Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Sztuka biznesu >>

Sztuka biznesu

Kreatywne partnerstwo: współpraca biznesu z artystami

Współpraca z artystami to droga inwestycja, nieodpowiednia dla MSP. Czy faktycznie? Okazuje się, że te dwa pozornie odległe od siebie sektory mogą współistnieć ze sobą, a także dopełniać się wzajemnie. W zamian za świeżość i niecodzienne pomysły na innowacyjny i twórczy rozwój, przedsiębiorcy mogą zapewnić artystom solidne fundamenty wiedzy biznesowej. Wymiana tych dóbr może z powodzeniem umocnić koegzystencję obu dziedzin, trwale i na długie lata.
Obustronne korzyści

Współdziałanie kultury i biznesu z roku na rok staje się coraz bardziej powszechną formą aktywności dla obu tych sektorów. Co więcej, jest to zagadnienie wielowymiarowe.

Idea łączenia sztuki ze środowiskiem biznesowym skupia różnorodne modele wzajemnego współdziałania, przy czym koncepcja sponsoringu jest tylko nieliczną z nich. Coraz częściej przedsiębiorcy zarówno wielkich koncernów, jak również początkujących firm z sektora MSP odkrywają, jak wielki potencjał biznesowy tkwi w środowisku kultury. Dla artystów zaś, twórcze wspieranie działań biznesowych to duży krok do przełamania stereotypów, według których miejsce kultury jest w hermetycznych przestrzeniach galerii i muzeów. Działania skierowane na kreatywny biznes otwierają przed nimi wiele nowych możliwości.

Koncepcja biznesu kreatywnego opiera się w głównej mierze na modelach niefinansowych. W grę wchodzą wszelkie działalności związane z wolontariatem pracowniczym, staże, wymiany, coatching, mentoring, a także wszelkie inicjatywy kreatywne. Wiedzę i doświadczenia artystów warto wykorzystać podczas realizacji różnego rodzaju szkoleń.

Wybór modelu pracy w sferze biznesu zależy od tego, kim artysta jest, czego poszukuje we współpracy z firmą, a także, co sam może zaoferować, bazując na własnych umiejętnościach. Artyści estradowi, których praca na co dzień związana jest z dużym stresem, mogą pokazać, jak przygotować się do wystąpień publicznych, zwalczyć tremę. Zajęcia ruchowe prowadzone z tancerzami bez wątpienia przyczynią się do scalenia relacji wewnątrzgrupowych, rozładują napięcie i urozmaicą codzienny pobyt w biurze. Takie zajęcia nie obciążą finansowo budżetu firmy, a rezultaty z pewnością okażą się dużo trwalsze, niż zwykłe wyjazdy integracyjne.
Współpraca z grafikami, malarzami czy fotografami może zaowocować stworzeniem nowych kreatywnych koncepcji dotyczących działalności marki.

Firma widziana okiem artysty...

... ma szansę całkowicie odmienić swój dotychczasowy wizerunek. Identyfikacja marki ze znanym i lubianym artystą bez wątpienia sprawi, że stanie się ona bliższa i bardziej przyjazna, zarówno dla obecnych, jak i przyszłych odbiorców.

Działalność biznesowo-artystyczna jest niepowtarzalną szansą dla instytucji kulturalnych na zdobycie cennej wiedzy i doświadczeń, nieodłącznie związanych także z zarządzaniem kulturą i kreowaniem nowych strategii rozwoju tego sektora. Praca w przedsiębiorstwach zmusza twórców do kompromisu pomiędzy dotychczasową autonomią artystyczną a biurową dyscypliną – uczą się nawiązywać relacje, zapoznają się ze specyficznym środowiskiem struktur firmy, gdzie wymagana jest umiejętność prowadzenia negocjacji i zawierania porozumień. Dzięki wsparciu biznesowych ekspertów artyści mają okazję przyjrzeć się z bliska mechanizmom zarządzania, a także zapoznać się z całkowicie odmienną strategią organizacyjną.

Doświadczenia biznesowe zdobyte podczas organizowanych staży i wymian pracowniczych pomogą zadecydować, które z zaprezentowanych rozwiązań warto zaaranżować na rzecz przyszłej strategii działalności środowisk kulturalnych. Umiejscowienie sztuki w wewnątrz struktur biznesowych to także szansa wyjścia poza zmarginalizowaną pozycję, jaką kultura zajmuje nadal w społeczeństwie (wnętrza galerii, teatrów, przestrzeń festiwali, itp.), a także definitywna zmiana kierunku jej oddziaływania. Wreszcie sztuka ma szansę zaistnieć w środowisku innym, niż swoje własne – w sferze codziennego życia. Ogromny wpływ na efekty pracy artystów wywiera właśnie nietypowe środowisko, w którym uczą się poruszać – nie teatr, pracownia artystyczna, ale zakład pracy. Prace powstające w kontekstach biznesowych często są prezentowane w galeriach i na festiwalach.

Pojęcie partnerstw kreatywnych nie jest jeszcze dobrze rozpoznawane, gdyż samo zjawisko jest stosunkowo nowe na polskim rynku – uważa Kamil Tonkowicz, CEO TKM Group, agencji marketingowej full-service. Jednak wyraźnie widać, że rodzime przedsiębiorstwa doceniły już ogromny potencjał, jaki niesie za sobą angażowanie sztuki w strategiach biznesowych. Programy integrujące kulturę z biznesem nie są wcale zarezerwowane jedynie dla potężnych marek. Z powodzeniem mogą z nich korzystać także niewielkie firmy, które dopiero budują strategię marki. Koncepcje artystyczne niewątpliwie przyczynią się do szybszego tempa rozwoju i pozwolą precyzyjnie zdefiniować rolę firmy na biznesowej scenie – dodaje.

Na przykład kalendarz

Najczęściej spotykaną formą łączenia sztuki z biznesem jest tworzenie projektów będących częścią kampanii wizerunkowej. Wspólnym nośnikiem sztuki i treści biznesowych może być przykładowo kalendarz, który już dawno przestał pełnić rolę jedynie poręcznego organizatora czasu, stając się atrakcyjną w formie wizytówką marki.

Po tę formę reklamy coraz częściej sięgają także firmy z sektora MSP. Dlaczego? Wykorzystywanie kalendarzy w celach promowania własnej firmy to skuteczny, prosty i relatywnie tani sposób dotarcia do przyszłych odbiorców. Kalendarz jest zawsze chętnie przyjmowanym gadżetem, a obdarowani klienci podświadomie wybierają i polecają firmę, która przez okrągły rok towarzyszy im na kartkach kalendarza.

Obecnie kalendarz firmowy nie ma już nic wspólnego ze stereotypem kalendarza oficjalnego, sztywnego i nieciekawego w formie. Coraz częściej na kartkach kalendarzy zarówno znanych firm, jak również początkujących przedsiębiorstw, pojawiają się prace znanych grafików, reprodukcje dzieł cenionych artystów, czy fotografie słynnych obiektów architektury.

Wśród znanych i od lat cenionych, limitowanych edycji kalendarzy ekskluzywnych marek, najbardziej znane to z pewnością Pirelli (każda jego odsłona jest hołdem w stronę zmysłowej kobiecości), a także Lavazza (co roku przy produkcji tego kalendarza pracują najlepsi fotograficy). Za polski odpowiednik światowych edycji kalendarzy artystycznych można bez wątpienia uznać ukazujący się od kilku lat kalendarz marki Calsberg. Każda publikacja to oryginalny album wypełniony pracami Polskich Artystów Nowego Pokolenia. Tą samą koncepcją kierował się artysta – Andrzej Pągowski, realizując projekt kalendarza „Życie” dla firmy Gedeon Richter. Projekt, przy którym pracowali znani i cenieni polscy artyści – m.in, Mateusz Kołek, Dominik Jasiński, Agata „Endo” Nowicka, Mieczysław Wasilewski, Ada Buchholc – ma zapoczątkować coroczny cykl wydawania autorskich kalendarzy opartych na grafice i malarstwie.

Dowodem na to, jak wiele dużych koncernów, a także firm z sektora MSP każdego roku wydaje kalendarze przy współpracy z artystami, jest coroczny Międzynarodowy Konkurs Kalendarzy i Kart Świąteczno-Noworocznych VIDICAL, połączony z wystawą wszystkich zgłoszonych prac. Udział w konkursie to szansa promocji zarówno dla firm zgłaszających prace, jak i dla samych autorów projektów. Kalendarz jest świetną wizytówką i skuteczną reklamą prezentującą działalność zarówno firmy, jak również twórcy. Każda edycja konkursu to festiwal oryginalności – niecodzienne, wyróżniające się projekty kalendarzy za każdym razem na długo zapadają w pamięć odbiorców. Wśród laureatów Konkursu Vidical 2013 szczególnie wyróżniał się tętniący feerią barw kalendarz firmy Expansja Advertising, zatytułowany „Kolorowo Kryzysowo”, a także laureat tegorocznej nagrody Grand Prix – kalendarz wieloplanszowy „Life 2013”, wyprodukowany na zlecenie spółki Bayer. Wśród nagrodzonych prac znalazł się także projekt Andrzeja Pągowskiego – kalendarz pt. „Kobieta w plakacie”, wyprodukowany dla firmy MAK Investments S.A.

VIDICAL to konkurs z wieloletnią tradycją – podkreśla Andrzej Zabielski, dyrektor artystyczny konkursu. Głównym celem naszej działalności jest porównanie osiągnięć, podniesienie jakości prac oraz uhonorowanie zleceniodawców i twórców najlepiej posługujących się sztuką poligrafii, typografii, fotografii, ilustracji, grafiki użytkowej, itp. Celem jest także prezentacja jak największej liczby kalendarzy i kart świąteczno-noworocznych, które z początkiem nowego roku pojawiają się w Polsce. Konkurs pokazuje, jak owocna może być współpraca biznesu ze środowiskiem artystycznym. Udział w nim to także świetna okazja dla uczestników na zaprezentowanie w szerszych kręgach swojej działalności. Reklama dla firm, a także promocja sztuki – dodaje Zabielski.

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum