Bezpieczny sklep internetowy
Aspekty prawne rozpoczęcia działalności w formie sklepu internetowego
Niejednokrotnie pomysłem na pierwszy biznes lub sposobem na rozszerzenie działalności gospodarczej jest sklep internetowy. Taka forma sprzedaży pozwala przedsiębiorcy dotrzeć do niemal nieograniczonej grupy klientów oraz w tani i efektywny sposób zwiększyć obroty firmy.
Opiszę najważniejsze aspekty prawne zakładania sklepu internetowego, ze szczególnym uwzględnieniem obowiązków, jakie przedsiębiorca musi spełnić oferując konsumentom towary przez Internet, istotnych postanowień zawartych w regulaminie sklepu i zasad ochrony danych osobowych użytkowników sklepu, czyli polityki prywatności. Nawiąże także do aspektów związanych z ochroną własności przemysłowej, czyli znaków towarowych.
Regulamin sklepu internetowego
Pierwszą rzeczą jaką przedsiębiorca zakładający sklep internetowy powinien zrobić, jest napisanie regulaminu sklepu, który w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego będzie wzorcem umownym stanowiącym integralną część umowy zawieranej z każdym kupującym. Powinny w nim być zawarte wszystkie niezbędne elementy dotyczące zawierania umów oraz ich realizacji, jak również elementy procedur obowiązujących w sklepie.
Regulamin powinien przede wszystkim w jasny i czytelny sposób określać procedurę składania zamówień, dokonywania transakcji i warunków rejestracji nowych użytkowników sklepu. Postanowienia regulaminu nie mogą być przy tym sprzeczne z ogólnie obowiązującymi przepisami prawa – jeżeli drugą stroną umowy jest konsument, postanowienia automatycznie nie będą go wiązać.
Zgodnie z art. 3851 kc, postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nie uzgodnione indywidualnie (a zatem także te zawarte w regulaminie) nie wiążą go bowiem, o ile kształtują jego prawa w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy. Przepis ten mówi o tzw. niedozwolonych klauzulach umownych (zwanych abuzywnymi). Z kolei art. 3853 zawiera otwarty katalog niedozwolonych postanowień umownych.
Znajdują się tam m.in. postanowienia dotyczące przyznania przedsiębiorcy uprawnienia do jednostronnej zmiany umowy, pozbawiające konsumenta prawa do rozwiązania umowy, jak też ustanawiające jako sąd właściwy sąd według siedziby przedsiębiorcy – zapisy takie stanowią niedozwolone klauzule umowne i z mocy prawa nie wiążą konsumenta.
Rejestr niedozwolonych postanowień umownych prowadzony jest przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i jest dostępny w Internecie. Tworząc regulamin każdy przedsiębiorca powinien zatem przejrzeć rejestr klauzul abuzywnych lub skorzystać z pomocy profesjonalnego doradcy. Regulamin zawierający niedozwolone postanowienia umowne może narazić bowiem przedsiębiorcę na wszczęcie przeciwko niemu postępowania przed Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w celu wyeliminowania z regulaminu sklepu niedozwolonych klauzul.
Dodatkowo należy wskazać, że przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy każdorazowo zmieniając regulamin powinien powiadomić każdego zarejestrowanego użytkownika sklepu o zmianach w regulaminie.
Obrót w Sieci
Kolejnym aspektem, na który przedsiębiorca powinien zwrócić szczególną uwagę, są wymogi dotyczące oferowania towarów w obrocie konsumenckim. Konsumenci są bowiem chronieni przepisami prawa przed nieuczciwymi praktykami przedsiębiorców.
W związku z powyższym, na przedsiębiorcy prowadzącym sklep internetowy spoczywają określone obowiązki. Zarówno art. 661 kc, jak również art. 9 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów i o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (u.o.p.k.), zawierają katalog niezbędnych elementów, jakie powinna zawierać każda oferta zawarcia umowy (niektóre z nich mogą być zawarte w regulaminie).
Konsument powinien być zatem każdorazowo informowany m.in. o wszystkich czynnościach technicznych składających się na procedurę zawarcia umowy, ze szczególnym uwzględnieniem obowiązku poinformowania o danych przedsiębiorcy, cenie towaru, zasadach wnoszenia opłat, kosztach, terminie i sposobie dostawy, prawie do odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni od dnia wydania rzeczy i zwrotu towaru.
Dodatkowe obowiązki przedsiębiorcy prowadzącego sklep internetowy wiążą się z zapewnieniem należytej ochrony danych osobowych wszystkim użytkownikom sklepu.
Regulamin sklepu internetowego
Pierwszą rzeczą jaką przedsiębiorca zakładający sklep internetowy powinien zrobić, jest napisanie regulaminu sklepu, który w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego będzie wzorcem umownym stanowiącym integralną część umowy zawieranej z każdym kupującym. Powinny w nim być zawarte wszystkie niezbędne elementy dotyczące zawierania umów oraz ich realizacji, jak również elementy procedur obowiązujących w sklepie.
Regulamin powinien przede wszystkim w jasny i czytelny sposób określać procedurę składania zamówień, dokonywania transakcji i warunków rejestracji nowych użytkowników sklepu. Postanowienia regulaminu nie mogą być przy tym sprzeczne z ogólnie obowiązującymi przepisami prawa – jeżeli drugą stroną umowy jest konsument, postanowienia automatycznie nie będą go wiązać.
Zgodnie z art. 3851 kc, postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nie uzgodnione indywidualnie (a zatem także te zawarte w regulaminie) nie wiążą go bowiem, o ile kształtują jego prawa w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy. Przepis ten mówi o tzw. niedozwolonych klauzulach umownych (zwanych abuzywnymi). Z kolei art. 3853 zawiera otwarty katalog niedozwolonych postanowień umownych.
Znajdują się tam m.in. postanowienia dotyczące przyznania przedsiębiorcy uprawnienia do jednostronnej zmiany umowy, pozbawiające konsumenta prawa do rozwiązania umowy, jak też ustanawiające jako sąd właściwy sąd według siedziby przedsiębiorcy – zapisy takie stanowią niedozwolone klauzule umowne i z mocy prawa nie wiążą konsumenta.
Rejestr niedozwolonych postanowień umownych prowadzony jest przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i jest dostępny w Internecie. Tworząc regulamin każdy przedsiębiorca powinien zatem przejrzeć rejestr klauzul abuzywnych lub skorzystać z pomocy profesjonalnego doradcy. Regulamin zawierający niedozwolone postanowienia umowne może narazić bowiem przedsiębiorcę na wszczęcie przeciwko niemu postępowania przed Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w celu wyeliminowania z regulaminu sklepu niedozwolonych klauzul.
Dodatkowo należy wskazać, że przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy każdorazowo zmieniając regulamin powinien powiadomić każdego zarejestrowanego użytkownika sklepu o zmianach w regulaminie.
Obrót w Sieci
Kolejnym aspektem, na który przedsiębiorca powinien zwrócić szczególną uwagę, są wymogi dotyczące oferowania towarów w obrocie konsumenckim. Konsumenci są bowiem chronieni przepisami prawa przed nieuczciwymi praktykami przedsiębiorców.
W związku z powyższym, na przedsiębiorcy prowadzącym sklep internetowy spoczywają określone obowiązki. Zarówno art. 661 kc, jak również art. 9 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów i o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (u.o.p.k.), zawierają katalog niezbędnych elementów, jakie powinna zawierać każda oferta zawarcia umowy (niektóre z nich mogą być zawarte w regulaminie).
Konsument powinien być zatem każdorazowo informowany m.in. o wszystkich czynnościach technicznych składających się na procedurę zawarcia umowy, ze szczególnym uwzględnieniem obowiązku poinformowania o danych przedsiębiorcy, cenie towaru, zasadach wnoszenia opłat, kosztach, terminie i sposobie dostawy, prawie do odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni od dnia wydania rzeczy i zwrotu towaru.
Dodatkowe obowiązki przedsiębiorcy prowadzącego sklep internetowy wiążą się z zapewnieniem należytej ochrony danych osobowych wszystkim użytkownikom sklepu.