Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Certyfikaty >>

Certyfikaty

Certyfikaty jakościowe w MSP

Rozwój przedsiębiorstw w dużej mierze zależy od dostępu do istotnych informacji oraz zdolności ich wykorzystywania. Szczegółowa weryfikacja prowadzonej działalności to nic innego, jak zebranie danych, które w końcowym efekcie pozwalają na zbudowanie skutecznej strategii. Uzyskanie certyfikatu to potwierdzenie, że szeroko rozumiana jakość gwarantowana jest przez właściwe procedury.
Znaczenie małych i średnich przedsiębiorstw dla rozwoju gospodarek państw unijnych jest wciąż ogromne i w najbliższym czasie sytuacja ta raczej nie ulegnie zmianie. O ich niebagatelnej roli świadczą m.in. dane z najnowszego raportu przygotowanego na potrzeby Komisji Europejskiej (EU SMEs in 2012: at the crossroads. Annual report on small and medium-sized enterprises in the EU, 2011/12).



Obecnie, kiedy kryzys finansowy jest rzeczywiście odczuwalny w Europie, szerokie porównanie polskiej specyfiki z innymi krajami naszego kontynentu jest jak najbardziej potrzebne. Pomijając kłopotliwe dla sektora MSP krajowe rozwiązania systemowe, których dotkliwość skutkuje licznymi barierami rozwojowymi (podsumowane w raporcie z badań ankietowych Ministerstwa Gospodarki Trendy rozwojowe sektora MSP w ocenie przedsiębiorców w drugiej połowie 2011 roku, nr 1/2012), warto przyjrzeć się temu, co przedsiębiorcy mogą poprawić na własną rękę, aby lepiej odpowiadać na zapotrzebowanie swego otoczenia biznesowego.

Raport dla Komisji Europejskiej wskazuje m.in., w jaki sposób i jakimi środkami UE chce wspomóc firmy z sektora MSP, aby stały się one jednym z kół napędowych europejskiej gospodarki, a w efekcie realnie przyczyniły do poprawy koniunktury na całym kontynencie. Poza ogólną promocją takich przedsiębiorstw, uwaga zwrócona jest na ułatwiony dostęp do finansowania i – co chyba najważniejsze – na wspieranie i podwyższanie innowacyjności. Doświadczenia krajów, w których małej i średniej wielkości przedsiębiorstwa radzą sobie stosunkowo dobrze i same wspierają całą gospodarkę, to podstawa do wyciągnięcia istotnych wniosków. Sprawne funkcjonowanie MSP oparte jest bowiem o silną współpracę z sektorem technologicznym i tymi dziedzinami wytwórstwa i usług, które stawiają na rozwiązania wymagające specjalistycznej wiedzy.

Operowanie w sektorach bazujących w dużym stopniu na osiągnięciach nauki wymaga właściwego przygotowania przedsiębiorstwa do stawianych oczekiwań. Sama organizacja pracy i procedur zarządzających poszczególnymi procesami w firmie to solidna podstawa, którą większy partner rozważa już na wstępnym etapie współpracy. Aby zapewnić sobie dalszy rozwój, pozyskać klientów i zlecenia, MSP powinny poddać się precyzyjnemu auditowi, który zweryfikuje sposób prowadzenia ich działalności. Jego wyniki wskażą miejsca wymagające niezbędnych usprawnień, a plan przygotowany na podstawie tej wiedzy umożliwi polepszenie sytuacji przedsiębiorstwa w otoczeniu konkurencyjnym.

Audit certyfikujący podstawą zrównoważonego rozwoju

Zaangażowanie się przedsiębiorstwa we współpracę opartą na wiedzy daje nie tylko perspektywy utrzymania dobrych wyników finansowych i kontynuowania działalności. Umożliwia także dalszy rozwój poprzez specjalizację, a tym samym wzrost stosowania innowacyjnych rozwiązań. Nowoczesne zarządzanie firmą opiera się w znacznym stopniu na zapewnianiu przejrzystości w całym łańcuchu dostaw. Przy wymagających profesjonalizmu zadaniach, margines błędu jest bardzo wąski i z uwagi na wysokie nakłady finansowe, firmy zlecające nie mogą pozwolić sobie na ryzyko. Aby przedsiębiorstwo z sektora MSP miało w takiej sytuacji realną szansę na rozpoczęcie współpracy, powinno potwierdzić jakość i niezawodność świadczonych usług lub produkowanych dóbr. Audit poszczególnych obszarów jego działalności jest sukcesem samym w sobie. Zebrane w trakcie szczegółowej analizy informacje posłużą do optymalizacji procesów, zwiększą wartość firmy i umożliwią poszukiwanie partnerów biznesowych na dodatkowych rynkach.

Przedsiębiorca, chcąc zweryfikować swoje działania, a w efekcie zwiększyć możliwości współpracy z innymi podmiotami, może sam przystąpić do auditu. Wówczas to on decyduje, które obszary w jego firmie mają zostać zbadane. Często występuje także sytuacja, że odbiorca bądź zleceniodawca wymaga jeszcze dodatkowych analiz w miejscach nie objętych wcześniej badaniem. Takie działania odbywają się, gdy jakość dóbr na końcu łańcucha wartości ma strategiczne znaczenie i nie może odbiegać od odgórnie ustalonych norm. Szczególnie w przypadku sektorów opartych o wiedzę, a zatem stosujących zaawansowane rozwiązania technologiczne, odgrywa to kluczową rolę.

Małe i średnie firmy działające na wewnętrznie ustalonych zasadach, nawet jeśli zostały one opracowane dzięki wiedzy zaangażowanych pracowników i w trakcie ich wieloletnich doświadczeń, w porównaniu z konkurencją znajdują się na słabszej pozycji. Zweryfikowanie wewnętrznych procesów przez zewnętrzny zespół auditorów pozwala na szybkie rozpoznanie zalet oraz cech przedsiębiorstwa przez potencjalnych partnerów. Standaryzacja jakości, która zostanie dzięki temu osiągnięta, jest bardzo istotna z punktu widzenia szybkości i rzetelności przekazywanych informacji, co wpływa na ułatwienie procesów decyzyjnych.

Rynek europejski, na którym działa ponad 20 mln firm z sektora MSP, charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem norm jakościowych. Poszczególne kraje stosują własne rozwiązania, a zatem tym bardziej istotne staje się – z punktu widzenia możliwości eksportowych – dopasowanie do szeroko rozpoznawanych wytycznych. Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO), zrzeszająca krajowe komitety normalizacyjne (nie tylko z UE), jest podmiotem, który dzięki wieloletniemu doświadczeniu uzyskał rolę nadrzędnego podmiotu. Mimo tego stosowanie się do opracowywanych przez nią norm jest tylko dobrowolne. Takie ujednolicenie uzyskało jednak szeroką akceptację i dla wielu firm z całego świata stanowi podstawowy wyróżnik, zaświadczający o jakości procesów, procedur czy produktów. Normy te są uniwersalne m.in. pod względem wielkości firm i dzięki temu ułatwiają wzajemne zrozumienie i podejmowanie współpracy.

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum