Próg rentowności
Analiza zysku w przedsiębiorstwie
Dla każdego, kto prowadzi działalność gospodarczą jest rzeczą oczywistą, że nie każda wartość sprzedaży przedsiębiorstwa może generować zysk. Osiągnięte przychody w pierwszej kolejności muszą pokryć poniesione koszty produkcji. Warto jednak zastanowić się, przy jakiej wartości sprzedaży i odpowiadającym im poziomie kosztów obie pozycje się bilansują, a firma zaczyna przynosić zysk.
Break Even Point
Możliwość określenia momentu, w którym przedsiębiorstwo zaczyna przynosić zyski, daje tzw. progowa analiza rentowności w przedsiębiorstwie. Próg rentowności (Break Even Point – BEP) jest to zatem taka wielkość sprzedaży firmy, która umożliwia pokrycie wszystkich kosztów występujących w przedsiębiorstwie – zarówno stałych, jak i zmiennych. Dzięki analizie można jednocześnie odpowiedzieć na fundamentalne z punktu widzenia przedsiębiorców pytania:
- W którym momencie sprzedaż firmy zacznie przynosić zysk?
- Jaki jest graniczny poziom jednostkowych kosztów zmiennych?
- Jaki jest graniczny poziom jednostkowych cen wyrobów firmy?
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 6(51)2006 ![]() Zobacz więcej na temat: rentowność | małe i średnie przedsiębiorstwa | konkurencyjność | analiza finansowa | analiza branżowa | analiza |