Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Dopasuj rynek do swoich celów >>

Dopasuj rynek do swoich celów

Koszty wejścia na rynki Unii Europejskiej

Wybór kraju, od którego zaczniemy naszą ekspansję jest szczególnie istotny. Małe i średnie firmy nie mogą sobie pozwolić na błędny krok. Dlatego też, nie należy zaczynać ekspansji od egzotycznych krajów, które słabo znamy. Rozpoczynając współpracę z zagranicą warto kierować się bliskością nie tylko geograficzną, ale i mentalną. Jeśli w przeszłości mieliśmy okazję mieszkać lub pracować w danym kraju, znamy lepiej tamtejsze rynki i klientów, warto właśnie od niego zacząć ekspansję.

Obecnie działalność gospodarczą na terenie UE mogą zakładać polskie przedsiębiorstwa, jak również osoby fizyczne. Jedną z podstawowych kwestii kosztowych przy porównaniu krajów UE są stawki CIT oraz koszty zatrudnienia. Na płacę brutto wpływają także obciążenia dla pracownika, zarówno socjalne jak i PIT.

Rozsądna kalkulacja

Wraz z zarejestrowaniem firmy, jesteśmy zobowiązani do stosowania się do prawa podatkowego obowiązującego w danym kraju. Dlatego też wybierając kraj na miejsce swojego przedsiębiorstwa warto prześledzić poziom stawek podatkowych oraz ich tendencje zmian. Tabela numer 2. prezentuje dane o udziale wielkości podatku oraz składek na ubezpieczenie społeczne w całkowitych kosztach pracy. Istnieje spore zróżnicowanie wewnątrz UE, a Polska wypada dość konkurencyjnie na tle innych państw. Należy pamiętać, że w praktyce koszty mogą się wahać zależnie od rodzaju i skali działalności – np. w Wielkiej Brytanii do 300 tys. GBP dochodu wynosi ona 19 proc., a w Niemczech po uwzględnieniu podatków od obrotu handlowego i majątkowych obciążenie przedsiębiorcy może wynieść 56 proc.

Tabela 2: Koszty pracy oraz stawki CIT i PIT w wybranych krajach EU

Kraj

Podstawowa stawka CIT

Ubezpieczenie społeczne - pracodawca

Ubezpieczenie społeczne - pracownik

Średni efektywny PIT

Belgia

34

25

11

21

Czechy

28

26

9

8

Francja

24

29

9

9

Niemcy

38

17

17

18

Węgry

16

29

9

14

Irlandia

12,5

11

5

14

Włochy

37

25

7

14

Polska

19

17

21

5

Słowacja

19

28

9

5

Hiszpania

35

23

5

9

Wielka Brytania

39

9

7

14

Źródło: BGŻ, KPMG

Działalność na terenie Niemiec, Francji czy Wielkiej Brytanii

Przyjmijmy, że zdecydowaliśmy się na rozpoczęcie działalności gospodarczej w Niemczech. Obcokrajowcy – u naszego zachodniego sąsiada – mają prawo wyboru dowolnej formy prawnej działalności gospodarczej. Warto zauważyć, iż każdy przedsiębiorca ma tutaj obowiązek zrzeszyć się w izbie przemysłowo-handlowej lub rzemieślniczej. Izby nie są dotowane przez państwo, finansują się przede wszystkim ze składek członkowskich. Wysokość wspomnianych składek uzależniona jest od dochodów i wielkości firmy – dla początkujących przedsiębiorców wynoszą one 125 EUR.

W Niemczech nie ma pojęcia płacy minimalnej, chociaż w niektórych branżach obowiązują ustalane taryfowo minimalne stawki wynagrodzeń, np. budownictwo, sprzątanie. Tabela numer 3. przedstawia wysokość wynagrodzenia minimalnego oraz przeciętnego. Są w niej zawarte tylko te kraje, w przypadku których płaca minimalna ustalana jest ustawowo.

Tabela 3: Wysokość wynagrodzeń w wybranych krajach UE, w 2002 r.

Kraj

Wynagrodzenie miesięczne, EUR


Minimalne

Przeciętne

Słowacja

118

476

Litwa

125

342

Czechy

199

601

Polska

201

589

Węgry

212

493

Irlandia

1073

2743

W. Brytania

1105

3212

Francja

1154

2428

Belgia

1163

2558

Źródło: Eurostat

Zagraniczni inwestorzy często decydują się na założenie w Niemczech spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (GmbH). Członkowie zarządu będący cudzoziemcami mogą zachowywać miejsce zamieszkania zagranicą, a ponadto, osoby sprawujące w spółce funkcje prezesa lub prokurenta zwolnione są z obowiązku posiadania pozwolenia na pracę. Stosownie do ustawy imigracyjnej, która weszła w życie 1 stycznia 2005 r., obywatel polski, który zakłada przedsiębiorstwo w Niemczech nie musi posiadać zaświadczenia o prawie pobytu. Jednak w przypadku pobytu przekraczającego 7 dni, każdy obywatel podlega obowiązkowi meldunkowemu.

Dopełnienie wszelkich formalności związanych z zarejestrowaniem spółki z o.o. w Niemczech to koszt ok. 500 EUR. Ewentualne doradztwo prawne może nas kosztować kolejne 1.500 EUR.

Największą barierą przy zakładaniu spółki GmbH jest kapitał zakładowy, który wynosi 25.000 EUR. Dlatego też, wielu małych i średnich przedsiębiorców najpierw nawiązuje współpracę z lokalnymi partnerami i dopiero wraz z rozwojem decyduje się na założenie przedstawicielstwa, a następnie spółki.

Tabela 4: Przykładowe koszty roczne operacyjne niewielkiego przedstawicielstwa handlowego (Repräsentanz), operującego w Berlinie (dane w EUR na rok)

Najem magazynu i biura (200 m2)

13 200

Pracownicy (4 osoby)

122 266

Koszty księgowości i zamknięcie roku

1 377

Telefony i media

4 800

Leasing pojazdów

7 200

Ubezpieczenia

1 100

Natomiast we Francji, od 2003 r. wysokość kapitału zakładowego określa statut spółki. Można zatem założyć spółkę z o.o. (SARL) o kapitale zakładowym wynoszącym 1 EUR. Przed przystąpieniem do tworzenia spółki, obywatel polski musi mieć m.in. uregulowane sprawy pobytu i pozwolenia na pracę – powinien zwrócić się do Prefektury Policji z wnioskiem o wydanie karty pobytu.

Szczególnie ułatwione jest założenie firmy w Wielkiej Brytanii. Wystarczy przez Internet uiścić opłatę w wysokości ok. 40 funtów i wybrać – zależnie od potrzeb i kapitału zakładowego – rodzaj działalności spośród kilku możliwych (sole trader, PLLC, LLP). Dodatkowym atutem jest fakt, iż rynek brytyjski jest otwarty dla polskich pracowników od 1 maja 2004 r. Oznacza to, że firma może zatrudnić również Polaków, którzy nie należą do tzw. kluczowego personelu.

Podsumowując – istnieją ogromne możliwości ekspansji, również dla MSP. Niemniej jednak, kluczowe dla sukcesu jest usystematyzowane podejście, rygorystyczna analiza strategiczna i przemyślenie kwestii operacyjnych, związanych z uruchomieniem działalności zagranicą.

Jolanta Wołągiewicz, Jacek Byrt, Witold N. Hruzewicz

www.azimutus.com

Zobacz więcej na temat: koszty | Unia Europejska

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum