Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Czy w małej i średniej firmie jest potrzebny serwer? >>

Czy w małej i średniej firmie jest potrzebny serwer?

RAPORT: Technologie dla MSP

Na pewno jest potrzebna realizacja funkcji serwerowych. Najczęściej MSP korzystają z poczty elektronicznej, utrzymania firmowej strony WWW, współdzielenia plików, współdzielenia bazy danych (np. w systemach F-K, CRM, ERP), współdzielenia drukarki. Częściowo funkcje te są dziś realizowane poprzez urządzania lokalne (drukarki z modułami sieciowymi, routery z wbudowanymi printserwerami).
Pozostają jednak poczta, strony, kopie bezpieczeństwa, bazy i aplikacje. Tu okazuje się, że o ile potrzebne są funkcje serwera, to sam serwer już niekoniecznie. Dziś odchodzimy od trzymania serwerów pod biurkiem. Zwykle lepiej i taniej jest zdecydować się na outsourcing tych funkcji, najlepiej od razu do chmury.
Poczta i strona WWW na tzw. serwerach wirtualnych dominuje na polskiej arenie usług hostingowych. Trudno się dziwić, skoro za kilkaset złotych rocznie mała firma może mieć pocztę dla wszystkich pracowników i stronę internetową. Oczywiście środowisko współdzielone nie zapewnia takiego poziomu niezawodności, jak ma to miejsce w przypadku środowiska dedykowanego lub tzw. VPS’a – odseparowanego środowiska o skalowalnej wydajności.
Za równowartość abonamentu za telefon komórkowy firma może zyskać naprawdę wysoki poziom niezawodności usług i – co nie mniej ważne – elastyczność. Hosting na serwerze VPS – w chmurze – może kosztować ledwie kilkadziesiąt złotych miesięcznie, a zapewnia funkcjonalność niemal taką samą, jak fizyczny serwer. Tyle że serwer umieszczony jest w profesjonalnym centrum danych. Poza tym różni się w niewielkim stopniu, zapewniając gwarantowaną pamięć RAM czy moc procesora, stosownie do potrzeb firmy. Przedsiębiorstwo nie płaci zatem za całą obudowę, dyski, procesor i pamięć fizycznego sprzętu, a za taką ich część, jakiej potrzebuje, np. 4 GB pamięci RAM. Rozwiązanie w chmurze jest elastyczne i w razie potrzeby będzie można zwiększać parametry bez inwestowania w kosztowną rozbudowę infrastruktury, moc obliczeniową wynajmuje się bowiem na żądanie.
Istnieje na przykład możliwość wynajęcia serwer VPS i w kilka sekund zainstalowania na nim oprogramowania. Firmy hostingowe udostępniają m.in. panel Plesk z marketem aplikacji, działającym podobnie do rozwiązania znanego z system Android czy iOS. Trudno uwierzyć, że instalacja popularnych systemów do prowadzenia stron internetowych (Joomla, Wordpress, Drupal) trwa średnio 47 sekund i wymaga dwóch kliknięć. System CRM? Proszę bardzo! Aplikację Sugar CRM uruchomimy w ok. 61 sekund. Równie szybko instaluje się np. popularne środowisko Magento, do powadzenia sklepu internetowego.
No dobrze, a co z pozostałymi aplikacjami, których nie ma w ogólnoświatowym markecie? W szczególności z takimi, które wymagają klucza sprzętowego USB do prawidłowego działania (np. część oprogramowania finansowo-księgowego i ERP)? Także w tym wypadku nie jesteśmy zmuszeni do inwestowania w serwer. Możemy zdecydować się na usługę tzw. serwera dedykowanego, czyli wynająć całe urządzenie z konkretną specyfikacją sprzętową, zwykle w obudowie przeznaczonej do instalacji w profesjonalnym centrum danych. Wówczas klucz możemy umieścić w takim urządzeniu. Serwery mogą być udostępnione z systemem Windows lub Linuks. Nie kupujemy własnych licencji, są one wynajmowane od firmy hostingowej w wygodnych, miesięcznych ratach. Przykładowo, za licencję na MS Windows Server 2008 Standard w Ogicom zapłacimy 149 zł netto/mc. Samodzielny zakup systemu to wydatek jednorazowy, znacznie wyższy, w dodatku system trzeba samodzielnie instalować. Cena wydaje się zatem dość rozsądna, zwłaszcza że mówimy o licencji na procesor, bez limitowania liczby użytkowników. Co więcej, w dobrej firmie hostingowej nie ma problemu, aby w okresie testowym-wdrożeniowym nie ponosić kosztu licencji.
Nawet backupy ważnych dokumentów najlepiej wykonywać w systemie on-line, a zatem na profesjonalne macierze dyskowe po stronie hostera, a nie trzymać je w firmie. Zyskujemy wysoki poziom niezawodności, pewność odtworzenia danych w razie awarii i automatyczne umieszczenie ich w innym miejscu niż nasza firma.
Jak widać, w grupie MSP utrzymywanie fizycznych serwerów ma coraz mniejszą rację bytu. Zlecając utrzymanie infrastruktury serwerowej firmie zewnętrznej zyskujemy przede wszystkim:
  • Ograniczenie kosztów i rozbicie wysokich inwestycji na miesięczne opłaty,
  • Uwolnienie kapitału zamrażanego w sprzęcie,
  • Uproszczenie procesów,
  • Znaczny wzrost niezawodności IT,
  • Uwolnienie mocy działów IT, które mogą skupiać się na rozwoju aplikacji, a nie zarządzaniu sprzętem serwerowym,
  • Skalowalność trudną do osiągnięcia w inny sposób w praktyce małej i średniej firmy.

Dr inż. Artur Pajkert, dyrektor marketingu Ogicom
www.ogicom.pl


nr 4(120)2012


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum