Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Czy gmina może ubiegać się o zwrot VAT-u >>

Czy gmina może ubiegać się o zwrot VAT-u

Opodatkowanie czynności pomiędzy gminą a zakładem budżetowym

Gmina może ubiegać się o zwrot VAT-u w przypadku zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi, z kolei co do zakupów związanych z czynnościami nieopodatkowanymi bądź zwolnionymi z VAT odliczenie nie przysługuje. Takie czynności są zwykle związane z realizacją nałożonych przez gminę zadań statutowych, jak na przykład świadczenie usług komunalnych.
W tym kontekście inny status ma jednak powoływany przez jednostkę samorządu terytorialnego zakład budżetowy. Jest on na tyle wyodrębniony organizacyjnie, majątkowo i finansowo, że jest samodzielnym podatnikiem VAT. Przemawia za tym stopień wydzielenia zakładu budżetowego ze struktury tworzącej go jednostki samorządowej, zarówno pod względem środków finansowych i rzeczowych, jak również w miarę swobodnego gospodarowania nimi. Taki charakter zakładu pozwala na stworzenie swego rodzaju wehikułu optymalizacyjnego przynoszącego gminie wymierne oszczędności.

Zakład, jako samodzielny podatnik świadczący na rzecz gminy

Istnienie samorządowych zakładów budżetowych może być wykorzystane przez gminę do optymalizacji podatkowej w taki sposób, że samorządowa jednostka organizacyjna (zakład) jest świadczącym (czynności opodatkowane) na rzecz gminy i na tej podstawie, biorąc pod uwagę art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje jej prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Taki zakład uzyskuje od gminy mienie, za pomocą którego świadczy sprzedaż opodatkowaną na podstawie oddania w dzierżawę, trwały zarząd bądź oddania w nieodpłatne użytkowanie. Nierzadko następuje to także na mocy czynności faktycznych.



Trzeba także pamiętać, że koszty działalności zakładu budżetowego pokrywane są z uzyskiwanych dochodów własnych, a dotacje ze strony gminy stanowią jedynie dodatkową formę finansowania, co również przemawia za tym, że działa on w zakresie działalności statutowej na własny rachunek. Nie jest istotna kwestia, czy usługi wykonywane są na rzecz jednostki budżetowej (urząd miasta) czy jednostki samorządu terytorialnego (gmina), ponieważ na gruncie podatku od towarów i usług nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. W praktyce przyjęło się, że usługi wykonywane przez zakład na rzecz gminy w celu realizacji jej zadań własnych mieszczą się w szerokiej definicji usług, w konsekwencji czego podlegają opodatkowaniu VAT. W związku z tym gmina (urząd) może ubiegać się o zwrot VAT-u naliczonego a poniesionego w związku z inwestycją polegającą na utworzeniu tego zakładu.

Taka była dotychczasowa praktyka – nie można jednak wykluczyć jej zmiany na niekorzyść gmin, w związku z niedawnym orzeczeniem NSA z października 2011 roku (sygn. akt. I FSK 1369/10). W orzeczeniu NSA stwierdził, że między zakładem budżetowym a jednostką samorządu, która go utworzyła, nie dochodzi do czynności opodatkowanych, gdyż zakład realizuje jedynie zadania własne gminy (np. usługi komunalne: dystrybucja wody, ciepła) działając w jej imieniu, co nie wyklucza ich opodatkowania z tytułu ich odpłatnego świadczenia na rzecz podmiotów zewnętrznych.

Warto dodać także, że wyrok NSA, w zakresie w jakim nie rozpoznaje czynności opodatkowanych pomiędzy jednostką samorządu terytorialnego a zakładem, jest sprzeczny z dotychczasową linią orzeczniczą.

Wykorzystanie zakładu budżetowego do odliczenia VAT poniesionego na utworzenie infrastruktury

Oto przykład. Gmina, realizując inwestycję polegającą na budowie kanalizacji sanitarnej z tranzytem ścieków do oczyszczalni, pozostawia po zakończeniu budowy, tj. z chwilą oddania inwestycji do użytkowania, wybudowany majątek w swojej gestii i świadczy przy jego pomocy na rzecz zakładu budżetowego odpłatne usługi przesyłu ścieków. Zakład jest zakładem budżetowym gminy – innymi słowy, gmina zawiera z zakładem umowę na odpłatne świadczenie przez gminę (jako właściciela infrastruktury kanalizacyjnej) na rzecz zakładu usług przesyłu ścieków. Jednocześnie, to zakład świadczy usługi odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców. Umowy na te usługi zawierane są między zakładem i odbiorcami usług. Z tytułu umowy przesyłu gmina obciąża zakład kwotami wynagrodzenia, dokumentowanymi wystawianymi przez gminę fakturami VAT. Z tego wynika, że gmina, która jako czynny podatnik VAT, zobowiązana jest uiszczać VAT należny z tytułu świadczonej usługi przesyłu ścieków, powinna mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość realizacji tego świadczenia. W tej sytuacji organy podatkowe zgodziły się z gminą i uznały, że gmina ma prawo do odliczenia VAT-u naliczonego od wydatków związanych z budową infrastruktury kanalizacyjnej, powołując się na art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (na podstawie interpretacji podatkowej IPTPP1/443-461/12-4/MH z sierpnia 2012 roku).

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum