Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Wielokulturowa droga do sukcesu >>

Wielokulturowa droga do sukcesu

Wielokulturowe przedsiębiorstwo

W dobie globalizacji i postępu telekomunikacyjnego, ludzie z wielu kultur egzystują ze sobą na co dzień. Organizacja, jako system będący w symbiozie z otoczeniem, musi dostosowywać się do zmian w nim zachodzących. Nikogo nie dziwi zatem telekonferencja z zarządem albo filią z Bangladeszu albo Nowego Yorku, czy fizyczna współpraca z ludźmi, którzy nie znają naszego rodzimego języka.
Multikulturalizm świadczy wręcz o odniesionym przez organizację sukcesie. Firmy o europejskiej historii sukcesu w biznesie mają imponujący przekrój narodowościowy pracowników. Zatrudniani są ludzie z całego świata, m.in. z Hiszpanii, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Francji, Polski, Belgii, Australii, Słowenii, Indii, Węgier czy Zimbabwe, a biura takich firm często mają siedziby na kilku kontynentach.
Międzynarodowy biznes samoistnie powiązany jest z wielokulturowością w firmie. Taka różnorodność przynosi unikalne korzyści, wśród których jest choćby rozmaite postrzeganie tych samych kwestii. Każdy nowy projekt przynosi także niezliczoną ilość pomysłów, rozwiązań i koncepcji. Takie zróżnicowanie ściśle związane jest z innym rodzajem myślenia, a czasem nawet postrzegania rzeczywistości czy w kulturze, z której dany pracownik się wywodzi.
Zarządzanie wielokulturowym zespołem wymaga jednak ogromnego wkładu pracy już w procesie rekrutacji. Przy budowaniu zespołu należy pamiętać, że umiejętności techniczne to zaledwie połowa sukcesu. O wiele istotniejsze wydają się być cechy charakteru osób rekrutowanych, gdyż to one będą później miały wpływ na efektywną współpracę zespołu. Niezbędne zatem staje się skierowanie rekrutacji na osoby tolerancyjne i otwarte na ludzi, dla których różnice kulturowe, wyznaniowe, osobowościowe czy nawet poglądów nie będą miały większego znaczenia. Aby otrzymać profil indywidualnego funkcjonowania każdego pracownika stosowane jest narzędzie psychosometryczne – Insights Discovery, które jest w stanie określić cechy osobowościowe pracownika i wskazówki dotyczące współpracy.

Żelazne zasady wielokulturowego sukcesu

Istnieją jednak pewne kanony, bez których osiągnięcie sukcesu może okazać się kłopotliwe. Mark Andrews, CEO w firmie TBSCG, i Stéphane Hérès, dyrektor ds. komunikacji TBSCG, czerpiąc ze swojego wieloletniego doświadczenia, wymieniają kilka z nich. Tworzenie międzynarodowego zespołu pracowników wbrew pozorom jest rzeczą naturalną, zwłaszcza jeśli firma obejmuje swoim zasięgiem różnorodne kraje. Podstawowym wyznacznikiem w jego kreacji jest brak kryterium narodowościowego. Ludzie powinni być dobierani na podstawie ich umiejętności i rozumienia wartości wyznawanych przez organizację. Dla przykładu, warto, aby główny nacisk w firmie jeśli chodzi o relacje międzyludzkie kładło się na tworzenie przyjacielskiej i nierywalizacyjnej atmosfery, w której jest dużo miejsca na rozwój i nowe pomysły. Zarządzający firmą powinni pamiętać, że najlepsze efekty daje zatrudnianie pracowników z różnych kultur, ale tylko tych, którzy podzielają wartości firmy oparte na współpracy.
Podstawą owocnej i harmonijnej współpracy w środowisku wielokulturowym jest sprawna i precyzyjna komunikacja. Niekiedy jest ona głównym problemem do pokonania w organizacjach posiadających międzynarodowe kadry pracowników. Jednak aby firma radziła sobie w środowisku światowego biznesu, niezbędne jest przełamanie barier językowych, zarówno wewnątrz organizacji, jak również na styku z jej otoczeniem. Pierwszą rzeczą, na jaką należy zwrócić uwagę, jest wystrzeganie się nieporozumień językowych – niuanse lingwistyczne mogą bowiem wpłynąć pejoratywnie na dobre relacje między pracownikami. Zniekształcenie informacji lub jej błędna interpretacja, np. w trakcie fazy realizowania projektu, jest rzeczą mało pożądaną. Jeśli chodzi o komunikację pisaną, to przekaz powinien być na tyle dokładny i precyzyjny, na ile to możliwe. W przypadku braku porozumienia przy takim sposobie przekazu informacji, pomocna może być rozmowa bezpośrednia, podczas której łatwiej jest poprawić językowe lapsusy czy wytłumaczyć co mieliśmy na myśli.
Kolejną przeszkodą w komunikacji może być specyficzny charakter różnych narodowości. To co w naszej kulturze przyjmuje się za normalne, dla ludzi z innego kontynentu może być niedopuszczalne. Dlatego ważne jest, aby rozumieć te różnice zarówno w tradycji, kulturze, jak również religii, szanować je i nie krytykować. Zarząd każdej wielonarodowej firmy powinien być świadomy, że posiadanie kadr z różnych kultur stwarza świetne warunki dla rozwoju firmy, jeśli tylko zadbamy o odpowiednią komunikację i relacje między pracownikami.
Istotna dla sprawnych relacji jest również kwestia zrozumienia odmienności w zakresie kultury pracy. Niejednokrotnie w firmach wielokulturowych okazywało się, że wystarczy tylko wiedza, znajomość ludzi i warunków, w których się pracuje, aby praca przebiegała sprawnie i bez nieporozumień. Najważniejsze dla organizacji wielokulturowych jest budowanie bliskich relacji między pracownikami i stworzenie przyjaznej atmosfery pracy, w której nikt nie czuje się wyobcowany. Sprzyjają temu wyjazdy integracyjne i poznawanie swoich współpracowników także poza sferą zawodową. Tak zintegrowany zespół, gdzie tworzą się relacje oparte na zrozumieniu i tolerancji, zyskuje na spójności i kreatywności powstałej w wyniku dzielenia poglądów między reprezentantami różnych kultur.
Faworyzowanie jednych narodowości w firmie jest absolutnie niedopuszczalne. Wszyscy pracownicy, bez względu na to z jakiego kraju pochodzą, czy jakiego są wyznania muszą mieć jednakową szansę awansu. Blokowanie możliwości wybicia się osobom o innych narodowościach może przysporzyć wiele problemów na tle dobrej komunikacji międzyludzkiej, to zaś do dezintegracji międzynarodowej struktury w firmie.
Każdy naród ma swoją specyfikę, bardzo łatwo zatem zranić, nawet niezamierzenie, osobiste uczucia pracownika. Dlatego tak istotne jest, aby szanować tradycję, kulturę i religię pracowników. Należy pamiętać, że tylko połączenie wszystkich podanych wyżej wytycznych oraz nie pominięcie żadnej z nich daje nam gwarancję sukcesu i czerpania z pełni możliwości, jakie daje nam wielokulturowości naszych pracowników.


nr 7(123)2012


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum