Jak działa wyszukiwarka
Mechanizm wyszukiwania
Sposób działania wyszukiwarki na pierwszy rzut oka może wydawać się bardzo skomplikowany. Łatwiej jest zrozumieć funkcjonowanie Google poprzez zastosowanie analogii „bibliotekarza”, którą najlepiej obrazuje film stworzony wspólnie przez Common Craft i Search Engine Land. Zrozumienie tego mechanizmu to absolutne podstawy umożliwiające stawianie kolejnych kroków w świecie pozycjonowania.
Jak działa wyszukiwarka
Wyszukiwarkę – nie tylko Google – możemy porównać do bibliotekarza, który w swojej bibliotece ma wszystkie książki, gazety, mapy, dzieła sztuki, wywiady, a nawet cytaty świata.

Ludzie codziennie proszą bibliotekarza o książki, licząc, iż tytuł, który otrzymają odpowie na ich pytanie.

Aby to zrobić potrzebny jest bibliotekarzowi sposób – system, który znajdzie i przeczyta każdą książkę, będzie wiedział co jest w jej wnętrzu i jak książki są ze sobą powiązane. Taki system, nazywamy ROBOTEM (def. Robot (z ang. Bot) – program, który odwiedza strony internetowe i zbiera o nich informacje). A zbiór informacji o książkach to INDEKS (def. Indeks – baza informacji, w której zapisywane są informacje o stronach odwiedzonych przez roboty wyszukiwarek).
System musi pomóc bibliotekarzowi przetworzyć tysiące zebranych wcześniej informacji o książkach i zwrócić tę, która najlepiej odpowie na pytanie użytkownika.

Każda wyszukiwarka ma swój ALGORYTM, który analizuje informacje o wszystkich znalezionych stronach i na tej podstawie ocenia, jak dobrze odpowiadają one zapytaniu użytkownika.

Co decyduje o pozycji?
O wysokich pozycjach w SERP (z ang. Search Engine Results Page – strona z wynikami wyszukiwania – ale o tym poniżej) decyduje stopień optymalizacji serwisu pod kątem parametrów, które analizuje algorytm wyszukiwarki.

Najważniejsze elementy mające wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce, to:
Przykład: jeśli do strony prowadzi wiele linków z frazą „sklep komputerowy”, to wyszukiwarka „uzna” że dana strona jest stroną sklepu internetowego.
aktualność/jakość treści, np. jak często w serwisie pojawiają się nowe newsy,
jakość linków prowadzących do strony – linki ze stron pornograficznych czy spamu nie wpływają dobrze na opinie o stronie,
funkcjonowanie serwisu – częste awarie (niedostępność serwisu), długi czas ładowania serwisu wpływają negatywnie na jego opinię.
Co wpływa na pozycjonowanie?

Podsumowując
Wszystkie te aspekty, praktycznie w równej mierze, decydują o pozycji serwisu w wyszukiwarce. Nie da się zdobyć wysokich pozycji dbając tylko o linki czy optymalizację witryny, jeśli nie ma treści lub serwis nie działa.
Składniki SERP’a
Współcześnie strony z wynikami wyszukiwania działają zupełnie inaczej niż w przeszłości. Różnica polega przede wszystkim na:
2. mapy
3. filmy – nie tylko z YouTube
4. wiadomości
5. i wiele innych (książki, blogi, dyskusje...).
2. korekta błędów – poprawi za nas literówkę dzięki czemu szybciej znajdziemy to, czego szukamy
3. tłumacz stron – pozwala przeszukiwać strony w innych językach.
2. rekomendacjom naszych znajomych (+1)
Składniki SERP

Autor: Marcin Kolonko, Specjalista ds. SEM, SEMAHEAD Agencja SEM Grupy Interia.pl
Wyszukiwarkę – nie tylko Google – możemy porównać do bibliotekarza, który w swojej bibliotece ma wszystkie książki, gazety, mapy, dzieła sztuki, wywiady, a nawet cytaty świata.

Ludzie codziennie proszą bibliotekarza o książki, licząc, iż tytuł, który otrzymają odpowie na ich pytanie.

Aby to zrobić potrzebny jest bibliotekarzowi sposób – system, który znajdzie i przeczyta każdą książkę, będzie wiedział co jest w jej wnętrzu i jak książki są ze sobą powiązane. Taki system, nazywamy ROBOTEM (def. Robot (z ang. Bot) – program, który odwiedza strony internetowe i zbiera o nich informacje). A zbiór informacji o książkach to INDEKS (def. Indeks – baza informacji, w której zapisywane są informacje o stronach odwiedzonych przez roboty wyszukiwarek).
System musi pomóc bibliotekarzowi przetworzyć tysiące zebranych wcześniej informacji o książkach i zwrócić tę, która najlepiej odpowie na pytanie użytkownika.

Każda wyszukiwarka ma swój ALGORYTM, który analizuje informacje o wszystkich znalezionych stronach i na tej podstawie ocenia, jak dobrze odpowiadają one zapytaniu użytkownika.

Co decyduje o pozycji?
O wysokich pozycjach w SERP (z ang. Search Engine Results Page – strona z wynikami wyszukiwania – ale o tym poniżej) decyduje stopień optymalizacji serwisu pod kątem parametrów, które analizuje algorytm wyszukiwarki.

Najważniejsze elementy mające wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce, to:
- Treść serwisu WWW
- Sposób wykonania serwisu WWW
- Powiązania między serwisami WWW
Przykład: jeśli do strony prowadzi wiele linków z frazą „sklep komputerowy”, to wyszukiwarka „uzna” że dana strona jest stroną sklepu internetowego.
- Opinia o stronie WWW
aktualność/jakość treści, np. jak często w serwisie pojawiają się nowe newsy,
jakość linków prowadzących do strony – linki ze stron pornograficznych czy spamu nie wpływają dobrze na opinie o stronie,
funkcjonowanie serwisu – częste awarie (niedostępność serwisu), długi czas ładowania serwisu wpływają negatywnie na jego opinię.
Co wpływa na pozycjonowanie?

Podsumowując
Wszystkie te aspekty, praktycznie w równej mierze, decydują o pozycji serwisu w wyszukiwarce. Nie da się zdobyć wysokich pozycji dbając tylko o linki czy optymalizację witryny, jeśli nie ma treści lub serwis nie działa.
Składniki SERP’a
Współcześnie strony z wynikami wyszukiwania działają zupełnie inaczej niż w przeszłości. Różnica polega przede wszystkim na:
- Prezentowaniu wielu typów wyników naraz – kiedyś zawierały tylko linki do stron WWW. Teraz poza wspomnianymi stronami prezentowane są też najlepsze wyniki z wyszukiwarek:
2. mapy
3. filmy – nie tylko z YouTube
4. wiadomości
5. i wiele innych (książki, blogi, dyskusje...).
- Dostępności narzędzi ułatwiających wyszukiwanie:
2. korekta błędów – poprawi za nas literówkę dzięki czemu szybciej znajdziemy to, czego szukamy
3. tłumacz stron – pozwala przeszukiwać strony w innych językach.
- Personalizacji wyników wyszukiwania, dzięki której w wynikach wyszukiwania wyżej będą pojawiały się strony, z których lubimy korzystać lub z których chętnie korzystają nasi znajomi. Dzieje się tak dzięki:
2. rekomendacjom naszych znajomych (+1)
Składniki SERP

Autor: Marcin Kolonko, Specjalista ds. SEM, SEMAHEAD Agencja SEM Grupy Interia.pl
nr 4(132)2013 ![]() |