Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Firmowe świętowanie >>

Firmowe świętowanie

Firmowe imprezy okolicznościowe

Organizowanie firmowego przyjęcia świątecznego na koniec roku to dość powszechna praktyka, ale wbrew pozorom sztuką jest urządzenie go w taki sposób, aby zadowolony był nie tylko zarząd firmy, ale też jej pracownicy. I nie chodzi wcale o to, aby było drogo i wystawnie. Kluczowa jest atmosfera.

Nie ma jednej recepty na udane spotkanie świąteczno-noworoczne w firmie, jednak główna zasada dotyczy jednego – przyjęcie powinno być dostosowane do wielkości przedsiębiorstwa, kultury organizacyjnej i jego sytuacji finansowej. Co więcej, jeśli firma odczuwa skutki kryzysu gospodarczego, a w zespole panuje napięta atmosfera, nawet najwspanialszy bankiet nie wpłynie na poprawę sytuacji.



Za wszelką cenę starajmy się też wystrzegać przejawów wszelkiej dyskryminacji. Niekiedy ma ona charakter niezamierzony i pośredni, dlatego zanim opracujemy plan uroczystości i zaprosimy załogę, powinniśmy zastanowić się, czy powiadomieni zostali wszyscy (a zatem także pracownicy terenowi, współpracownicy czy osoby przebywające na zwolnieniach). Lepiej unikać też elementów religijnych i kulturowych, mając na uwadze różnorodność wyznań, przekonań i obyczajów pracowników.

Czy firmowa impreza jest przychodem dla pracownika?




Wojciech Garczyński

doradca podatkowy w TGC Corporate Lawyers

Organy podatkowe i sądy administracyjne zgadzają się,
że zasadniczo wszystko co pracownik otrzymuje od pracodawcy,
stanowi dla niego przychód ze stosunku pracy. Trudno się temu dziwić
– jest to bowiem po prostu powtórzenie przepisów ustawy o PIT.
Jednak organy podatkowe uważają również, że powstanie przychodu
powoduje już samo zaproszenie na imprezę,
co więcej, że powstaje on nawet wówczas, gdy nie ma możliwości
przypisania konkretnej korzyści dla danego podatnika.
Z tym nie zgadzają się sądy administracyjne, uznając w wydawanych
wyrokach, że opodatkowaniu mogą podlegać tylko świadczenia przypadające
w określonej wartości na pracownika.
Mimo to Naczelny Sąd Administracyjny, zamiast wydać uchwałę
na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich, złożył ostatnio wniosek
do Trybunału Konstytucyjnego z pytaniem, czy przepisy ustawy o PIT
w zakresie, w jakim nie precyzują określenia inne nieodpłatne świadczenia
i stanowią podstawę do ustalenia wartości pieniężnej tych świadczeń
wliczanej do przychodu ze stosunku pracy, są konstytucyjne.
Ponieważ wniosek do TK został złożony w ostatnich tygodniach,
nie należy oczekiwać rychłego wyjaśnienia sprawy. Warto pamiętać o celu firmowych spotkań – służą nie tylko zintegrowaniu pracowników i budowaniu pozytywnych relacji, ale też zmotywowaniu zespołu do pracy i zwiększeniu jego poczucia przynależności do organizacji. Aby to osiągnąć, najpierw należy wiedzieć, jakie oczekiwania ma zespół i jak najprzyjemniej spędzi czas.

Okiem pracownika

Z różnych badań prowadzonych na przestrzeni ostatnich lat wynika, że zdecydowana większość pracowników opowiada się za organizowaniem imprez firmowych. Jedynie niewielka część uważa, że to działania zbędne, a praca nie jest miejscem odpowiednim dla zawierania bliższych znajomości. Dlatego ich zdaniem spotkania w celach innych niż służbowe są stratą czasu.

Z badań Show Service Events Marketing wynika jednak, że aż 95 proc. ankietowanych pracowników uważa, że firmowe przyjęcia są potrzebne, z czego niemal 70 proc. sądzi, że powinny odbywać się przynajmniej dwa razy w roku, a nawet częściej. Dla 73 proc. badanych jest to najlepszy sposób budowania bliższych relacji z innymi członkami zespołu. Pracownicy twierdzą również, że po takim spotkaniu łatwiej im się współpracuje i bardziej utożsamiają się z własną firmą. Zdaniem wielu, firmowe przyjęcia mają też wartość motywacyjną.

Jak pokazuje doświadczenie, coraz częściej pracownicy chcieliby też mieć realny wpływ na kształt planowanej imprezy – niezależnie od tego, czy ma być to spotkanie świąteczne, uroczystość rocznicowa, czy zwykły wyjazd integracyjny. Dlatego, zanim przystąpimy do działań organizacyjnych, być może najpierw warto poprosić ich o przedstawienie swoich pomysłów.

Świętować, ale jak?

Możliwości jest kilka – od małego poczęstunku na terenie firmy i w godzinach pracy, poprzez imprezę w pubie lub restauracji, po uroczysty bankiet albo wspólny wyjazd. Wszystko zależy od tego, jakim budżetem dysponujemy i co chcemy osiągnąć.

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum