Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Outsourcing aut służbowych rośnie >>

Outsourcing aut służbowych rośnie

Raport Keralla Research Rynek Car Fleet Management w Polsce I półrocze 2012. Wynajem długoterminowy samochodów służbowych (outsourcing flot)

Poziom nasycenia usługą Car Fleet Management w całym rynku flotowym po pierwszej połowie tego roku Instytut Keralla szacuje na nie więcej niż 4 proc., a możliwą do pozyskania flotę aut firmowych, które potencjalnie mogłyby być outsourcowane, na ok. 580 tysięcy pojazdów. Biorąc zatem pod uwagę aktualny stan rynku, tj. 148 tys. wynajętych pojazdów, prognozy dla branży są zdecydowanie optymistyczne, mimo że nastroje przedsiębiorców w większości nadal są kiepskie.
Pierwsza połowa 2012 r. roku nie należała do łatwych dla branży CFM. Rywalizacja z konkurencją, wzrosty cen polis ubezpieczeniowych, wzrosty cen paliw plus nieustanna presja na optymalizowanie kosztów używania aut firmowych. Mimo to rynek notuje 4-5-procentową zwyżkę, a kolejne firmy decydują się na wydzielenie obszaru transportu specjalistom.

Rynek z perspektywy flot i klienta

Nowi klienci pozyskani na usługi CFM (progresja 4,5 proc. r/r) oraz więcej pojazdów obsługiwanych we wszystkich formach wynajmu (progresja 5,6 proc. r/r). Taką dynamiką zakończono pierwszą połowę roku 2012, co dowodzi, że kolejni przedsiębiorcy także w okresie gospodarczego spowolnienia przekonują się do używania samochodów firmowych administrowanych przez podmiot zewnętrzny.
Rynek CFM po drugim kwartale tego roku osiągnął w liczbie pojazdów wynik 148,3 tys. pojazdów. Dwanaście miesięcy wcześniej, w formule outsourcingu jeździło po naszych drogach ok. 8 tysięcy pojazdów mniej.
Do wynajmu długoterminowego przekonało się jak dotąd 16,7 tys. przedsiębiorców. Oferentom udało się zatem w ciągu roku skutecznie przekonać do outsourcingu floty nieco ponad 700 podmiotów gospodarczych.
Zakładając, że dotychczasowa dynamika sprzedaży zostanie utrzymana, a wszystko na to wskazuje, wówczas branża CFM, zgodnie z naszymi ubiegłorocznymi prognozami, wejdzie z wynikiem ponad 150 tys. firmowych aut w nowy, 2013 r.














Struktura portfela usług


Full service leasing oraz tzw. leasing niepełnoobsługowy (leasing plus okrojony serwis) to konsekwentnie od miesięcy najlepiej sprzedające się warianty outsourcingu flot firmowych.
W opcji FSL progresja w liczbie pojazdów liczona r/r wyniosła 2,3 proc., natomiast dla opcji niepełnego wynajmu aż 20,6 proc. Tylko w tych dwóch wariantach usług klienci firmowi użytkują łącznie ponad 130 tys. pojazdów, z czego 112 610 aut jeździ w opcji FSL, a 17 956 z niepełnym wynajmie.



Po wcześniej notowanych spadkach, spółki CFM odbudowują sukcesywnie portfel klientów skłonnych oddać pojazdy firmowe tylko w zarządzanie (tj. usługa pozbawiona finansowania zewnętrznego), choć tu wyraźne są nieustanne zmiany, co świadczy, że to wariant usług najbardziej podatny na odpływ klientów i wymagający największej aktywności sprzedażowej. Po I półroczu tego roku 12 984 pojazdy były wyłącznie zarządzane przez firmy CFM, co daje wzrost 5,6 proc. dla tej formy użytkowania aut firmowych licząc wobec roku ubiegłego analogicznego okresu, lecz stanowi spadek, jeśli wziąć pod uwagę, że jeszcze w grudniu 2011 pojazdów w wyłącznym zarządzaniu raportowano na poziomie 13,1 tys. aut.
Wzrost sprzedaży nastąpił w grupie pojazdów obsługiwanych w najmie. Ta forma używania aut cieszy się coraz większym zainteresowaniem klientów. Rok temu w analogicznym okresie pojazdów w najmie było, przypomnijmy, niewiele – ponad 3 tys. sztuk. Obecnie, po pierwszym półroczu 2012 r. przekonało się do tej formuły niemal 900 klientów firmowych, dla których jeździ już łącznie 4 832 auta (wzrost 47,5 proc. r/r).
Aktualnie full service leasing ma 76 proc. udziału w dostępnych na rynku formach oferty outsourcingu firmowej floty. Wśród pozostałych 24 proc. największy udział ma niepełny wynajem (12 proc.), następnie wyłączne zarządzanie (9 proc.) oraz zyskujący, jak widać, na znaczeniu w okresie spowolnienia gospodarczego najem pojazdów do firmy (3 proc.).





Rynek z perspektywy oferentów


Wynajem długoterminowy oferowały w Polsce na koniec czerwca 2012 r. ok. 43 firmy, w badaniu udział wzięło 36 dostawców, którzy obsługują flotę stanowiącą – według naszych szacunków – ok. 97 proc. wszystkich zewnętrznie zarządzanych pojazdów służbowych w Polsce.




Do ważniejszych wydarzeń w badanym okresie należy fuzja spółki KBC Autolease i Business Lease Poland. „Pod skrzydła” Business Lease Poland przeszli klienci spółki KBC i w efekcie Business Lease – wg danych PZWLP – zarządza flotą ok. 6 tys. pojazdów, co plasuje ją w pierwszej dziesiątce graczy, jednak ze względu na brak „twardych” statystyk, dane spółki umieszczono w kategorii „pozostali”. W badanym okresie wycofały się z rywalizacji rynkowej dwie inne spółki CFM (Samset oraz Sorgan), tak więc stopniowo krajowy rynek CFM przechodzi proces konsolidacji i zmian, które w perspektywie upodobnią go – jak można sądzić – do modelu zachodnioeuropejskiego.




Do wiodących oferentów branży należą: Masterlease, LeasePlan FM i Arval Service Lease Polska. Głównym graczem jest Masterlease. Spółka ma obecnie 14 proc. udziału w rynku i obsługuje flotę ponad 20 tys. aut. LeasePlan FM obsługuje 19 074 pojazdów, co daje firmie już 13-proc. udział w krajowym rynku, a spółka ARVAL z udziałem 11-proc. zakończyła drugi kwartał wynikiem 16 279 pojazdów.
Niezwykle dynamicznie zyskuje na znaczeniu spółka Carefleet, która obecnie ma już 6-proc. udział w rynku i obsługuje ponad 9 tys. pojazdów. Analizując historycznie wyniki tej firmy okazuje się, że jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się firm CFM w Polsce ostatnich pięciu lat.





| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum