
VAT na dotację
Dotacje w gminach a podatek VAT
Gminy są beneficjentami dopłat określanych również mianem subwencji, dofinansowań, dotacji. Źródła dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego mogą być bardzo zróżnicowane – mogą to być środki przyznawane z budżetu krajowego, jak również dotacje unijne pochodzące od organizacji społecznych i podmiotów gospodarczych. Mają postać pokrycia ceny części ceny lub rekompensaty z powodu obniżenia ceny.
W każdym przypadku otrzymania dofinansowania należy rozważyć, czy nie zwiększy ona podstawy opodatkowania podatkiem VAT, w przypadkach gdy gmina jest jego płatnikiem.
Podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrót – w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT – zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Konieczne jest także podkreślenie, że otrzymane dotacje, subwencje oraz inne opłaty o podobnym charakterze zwiększają obrót po ich pomniejszeniu o kwotę podatku należnego, co dosłownie wyrażone jest (od momentu nowelizacji z 1 maja 2005) w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Dotację traktujemy jako kwotę brutto zawierającą już podatek.
Przykład: Podatnik otrzymuje dofinansowanie do towaru (usługi) opodatkowanego stawką 8 proc. VAT w kwocie 1080 zł – jego obrót ulega zwiększeniu z tego tytułu o 1000 zł, ponieważ otrzymaną kwotę obniża się o kwotę należnego podatku, czyli 80 zł.
Dotacja podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla towaru bądź usługi, której dotyczy. Dotyczy to jedynie dotacji przedmiotowych, o czym poniżej.
Dotacje przedmiotowe i ogólne
Dla określenia, czy dana dotacja będzie wliczana przez podmiot który ją otrzymał do podstawy opodatkowania, znaczenie ma jej charakter. Zgodnie z art. 29 ust. 1, aby otrzymane dofinansowanie było – obok ceny – elementem podstawy opodatkowania, musi być ono bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług (dotacja przedmiotowa). Odwrotna sytuacja będzie zatem występowała, w sytuacji gdy dofinansowanie będzie przeznaczone na niezdefiniowane wprost koszty działalności – nie będzie ono opodatkowane VAT.
Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (sprawa C 184/00), aby wystąpiła konieczność zawarcia kwoty dotacji w podstawie opodatkowania nie wystarczy sam fakt, iż dofinansowanie wpływa na ostateczną cenę towaru lub usługi. Można stwierdzić bowiem, że w praktyce prawie zawsze takie dofinansowanie będzie mieć na te ceny jakiś wpływ. Związek ten musi być bezwzględny i bezpośredni – wpływać na cenę konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług (dostawa taka lub świadczenie usługi muszą rzecz jasna podlegać opodatkowaniu VAT). Przy kwalifikowaniu dopłaty jako przedmiotowej lub ogólnej ważne są warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrót – w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT – zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Konieczne jest także podkreślenie, że otrzymane dotacje, subwencje oraz inne opłaty o podobnym charakterze zwiększają obrót po ich pomniejszeniu o kwotę podatku należnego, co dosłownie wyrażone jest (od momentu nowelizacji z 1 maja 2005) w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Dotację traktujemy jako kwotę brutto zawierającą już podatek.
Przykład: Podatnik otrzymuje dofinansowanie do towaru (usługi) opodatkowanego stawką 8 proc. VAT w kwocie 1080 zł – jego obrót ulega zwiększeniu z tego tytułu o 1000 zł, ponieważ otrzymaną kwotę obniża się o kwotę należnego podatku, czyli 80 zł.
Dotacja podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla towaru bądź usługi, której dotyczy. Dotyczy to jedynie dotacji przedmiotowych, o czym poniżej.
Dotacje przedmiotowe i ogólne
Dla określenia, czy dana dotacja będzie wliczana przez podmiot który ją otrzymał do podstawy opodatkowania, znaczenie ma jej charakter. Zgodnie z art. 29 ust. 1, aby otrzymane dofinansowanie było – obok ceny – elementem podstawy opodatkowania, musi być ono bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług (dotacja przedmiotowa). Odwrotna sytuacja będzie zatem występowała, w sytuacji gdy dofinansowanie będzie przeznaczone na niezdefiniowane wprost koszty działalności – nie będzie ono opodatkowane VAT.
Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (sprawa C 184/00), aby wystąpiła konieczność zawarcia kwoty dotacji w podstawie opodatkowania nie wystarczy sam fakt, iż dofinansowanie wpływa na ostateczną cenę towaru lub usługi. Można stwierdzić bowiem, że w praktyce prawie zawsze takie dofinansowanie będzie mieć na te ceny jakiś wpływ. Związek ten musi być bezwzględny i bezpośredni – wpływać na cenę konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług (dostawa taka lub świadczenie usługi muszą rzecz jasna podlegać opodatkowaniu VAT). Przy kwalifikowaniu dopłaty jako przedmiotowej lub ogólnej ważne są warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.