Przedsiębiorcy chcą rzecznika
BADANIE INSTYTUTU KERALLA RESEARCH
Niemal 70 proc. polskich przedsiębiorców chce powołannia instytucji Rzecznika Praw Przedsiębiorców – wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research. A w ponad 40 proc. badanych firm doświadczono problemów, które chętnie zostałyby zgłoszone do takiego rzecznika. Rzecznik miałby reprezentować interesy przedsiębiorców, którzy są stroną w konflikcie na polu państwo-firma.
Jak na razie politycy tylko prześcigają się tylko w deklaracjach na temat powołania Rzecznika Praw Przedsiębiorców i chyba niewiele z tego wynika. Natomiast badania wyraźnie pokazują, że jest zapotrzebowanie na stworzenie takiej instytucji i przedsiębiorcy jej potrzebują.
Co zatem small biznes sądzi o koncepcji powołania Rzecznika Praw Przedsiębiorców? Ankieterzy Instytutu Keralla Research zapytali przedsiębiorców mikro i MSP, czy doświadczają problemów, które ich zdaniem powinny trafić do takiego rzecznika? Czy widzą sens w powoływaniu Rzecznika chroniącego ich prawa? Kto – ich zdaniem – powinien za działanie takiej instytucji płacić? Rząd, przedsiębiorcy, a może sami urzędnicy?
Z analiz wynika, że stworzenie instytucji Rzecznika Praw Przedsiębiorców spotkałoby się z pozytywną reakcją niemal 70 proc. badanych mikro, małych i średnich firm. W tej grupie 39,5 proc. zdecydowanie widzi potrzebę powołania instytucji, która działałaby w obronie praw przedsiębiorcy. Kolejne 27,7 proc. ankietowanych uważa, że raczej tak – Rzecznik Praw Przedsiębiorców jest w Polsce potrzebny. Pozostali ankietowani nie dostrzegają potrzeby uruchamiania instytucji Rzecznika Praw Przedsiębiorców. Ogółem 28,6 proc. ankietowanych firm raczej negatywnie (15,3 proc.) lub zdecydowanie negatywnie oceniło ideę powołania rzecznika (13,3 proc.).
Warto dodać, że przeciwnicy powołania instytucji rzecznika licznie argumentowali, że nie ma sensu tworzenie takiej instytucji, ponieważ nic ona nie zmieni. Podkreślano wielokrotnie, że sytuacje konfliktowe między urzędnikami a firmami są często tak skomplikowane, a urzędnicy na tyle samowolni w podejmowaniu decyzji, że powoływanie urzędu rzecznika zwyczajnie nic nie wniesie. Zdaniem badanych, byłby to kolejny wydatek, a urząd fikcyjny, który w praktyce niewiele byłby w stanie zdziałać.
Co zatem small biznes sądzi o koncepcji powołania Rzecznika Praw Przedsiębiorców? Ankieterzy Instytutu Keralla Research zapytali przedsiębiorców mikro i MSP, czy doświadczają problemów, które ich zdaniem powinny trafić do takiego rzecznika? Czy widzą sens w powoływaniu Rzecznika chroniącego ich prawa? Kto – ich zdaniem – powinien za działanie takiej instytucji płacić? Rząd, przedsiębiorcy, a może sami urzędnicy?
Z analiz wynika, że stworzenie instytucji Rzecznika Praw Przedsiębiorców spotkałoby się z pozytywną reakcją niemal 70 proc. badanych mikro, małych i średnich firm. W tej grupie 39,5 proc. zdecydowanie widzi potrzebę powołania instytucji, która działałaby w obronie praw przedsiębiorcy. Kolejne 27,7 proc. ankietowanych uważa, że raczej tak – Rzecznik Praw Przedsiębiorców jest w Polsce potrzebny. Pozostali ankietowani nie dostrzegają potrzeby uruchamiania instytucji Rzecznika Praw Przedsiębiorców. Ogółem 28,6 proc. ankietowanych firm raczej negatywnie (15,3 proc.) lub zdecydowanie negatywnie oceniło ideę powołania rzecznika (13,3 proc.).
Warto dodać, że przeciwnicy powołania instytucji rzecznika licznie argumentowali, że nie ma sensu tworzenie takiej instytucji, ponieważ nic ona nie zmieni. Podkreślano wielokrotnie, że sytuacje konfliktowe między urzędnikami a firmami są często tak skomplikowane, a urzędnicy na tyle samowolni w podejmowaniu decyzji, że powoływanie urzędu rzecznika zwyczajnie nic nie wniesie. Zdaniem badanych, byłby to kolejny wydatek, a urząd fikcyjny, który w praktyce niewiele byłby w stanie zdziałać.