Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Pozytywni 2012 >>

Pozytywni 2012

Pozytywista Roku 2012

W czasach, kiedy organizowanie wszelakich konkursów stało się niezwykle modne, coraz trudniej zorientować się w tym, co jest wartościowe, a co nie. Przypomina to sklepową półkę z produktami łudząco do siebie podobnymi.
Czy mamy zatem łatwy wybór? Podstawową kwestią dla przedsiębiorcy – szczególnie jest to ważne dla sektora MSP – jest odpowiedź na pytanie: co decyduje o tym, czy jakaś inicjatywa jest na prawdę dla niego odpowiednia, ważna i wartościowa? Co zyska, biorąc w niej udział? Czy, a jeśli tak, to jaki, wiąże się z tym koszt?
Należy jednak od razu wyjaśnić jedno – wśród organizowanych na polskim rynku konkursów dla przedsiębiorczych, czy rankingów biznesowych jest wiele naprawdę bardzo wartościowych inicjatyw. Niemniej nie oznacza to też, że wszystkie są jednakowo dobre. Trzeba natomiast uczciwie przyznać, że wiele z nich jest bardzo potrzebnych i pomocnych polskiemu biznesowi. Warto zatem każdorazowo dokładniej się im przyjrzeć.

Co warto wiedzieć o naszym Projekcie?

"POZYTYWISTA ROKU" to konkurs aktywnie promujący PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ - odwołujący się do czysto polskich tradycji i historii narodowej – jest wręcz swego rodzaju „produktem” narodowym. Nawiązuje do pozytywistycznych idei pracy u podstaw i pracy organicznej, pokazując ich aktualność. Promuje WARTOŚCI ważne dla prowadzenia biznesu: ZAUFANIE, WSPÓŁPRACĘ, UCZCIWOŚĆ i ODPOWIEDZIALNOŚĆ. Choć mocno osadzony jest w rodzimej tradycji i historii, to skupia się na przyszłości. Polska tożsamość konkursu stanowi jedynie jego fundament, korzystając z tego co nie straciło na swojej wartości i aktualności. Projekt skupiony jest bowiem na wyzwaniach teraźniejszości i wizji budowania wspólnego jutra (repozytywizm).
Wychodzimy z założenia, że nie możemy odrzucać pewnych rozwiązań, czy swego rodzaju "narzędzi" tylko dlatego, że nie mają etykietki "nowoczesne" – tym bardziej, kiedy dowiodły już swojej 100% skuteczności. W czasach, w których jednym z głównych zadań jest walka z pogłębiającym się bezrobociem i opanowanie kryzysu gospodarczego, trzeba działać. Mając w pełni sprawdzone, i to w czasach równie krytycznych, jak obecne, rozwiązania gospodarcze (w których przeszły pozytywnie swój egzamin) - powinniśmy je dostosować do obecnych wyzwań. Stawiamy wręcz pytanie: czy ktoś posiada lepsze propozycje? Jako wielka społeczność obywatelska, której wspólnym domem i środowiskiem działania jest Polska, możemy tylko zyskać na chlubnych doświadczeniach rodzimych pozytywistów. Tym, co może nas wydobyć z kryzysu, jest jedynie nasza własna PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ. Działaniem tym możemy wskazać drogę Europie i Światu.

Pozytywizm w gospodarce na ziemiach polskich - tło historyczne

W projekcie "Pozytywista Roku" nawiązujemy przede wszystkim do chwalebnych przykładów wielkopolskich przedsiębiorców i społeczników XIX wieku: Dezyderego Chłapowskiego, Karola Marcinkowskiego, Hipolita Cegielskiego, Augustyna Szamarzewskiego, Piotra Wawrzyniaka, Maksymiliana Jackowskiego i Romana Maya - pozytywistów z dawnego zaboru pruskiego, którzy skutecznie wdrożyli idee pracy organicznej na swoim terenie w sferze społeczno-gospodarczej i naukowej. Odpowiednikiem tej działalności w zaborze austriackim była "Kasa Stefczyka", a w zaborze rosyjskim zjawisko "wokulszczyzny" – stanowiące udaną próbę stworzenia na podstawie istniejącego wówczas układu społecznego polskiej klasy średniej, w nowych, kapitalistycznych warunkach.
Ich okupione wielkim trudem życie i dzieło poświadczają ciągłą aktualność i praktyczną przydatność pozytywizmu polskiego. Świadomość osiągniętych sukcesów oraz trwałych efektów wypracowanych przez wymienionych wyżej pozytywistów pozwala nam z nadzieją patrzeć w przyszłość i czerpać z dorobku własnej – polskiej tradycji i myśli społeczno-gospodarczej.
Jakie zatem przyczyny powodują, że inicjatywa ta jest ważna i wartościowa dla każdego przedsiębiorcy? Co zyska osoba, firma lub instytucja biorąca w niej udział?
Głównym celem naszego projektu jest tworzenie pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy w Polsce, promocja wszelkich form PRZEDSIĘBIORCZOŚCI oraz eksponowanie osób, instytucji, urzędów i organizacji pozarządowych, które tworząc otoczenie biznesu, wspierają przedsiębiorczość. Czynimy to poprzez pokazywanie konkretnych przykładów, działań, dorobku – ludzi z krwi i kości, żyjących obok nas, często w naszym środowisku lokalnym, których działania mają wielkie znaczenie nie tylko dla ich społeczności, powiatu, czy regionu, ale i dla całego kraju. Jest to źródłem inspiracji dla innych. Czy zatem POZYTYWNY WIZERUNEK jest dla przedsiębiorcy, firmy lub instytucji ważny i czy ma jakąś wartość? Osobiście jestem przekonany, że TAK! A czy w związku z powyższym dostrzegalny jest dla Państwa sens uczestniczenia w niniejszym projekcie?
Zachęcamy do zgłaszania do konkursu osób, firm lub instytucji, które Państwa zdaniem wnoszą jakąś wartość dodaną w życie swojej społeczności lokalnej – robią coś ponad przyjęty zwyczaj lub normę. Istotnym jest rzeczywisty, weryfikowalny dorobek, a nie same tylko chęci, czy deklaracje. Zgłaszanie kandydatów (za pomocą formularza elektronicznego na stronie internetowej projektu) ma charakter Państwa rekomendacji. Uczestnictwo w konkursie jest bezpłatne.
Kategorie konkursu, do których można zgłaszać kandydatów:
  • Firmy rodzinne
  • Wizja i przywództwo
  • Badania i rozwój
  • Ekologia i rozwój zrównoważony
  • Otoczenie biznesu.
Więcej o konkursie dowiesz się na stronie projektu: www.pozytywistaroku.pl

Autor: Dawid Ropelewski, Fundacja „Wokulski”


nr 1(129)2013


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum