Kredyt bankowy, czy kredyt kupiecki?
Zmiany w systemie podatkowym - jak wpłyną na funkcjonowanie MSP
Kredyt kupiecki to popularne narzędzie finansowania działalności. Należność za zakup regulowana jest bowiem dopiero po 90 dniach lub w dwu- lub trzyletnich ratach. Nic zatem dziwnego, że z odroczonych terminów płatności korzystają nabywcy towarów handlowych, usług i środków trwałych
Do niedawna jedynym parametrem, który należało uwzględnić wybierając między kredytem kupieckim a kredytem bankowym, był całkowity koszt kredytu vs rabat, który można uzyskać u dostawcy z tytułu jednorazowej płatności. Od 2013 r. należy jednak wziąć pod uwagę także aspekt podatkowy.
Przed rokiem 2014 dla rozliczenia kosztów podatkowych istotny był jedynie fakt nabycia środka trwałego/towaru/usługi (czyli otrzymania faktury) - bez względu na termin dokonania zapłaty.
Według obowiązujących od nowego roku przepisów o podatku dochodowym (zarówno od osób fizycznych, jak i prawnych) dotyczących tzw. „zatorów płatniczych”, podatnik jest zobowiązany do dokonania zmniejszenia kosztów podatkowych, o ile nie ureguluje płatności w ciągu 30 dni od daty upływu tego terminu. Jeśli strony ustalą termin zapłaty dłuższy niż 60 dni i kwota ta nie zostanie uregulowana w owym terminie, wówczas podatnik będzie zobowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów podatkowych (art. 15b ust. 2 ustawy o pdop). Jeśli przedmiotem nabycia będzie środek trwały podlegający amortyzacji, konieczna będzie korekta odpisów amortyzacyjnych.
Przykład
Przedsiębiorca kupuje od dealera ciężarówkę, którą - w świetle obowiązujących przepisów - może jednorazowo zamortyzować. Strony ustaliły płatność w formie dwóch rat: 50 proc. przy odbiorze auta
i 50 proc. po sześciu miesiącach. W świetle powyższych przepisów podatkowych, po 90 dniach przedsiębiorca musi skorygować wartość dokonanej amortyzacji o niezapłaconą drugą ratę. Żeby uniknąć konieczności korekty kosztów, która dodatkowo nastręcza szeregu nierozstrzygniętych przez fiskusa wątpliwości, przedsiębiorca powinien nabyć przedmiotowy pojazd ze środków pochodzących z kredytu. Z powołanego bowiem przepisu (art. 15b ustawy o pdop) nie wynika, aby zapłata za fakturę (umowę bądź inny dokument), powinna nastąpić ze środków własnych. Ważne jest, aby zobowiązanie zostało uregulowane.
Alternatywą dla zakupu z kredytu bankowego jest skorzystanie z leasingu operacyjnego lub wynajmu. W takim przypadku każda rata leasingowa/czynsz najmu stanowić będzie koszt podatkowy.
Powyższe rozwiązania są szczególnie korzystne w przypadku aut osobowych o wartości powyżej 20 tys. EUR - z uwagi na limit amortyzacji. W przypadku leasingu należy pamiętać, że brak konieczności korekty odpisów amortyzacyjnych dotyczy tylko leasingu operacyjnego (amortyzacji dokonuje leasingodawca), z kolei w przypadku leasingu finansowego (amortyzacji dokonuje leasingobiorca) podatnik jest zobowiązany do korygowania kosztów przychodów na zasadach określonych na wstępie.
Tab. Konsekwencje prawno-podatkowe
zdarzenie leasing operacyjny leasing finansowy pożyczka CFM gotówka własność przedmiotu Finansujący
Finansujący
Klient
Finansujący
Klient koszty uzyskania przychodów dla korzystających (podatkowo) cała opłata leasingowa część odsetkowa opłaty leasingowej;
amortyzacja* odsetki; amortyzacja*
cała rata amortyzacja*
wykazywanie majątku trwałego w bilansie
Finansujący
Korzystający
Klient Finansujący
Klient rozliczenie VAT VAT wg stawki 23%, płatny od poszczególnych opłat leasingowych
w terminie ich wymagalności VAT wg obowiązującej stawki od sumy opłat leasingowych płatny
(w całości) ze wstępną opłatą leasingową VAT 23% doliczany do rat pożyczki. Finansowanie przedmiotu brutto VAT 23 proc. doliczany do rat. Auta osobowe 60% do 6 tys zł. Auta ciężarowe 100 proc. Pozostałe części produktów CFM rozliczenie 100 proc. VAT VAT wg obowiązującej stawki płatny w momencie zakupu środka trwałego przez Klienta; konieczność finansowania VAT do momentu jego rozliczenia
z VAT *Limit wartości samochodu osobowego wynosi równowartość 20 tys. EURO, powyżej którego ubezpieczenie i amortyzacja nie stanowią kosztu uzyskania przychodów
Źródło: Opracowanie własne Expander Advisors na podstawie Raiffeisen Leasing
Monika Mojzesowicz
Dyrektor Departamentu Produktów dla Firm
Expander Advisors
Przed rokiem 2014 dla rozliczenia kosztów podatkowych istotny był jedynie fakt nabycia środka trwałego/towaru/usługi (czyli otrzymania faktury) - bez względu na termin dokonania zapłaty.
Według obowiązujących od nowego roku przepisów o podatku dochodowym (zarówno od osób fizycznych, jak i prawnych) dotyczących tzw. „zatorów płatniczych”, podatnik jest zobowiązany do dokonania zmniejszenia kosztów podatkowych, o ile nie ureguluje płatności w ciągu 30 dni od daty upływu tego terminu. Jeśli strony ustalą termin zapłaty dłuższy niż 60 dni i kwota ta nie zostanie uregulowana w owym terminie, wówczas podatnik będzie zobowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów podatkowych (art. 15b ust. 2 ustawy o pdop). Jeśli przedmiotem nabycia będzie środek trwały podlegający amortyzacji, konieczna będzie korekta odpisów amortyzacyjnych.
Przykład
Przedsiębiorca kupuje od dealera ciężarówkę, którą - w świetle obowiązujących przepisów - może jednorazowo zamortyzować. Strony ustaliły płatność w formie dwóch rat: 50 proc. przy odbiorze auta
i 50 proc. po sześciu miesiącach. W świetle powyższych przepisów podatkowych, po 90 dniach przedsiębiorca musi skorygować wartość dokonanej amortyzacji o niezapłaconą drugą ratę. Żeby uniknąć konieczności korekty kosztów, która dodatkowo nastręcza szeregu nierozstrzygniętych przez fiskusa wątpliwości, przedsiębiorca powinien nabyć przedmiotowy pojazd ze środków pochodzących z kredytu. Z powołanego bowiem przepisu (art. 15b ustawy o pdop) nie wynika, aby zapłata za fakturę (umowę bądź inny dokument), powinna nastąpić ze środków własnych. Ważne jest, aby zobowiązanie zostało uregulowane.
Alternatywą dla zakupu z kredytu bankowego jest skorzystanie z leasingu operacyjnego lub wynajmu. W takim przypadku każda rata leasingowa/czynsz najmu stanowić będzie koszt podatkowy.
Powyższe rozwiązania są szczególnie korzystne w przypadku aut osobowych o wartości powyżej 20 tys. EUR - z uwagi na limit amortyzacji. W przypadku leasingu należy pamiętać, że brak konieczności korekty odpisów amortyzacyjnych dotyczy tylko leasingu operacyjnego (amortyzacji dokonuje leasingodawca), z kolei w przypadku leasingu finansowego (amortyzacji dokonuje leasingobiorca) podatnik jest zobowiązany do korygowania kosztów przychodów na zasadach określonych na wstępie.
Tab. Konsekwencje prawno-podatkowe
zdarzenie leasing operacyjny leasing finansowy pożyczka CFM gotówka własność przedmiotu Finansujący
Finansujący
Klient
Finansujący
Klient koszty uzyskania przychodów dla korzystających (podatkowo) cała opłata leasingowa część odsetkowa opłaty leasingowej;
amortyzacja* odsetki; amortyzacja*
cała rata amortyzacja*
wykazywanie majątku trwałego w bilansie
Finansujący
Korzystający
Klient Finansujący
Klient rozliczenie VAT VAT wg stawki 23%, płatny od poszczególnych opłat leasingowych
w terminie ich wymagalności VAT wg obowiązującej stawki od sumy opłat leasingowych płatny
(w całości) ze wstępną opłatą leasingową VAT 23% doliczany do rat pożyczki. Finansowanie przedmiotu brutto VAT 23 proc. doliczany do rat. Auta osobowe 60% do 6 tys zł. Auta ciężarowe 100 proc. Pozostałe części produktów CFM rozliczenie 100 proc. VAT VAT wg obowiązującej stawki płatny w momencie zakupu środka trwałego przez Klienta; konieczność finansowania VAT do momentu jego rozliczenia
z VAT *Limit wartości samochodu osobowego wynosi równowartość 20 tys. EURO, powyżej którego ubezpieczenie i amortyzacja nie stanowią kosztu uzyskania przychodów
Źródło: Opracowanie własne Expander Advisors na podstawie Raiffeisen Leasing
Monika Mojzesowicz
Dyrektor Departamentu Produktów dla Firm
Expander Advisors
Zobacz więcej na temat: zatory płatnicze | kredyt kupiecki |