenia tych zmagań bazując tym razem na doświadczeniu i wynikach KBC Autolease, który obsługuje już 2,8 tys. samochodów. Wśród niewątpliwych wygranych ubiegłego roku trzeba wskazać spółkę ATHLON, która w dwanaście miesięcy powiększyła flotę do 3,7 tys. pojazdów. Rywalizacja z konkurencją jest mordercza, rynek rośnie w tempie 9 proc., a spółka uzyskała imponującą, bo ponad 140-proc. progresję.
RYS 7



Zrzeszenia i dealerskie programy fleet management


Firmy zrzeszone w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów łącznie obsługiwały na koniec roku 96 715 samochodów w różnych formach wynajmu, co daje 67 proc. udziału w krajowym rynku. Należy dodać, że statystyki obejmują również usługę najmu (dzierżawy), którą pomijają statystyki prezentowane przez PZWLP, przez co dane mogą się nieznacznie różnić.
RYS 8


W przypadku firmy Fraikin liczba blisko 1,7 tys. pojazdów obejmuje samochody użytkowe i dostawcze. To w zasadzie jedyny na rynku gracz specjalizujący się w wynajmie samochodów innych, niż osobowe.
Największe floty członków PZWLP obsługiwane są przez spółkę LeasePlan (18 020), spółkę Arval (15 849) i spółkę Alphabet FM (10 404).
RYS 9


Wśród dealerów Toyoty promujących management flot, największe floty obsługują Toyota Marki (3640), Corpo Flota (3467), Carolina FM (1756) i Auto Podlasie (1467). W całym programie zarządczym Toyoty jeździ 13 575 samochodów służbowych.
RYS 10



Pojedyncze największe floty

Z informacji Keralla Research wynika, że największe pojedyncze floty w kraju, obsługiwane dla jednego klienta w wariancie full service leasing, mieli w swoim portfelu w 2011 r. następujący oferenci: Transpost (1891 pojazdów), Toyota Marki (1226), Bankowy Fundusz Leasingowy (1070), Alphabet (975), BRE Leasing (907) oraz Corpo Flota (903).
Pojedyncze, mniejsze floty, liczące poniżej 800 samochodów, obsługiwały m.in. spółki: Nivette FM (780), Masterlease (761), Lease Plan FM (725) i Arval (580).
RYS 11


Największą krajową flotą w wynajmie niepełnoobsługowym – 482 pojazdy – zarządza Volkswagen Leasing Polska. Spółka, która od 2011 r. wprowadziła zmiany w strategii i koncentruje się obecnie na promowaniu i finansowaniu głównie własnej marki VW.
RYS 12


W wyłącznym zarządzaniu przełamany został prymat spółek Toyoty, które od lat tradycyjnie obsługiwały w tej usłudze największe tabory. W 2011 r. pojedynczą największą flotę wyłącznie zarządzaną obsługiwał LeasePlan FM (1013).
RYS 13


Największe floty w ciągle mało popularnym, choć zyskującym klientów najmie posiadały spółki: Auto Podlasie - 153, Express 105 pojaz-dów oraz Cosmopol 103 pojazdy.
RYS 14



Autor: Katarzyna Pydych, General Director Instytutu Keralla Research/Researcher

Podsumowanie rynku oparto na danych przekazanych przez firmy car fleet management. Wyniki przekazało 38 dostawców, z czego część z zastrzeżeniem anonimowości (bez prezentacji nazwy firmy).

Instytut Keralla Research to pierwsza w Polsce agencja badań rynku i opinii, która specjalizuje się w badaniach przedsiębiorstw, w tym sektora MŚP oraz rynku flotowego.


nr 4(120)2012


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: wynajem długoterminowy | rynek wynajmu długoterminowego | Rynek wynajmu długoterminowego samochodów służbowych w Polsce | Outsourcing flot

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum