Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Trzy razy tani hosting >>

Trzy razy tani hosting

Usługi hostingowe

Tani hosting to trochę jak tanie linie lotnicze. Kupując produkt za niską cenę, bierzesz na siebie określone ryzyko. W przypadku podróży lotniczej może to być odwołanie kursu, w sytuacji taniego i niesprawdzonego hostingu – narażenie na szwank reputacji firmy. Konsekwencje są zatem nieporównywalne i właśnie dlatego warto zadbać o odpowiednią wiedzę, dzięki której wybierzemy produkt tak, aby nie przepłacić, a jednocześnie czuć się bezpiecznie.
Spektakularny – nie pierwszy przecież w polskiej historii – upadek tanich linii lotniczych boleśnie pokazuje, że cena nie może być jedynym kryterium wyboru, a najtańsze oferty czasem okazują się być jednocześnie najbardziej ryzykownymi. Nie tylko branża lotnicza ma swoich tanich operatorów – podobne strategie znajdujemy również w innych gałęziach, m.in. w działalności hostingowej, czyli polegającej na utrzymaniu poczty i strony www.
Czy pobierając niewysokie opłaty od klientów, operatorzy są w stanie zapewnić odpowiednio wysoki standard jakości usług? Kluczowe są tutaj trzy czynniki, które należy wziąć pod uwagę podejmując współpracę z wybranym dostawcą.

Sprzęt

Zaczynamy od sprzętu serwerowego i data center, niezbędnych do utrzymania zasobów klientów. Profesjonalne firmy działają w oparciu o markowy sprzęt serwerowy, podczas gdy u najtańszych operatorów znajdziesz PC-ty, „udające” serwery, niezapewniające redundancji kluczowych komponentów oraz sprzętowych macierzy dyskowych. Jeśli jest ci potrzebny serwer gier, zapewne awaria nie sprawi większej różnicy, ale utrata danych biznesowych, np. poważnej korespondencji mailowej, w świecie biznesu może mieć bardzo poważne skutki.
Co więcej, istotny jest także czas usuwania awarii – w profesjonalnych serwerach jest on o wiele krótszy, ze względu na rozbudowane opcje diagnostyczne ułatwiające naprawę. W markowych serwerach, umieszczonych w wysokiej klasy centrach przetwarzania danych, 80-90 proc. awarii jest niedostrzegalna dla klientów z uwagi na nadmiarowość komponentów. Zepsuta część jest zastępowana sprawną, bez przerywania pracy.
Nasza rada. Dowiedz się, jak wygląda sprzętowe zaplecze. Dobry operator nie wstydzi się publikowania podstawowych informacji o data center i serwerach, z których korzysta. Zwróć uwagę na rodzaj macierzy dyskowych, gdyż to one często determinują nie tylko wydajność, ale i bezpieczeństwo twoich danych.

Bezpieczeństwo

Kolejnym czynnikiem kosztotwórczym, a jednocześnie istotnie wpływającym na poziom bezpieczeństwa jest polityka kopii zapasowych. Wykonywanie kopii, a zwłaszcza ich przechowywanie, nie ukrywajmy – kosztuje. Oczywiście, pojedynczym klientom może zdawać się, że liczba danych, które posiadają, nie jest znaczna. Jednak operator obsługujący dziesiątki tysięcy użytkowników musi sprawnie archiwizować wiele terabajtów danych. Codziennie.
W najtańszych rozwiązaniach nie znajdziemy w ogóle kopii bezpieczeństwa wykonywanej przez hostera. Bywa też, że kopia taka jest niedostępna dla klienta, a jedynie służy hosterowi do przywrócenia danych w razie awarii po jego stronie. Poza sprawdzeniem, czy kopia jest wykonywana codziennie, bardzo ważnym czynnikiem jest czas jej przechowywania. Cóż z tego, że zorientujemy się po czterech dniach, iż utraciliśmy ważne dane lub zostały one zmienione przez włamanie na naszą stronę internetową – kiedy w kopii bezpieczeństwa znajduje się zawartość serwera wyłącznie z dnia wczorajszego? W takim wypadku nie mamy szans na odtworzenie danych (no chyba, że sami codziennie robimy backup we własnym zakresie).
Nasza rada. Nie warto oszczędzać na backupach. Solidni operatorzy zapewniają codzienną kopię i przechowywanie danych minimalnie przez siedem, a wybrani – nawet przez 14 dni!

Wygoda

Kolejny czynnik to lokalizacja operatora. Dostawcy zagraniczni mogą przedstawiać tańsze oferty, jednak trzeba pamiętać, iż fizyka jest nieubłagana i w niektórych zastosowaniach możemy odczuć większe opóźnienia sygnału (zwłaszcza w wypadku tzw. streamingu) docierającego do Polski z odległych miejsc. Drugą konsekwencją wyboru operatora za granicą jest często ograniczona obsługa w języku polskim lub jej brak. Po trzecie – zazwyczaj nie spełnimy wówczas wymagań przepisów o ochronie danych osobowych, ponieważ najczęściej nie jest możliwe zawarcie z taką firmą umowy powierzenia danych osobowych na piśmie.
Nasza rada. Wybieraj operatora zagranicznego tylko wówczas, gdy jesteś świadomy wad i zależy ci na jak najniższej cenie. Jeśli przetwarzasz w serwisie dane osobowe (posiadasz np. formularz kontaktowy czy newsletter), radzimy zdecydować się na polskiego operatora z możliwością podpisania umowy powierzenia danych osobowych.

Na zakończenie warto sprawdzić, jak wyglądają powyższe czynniki w ramach podstawowych pakietów hostingowych popularnych polskich operatorów hostingowych:
MARKA Ogicom.pl Blink.pl Home.pl Kopia Twoich plików 14 dni 7 dni 3 dni Lokalizacja Polska Polska Polska Sprzęt serwerowy Profesjonalne serwery
DELL, HP, SM Profesjonalne serwery DELL, HP, SM Profesjonalne serwery Tyan, HP Backup online danych z twojego komputera TAK - - Na podstawie informacji ze stron operatorów, 2012-08-21

Podsumowując

Wybór taniej oferty zawsze będzie wiązać się z określonym ryzykiem. Zanim zdecydujesz się na tani hosting, rozważ kwotę, którą zaoszczędzisz i porównaj ją ze stratą, którą poniósłbyś w razie utraty twojej strony www i poczty. Weź pod uwagę takie czynniki, jak oferowane przez operatora zaplecze techniczne, lokalizacja oraz polityka bezpieczeństwa. I pamiętaj – spokój o kondycję własnej firmy jest o wiele cenniejszy, niż oszczędność w skali kilkudziesięciu złotych rocznie.

Na bazie materiałów ze stron: www.ogicom.pl, www.blink.pl, www.home.pl


nr 10(126)2012


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum