Eksport przez e-marketing
Eksport przez Internet
"Zadzwonił do mnie pewnego dnia przyjaciel i zaczął mówić o inwestowaniu w serwis www sprzedający homary. Do czego to dąży? Następnego dnia wysłał mi olbrzymią paczkę mrożonych homarów. Jak nisko można upaść?" Te słowa zostały wypowiedziane kiedyś przez miliardera Donalda Trumpa...
Zadzwonił do mnie pewnego dnia przyjaciel i zaczął mówić o inwestowaniu w serwis www sprzedający homary. Do czego to dąży? Następnego dnia wysłał mi olbrzymią paczkę mrożonych homarów. Jak nisko można upaść? Te słowa zostały wypowiedziane kiedyś przez miliardera Donalda Trumpa. Wydawało mu się niedorzeczne, żeby homary kupować przez Internet, a jednak!
W Polsce poprzez sieć zakupów dokonuje aż 13,5 miliona osób, które w 2012 roku wydały na nie 21 mld zł, natomiast według prognoz w 2013 roku wydadzą 26,1 mld zł. Przedstawione dane pokazują jak duży potencjał drzemie w kanale dotarcia do odbiorców, jakim jest Internet.
Główną zaletą Internetu jest globalny zasięg, brak barier i co najważniejsze niskie koszty. Daje to praktycznie nieograniczone możliwości rozwoju i ekspansji geograficznej. Zatem co zrobić, aby nasze przedsiębiorstwo zaistniało na rynku zagranicznym, nie wydając kosmicznych kwot pieniędzy?
Odpowiedź brzmi – eksport przez e-marketing
E-marketing – inaczej marketing internetowy – to wszelkie działania reklamowe prowadzone w Internecie mające na celu dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców i doprowadzenie do sprzedaży produktu/usługi. Aby rozpocząć eksport na zagranicznym rynku wystarczy wdrożenie kilku podstawowych działań e-marketingowych, które zapewnią wykreowanie inicjalnego wizerunku marki na danym rynku. W jaki sposób to zrobić?
Na początku sprecyzujmy główny cel tych działań, czyli zwiększenie przychodów poprzez rozszerzenie działalności na nowe rynki geograficzne. Żeby go osiągnąć musimy zrealizować poszczególne pomniejsze cele.
Nazwa Działania Trudność Jakość Cel I Pozyskanie pierwszych zapytań Stworzenie kampanii Google AdWords i strony typu Landing Page 3 3 Cel II Aktywne działania sprzedażowe Stworzenie i wysyłka mailingu 3 2 Cel III Długotrwała widoczność w Internecie Tłumaczenie strony i jej pozycjonowanie 4 4 Cel IV Widoczność marki na rynku Prowadzenie zagranicznych profili w mediach społecznościowych 5 6 Trudność w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza względnie łatwe działanie do wykonania, natomiast 5 oznacza znaczną trudność. Jakość w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza działanie przynoszące umiarkowanie dobre skutki, natomiast 5 oznacza najbardziej efektywne działania.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie doświadczenia konsultantów firmy ConQuest Consulting
Pierwszym krokiem, który pozwoli na szybkie zbieranie zapytań jest stworzenie kampanii Google AdWords, która następnie przekieruje naszego klienta na stworzonego Landing Page’a. AdWords to system linków sponsorowanych, który pozwala na wyświetlanie reklam w ramach wyników wyszukiwań w Google. Użytkownik tej usługi ma możliwość ustawienia m.in., na jakie frazy kluczowe dana reklama ma się wyświetlać, jaka ma być jej treść, w jakich krajach ma być wyświetlana, w jakich godzinach. System stawia przede wszystkim na indywidualizację i stwarza użytkownikowi możliwość dotarcia do jak najszerszego grona odbiorców w zależności od tego kim jest klient. Przykładowo, jeśli nasze przedsiębiorstwo zajmuje się doradztwem biznesowym, reklamy powinny wyświetlać się w godzinach roboczych codziennie oprócz weekendów, ponieważ to wtedy klienci będą szukać naszych usług w Internecie.
Jeśli chodzi o stronę kosztową, to AdWords rozlicza się na podstawie efektów, czyli kosztu za kliknięcie. Użytkownik może dostosować zarówno swój dzienny budżet, który będzie przeznaczony na kliknięcia w reklamę, jak również maksymalną stawkę CPC (cost-per-click – koszt za kliknięcie). Odbywa się to na zasadzie licytacji – użytkownik, który przeznaczy więcej pieniędzy na daną frazę kluczową, wyświetli się wyżej w płatnych wynikach wyszukiwania.
Ważną kwestią jest optymalizacja prowadzonej kampanii i dostosowywanie jej w odniesieniu do statystyk dotyczących liczby kliknięć, wyświetleń i pozycji w wynikach. Poniższa macierz przedstawia cztery sytuacje zależne od pozycji i wskaźnika CTR oraz określa rekomendacje, jakie należy wdrożyć, aby podwyższyć skuteczność prowadzonej kampanii.
Pozycja niska Pozycja wysoka CTR niski Należy dostosować reklamy i treści na stronie docelowej do wybranych słów kluczowych. Trzeba również zwiększyć budżet i podnieść stawki maksymalne CPC Budżet jest wystarczający. Należy dostosować treść reklam do oczekiwań odbiorców CTR wysoki Niezbędne jest zwiększenie budżetu i maksymalnych stawek CPC Sytuacja idealna. Należy stale monitorować wskaźniki i reagować na zmieniającą się sytuację CTR (LMclick-through-rate) współczynnik klikalności. Jeżeli przykładowo sto osób zobaczy link, natomiast tylko 20 w niego kliknie, wskaźnik CTR wynosi 20 proc.
Źródło: Opracowanie na podstawie doświadczeń konsultantów ConQuest Consulting
W Polsce poprzez sieć zakupów dokonuje aż 13,5 miliona osób, które w 2012 roku wydały na nie 21 mld zł, natomiast według prognoz w 2013 roku wydadzą 26,1 mld zł. Przedstawione dane pokazują jak duży potencjał drzemie w kanale dotarcia do odbiorców, jakim jest Internet.
Główną zaletą Internetu jest globalny zasięg, brak barier i co najważniejsze niskie koszty. Daje to praktycznie nieograniczone możliwości rozwoju i ekspansji geograficznej. Zatem co zrobić, aby nasze przedsiębiorstwo zaistniało na rynku zagranicznym, nie wydając kosmicznych kwot pieniędzy?
Odpowiedź brzmi – eksport przez e-marketing
E-marketing – inaczej marketing internetowy – to wszelkie działania reklamowe prowadzone w Internecie mające na celu dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców i doprowadzenie do sprzedaży produktu/usługi. Aby rozpocząć eksport na zagranicznym rynku wystarczy wdrożenie kilku podstawowych działań e-marketingowych, które zapewnią wykreowanie inicjalnego wizerunku marki na danym rynku. W jaki sposób to zrobić?
Na początku sprecyzujmy główny cel tych działań, czyli zwiększenie przychodów poprzez rozszerzenie działalności na nowe rynki geograficzne. Żeby go osiągnąć musimy zrealizować poszczególne pomniejsze cele.
Nazwa Działania Trudność Jakość Cel I Pozyskanie pierwszych zapytań Stworzenie kampanii Google AdWords i strony typu Landing Page 3 3 Cel II Aktywne działania sprzedażowe Stworzenie i wysyłka mailingu 3 2 Cel III Długotrwała widoczność w Internecie Tłumaczenie strony i jej pozycjonowanie 4 4 Cel IV Widoczność marki na rynku Prowadzenie zagranicznych profili w mediach społecznościowych 5 6 Trudność w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza względnie łatwe działanie do wykonania, natomiast 5 oznacza znaczną trudność. Jakość w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza działanie przynoszące umiarkowanie dobre skutki, natomiast 5 oznacza najbardziej efektywne działania.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie doświadczenia konsultantów firmy ConQuest Consulting
Pierwszym krokiem, który pozwoli na szybkie zbieranie zapytań jest stworzenie kampanii Google AdWords, która następnie przekieruje naszego klienta na stworzonego Landing Page’a. AdWords to system linków sponsorowanych, który pozwala na wyświetlanie reklam w ramach wyników wyszukiwań w Google. Użytkownik tej usługi ma możliwość ustawienia m.in., na jakie frazy kluczowe dana reklama ma się wyświetlać, jaka ma być jej treść, w jakich krajach ma być wyświetlana, w jakich godzinach. System stawia przede wszystkim na indywidualizację i stwarza użytkownikowi możliwość dotarcia do jak najszerszego grona odbiorców w zależności od tego kim jest klient. Przykładowo, jeśli nasze przedsiębiorstwo zajmuje się doradztwem biznesowym, reklamy powinny wyświetlać się w godzinach roboczych codziennie oprócz weekendów, ponieważ to wtedy klienci będą szukać naszych usług w Internecie.
Jeśli chodzi o stronę kosztową, to AdWords rozlicza się na podstawie efektów, czyli kosztu za kliknięcie. Użytkownik może dostosować zarówno swój dzienny budżet, który będzie przeznaczony na kliknięcia w reklamę, jak również maksymalną stawkę CPC (cost-per-click – koszt za kliknięcie). Odbywa się to na zasadzie licytacji – użytkownik, który przeznaczy więcej pieniędzy na daną frazę kluczową, wyświetli się wyżej w płatnych wynikach wyszukiwania.
Ważną kwestią jest optymalizacja prowadzonej kampanii i dostosowywanie jej w odniesieniu do statystyk dotyczących liczby kliknięć, wyświetleń i pozycji w wynikach. Poniższa macierz przedstawia cztery sytuacje zależne od pozycji i wskaźnika CTR oraz określa rekomendacje, jakie należy wdrożyć, aby podwyższyć skuteczność prowadzonej kampanii.
Pozycja niska Pozycja wysoka CTR niski Należy dostosować reklamy i treści na stronie docelowej do wybranych słów kluczowych. Trzeba również zwiększyć budżet i podnieść stawki maksymalne CPC Budżet jest wystarczający. Należy dostosować treść reklam do oczekiwań odbiorców CTR wysoki Niezbędne jest zwiększenie budżetu i maksymalnych stawek CPC Sytuacja idealna. Należy stale monitorować wskaźniki i reagować na zmieniającą się sytuację CTR (LMclick-through-rate) współczynnik klikalności. Jeżeli przykładowo sto osób zobaczy link, natomiast tylko 20 w niego kliknie, wskaźnik CTR wynosi 20 proc.
Źródło: Opracowanie na podstawie doświadczeń konsultantów ConQuest Consulting