
Celnie wybieraj cele
Budowanie i osiąganie celów w firmie
Cele i zadania są codziennością firm. Umiejętność inspirowania, motywowania do osiągania założonych celów, a także właściwe rozliczanie efektu przez liderów jest niezbędnym elementem sukcesu organizacji.
Realizacja założonych celów – budżetowych, sprzedażowych, operacyjnych, ale również strategicznych, przesądzających o charakterze firmy – często postrzegana jest jako żmudny i wykonawczy etap.
Szczególnie w kryzysie znaczenia nabiera osobista skuteczność pracowników w często uszczuplonych redukcją zespołach. To, czy i jak osiągają zamierzone cele, na ile potrafią rozwiązywać problemy jest miarą sukcesu firmy.
Dlaczego zatem warto nad problemami i wyzwaniami pracować metodą budowania i osiągania celów? Jak prawidłowo stawiać sobie cele, jak je realizować?
Określanie celów
Naszą codzienność w pracy wyznaczają i determinują terminy, sprawy bieżące, budżet do wykonania, problemy do rozwiązania czy efekt do osiągnięcia.
Skąd jednak pracownicy wiedzą, co mają robić każdego dnia? Najczęściej z umowy o prace, z zakresu obowiązków lub od bezpośredniego przełożonego.
Nieocenione może być jednak uświadomienie i sobie, a także dociążonym w kryzysie zespołom, że nie jesteśmy okrętem dryfującym w nieznane i reagującym na kolejne porywy. Warto uczyć się działać, a nie reagować – działać zanim okoliczności na nas to działanie wymuszą, czyli w większym komforcie.
Osiąganie celów warto uczynić dobrym nawykiem zespołu, a jednocześnie wspólną przygodą. Znajomość choćby podstaw stawiania sobie i osiągania celów rekomendowana jest jako wsparcie dla zespołów, przed którym stoi wyjątkowe zadanie, ale również dla tych, które potrzebują wyjątkowego wsparcia w swych zwykłych obowiązkach.
Po co nam cele?
Istnieje większe prawdopodobieństwo, że dotrzemy dokąd zmierzamy i osiągniemy zamierzony efekt, kiedy będziemy wiedzieć, co i jak chcemy zrobić, dokąd zmierzamy.
Stawiajmy zatem sobie cele i uczmy zespół tego samego – wytyczania konkretnych, mierzalnych, realnych i ambitnych celów. Określajmy wspólnie, co i w jakim terminie chcemy osiągnąć, jaką sprzedaż, jaki efekt, jaki projekt, w jakim standardzie.
Cel konkretny to cel z określonym terminem, w którym chcemy go zrealizować i zadaniem które jest do wykonania. Mierzalny, czyli określony ilościowo i jakościowo, realny, czyli możliwy do wykonania w istniejących okolicznościach.
Prawidłowo postawione cele powinny być zależne od naszych działań – nie mamy wpływu na rynek, ale mamy na jakość oferowanych usług oraz produktów, standard naszej pracy czy wizerunek firmy.
Cel powinien być także ambitny. Większą satysfakcję odczuwamy bowiem, kiedy uda nam się osiągnąć coś, w co zainwestowaliśmy wiele sił i energii, co wymagało wysiłku.
Istotne jest dostrzeganie problemów, określanie czego nie chcemy, co nam nie odpowiada w firmie i co źle funkcjonuje, ale tylko po to, aby zdefiniować, jak chcemy żeby było, jak byłoby idealnie, jaki jest stan przez nas pożądany, do którego chcemy dążyć.
Na etapie formułowania celu określamy, co konkretnie zrobimy, kiedy i w jakim czasie.
Szczególnie w kryzysie znaczenia nabiera osobista skuteczność pracowników w często uszczuplonych redukcją zespołach. To, czy i jak osiągają zamierzone cele, na ile potrafią rozwiązywać problemy jest miarą sukcesu firmy.
Dlaczego zatem warto nad problemami i wyzwaniami pracować metodą budowania i osiągania celów? Jak prawidłowo stawiać sobie cele, jak je realizować?
Określanie celów
Naszą codzienność w pracy wyznaczają i determinują terminy, sprawy bieżące, budżet do wykonania, problemy do rozwiązania czy efekt do osiągnięcia.
Skąd jednak pracownicy wiedzą, co mają robić każdego dnia? Najczęściej z umowy o prace, z zakresu obowiązków lub od bezpośredniego przełożonego.
Nieocenione może być jednak uświadomienie i sobie, a także dociążonym w kryzysie zespołom, że nie jesteśmy okrętem dryfującym w nieznane i reagującym na kolejne porywy. Warto uczyć się działać, a nie reagować – działać zanim okoliczności na nas to działanie wymuszą, czyli w większym komforcie.
Osiąganie celów warto uczynić dobrym nawykiem zespołu, a jednocześnie wspólną przygodą. Znajomość choćby podstaw stawiania sobie i osiągania celów rekomendowana jest jako wsparcie dla zespołów, przed którym stoi wyjątkowe zadanie, ale również dla tych, które potrzebują wyjątkowego wsparcia w swych zwykłych obowiązkach.
Po co nam cele?
Istnieje większe prawdopodobieństwo, że dotrzemy dokąd zmierzamy i osiągniemy zamierzony efekt, kiedy będziemy wiedzieć, co i jak chcemy zrobić, dokąd zmierzamy.
Stawiajmy zatem sobie cele i uczmy zespół tego samego – wytyczania konkretnych, mierzalnych, realnych i ambitnych celów. Określajmy wspólnie, co i w jakim terminie chcemy osiągnąć, jaką sprzedaż, jaki efekt, jaki projekt, w jakim standardzie.
Cel konkretny to cel z określonym terminem, w którym chcemy go zrealizować i zadaniem które jest do wykonania. Mierzalny, czyli określony ilościowo i jakościowo, realny, czyli możliwy do wykonania w istniejących okolicznościach.
Prawidłowo postawione cele powinny być zależne od naszych działań – nie mamy wpływu na rynek, ale mamy na jakość oferowanych usług oraz produktów, standard naszej pracy czy wizerunek firmy.
Cel powinien być także ambitny. Większą satysfakcję odczuwamy bowiem, kiedy uda nam się osiągnąć coś, w co zainwestowaliśmy wiele sił i energii, co wymagało wysiłku.
Istotne jest dostrzeganie problemów, określanie czego nie chcemy, co nam nie odpowiada w firmie i co źle funkcjonuje, ale tylko po to, aby zdefiniować, jak chcemy żeby było, jak byłoby idealnie, jaki jest stan przez nas pożądany, do którego chcemy dążyć.
Na etapie formułowania celu określamy, co konkretnie zrobimy, kiedy i w jakim czasie.