Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Relacje biznesowe z Niemcami. Przedsiębiorco sprawdź, czy to dobry moment na rozpoczęcie współpracy >>

Relacje biznesowe z Niemcami. Przedsiębiorco sprawdź, czy to dobry moment na rozpoczęcie współpracy

Współpraca międzynarodowa

Niemieccy przedsiębiorcy są pozytywnie nastawieni do stanu rodzimej gospodarki, jak i wzrostu możliwości rozwoju dla własnych firm. Dostrzegają jednak negatywne aspekty swojego rynku.

Niemal trzy czwarte badanych wskazało brak pracowników o odpowiednich kwalifikacjach i doświadczeniu, jako największą przeszkodę w rozwoju biznesu, a co więcej nie przewiduje istotnych zmian na tym polu w ciągu najbliższych 12 miesięcy – wynika z badania Global Business Monitor. Na liście czynników niepokojących niemieckich biznesmenów znalazło się także utrzymanie płynności finansowej i terminowe otrzymywanie należności – na te aspekty zwraca uwagę połowa respondentów. Warto zauważyć, że zaraz po Stanach Zjednoczonych Niemcy mają najniższy czas oczekiwania na płatności – 26 dni.

Aktualna sytuacja na rynku

W 2017 roku w Niemczech wstępna estymacja wzrostu PKB wyniosła 1,7%, szacuje się, że w roku 2018 osiągnie 2%. Wzrost gospodarczy przekłada się na wyjątkowo pozytywne nastroje rynkowe. Zarówno eksport, jak i import radziły sobie w ostatnim czasie nieźle. W I kwartale 2017 roku odnotowano wzrost eksportu na poziomie 6,6% (w czerwcu jednak zaliczył on spadek, i to największy od dwóch lat), a importu – o 5,6%. Warto wspomnieć, że sektor małych i średnich przedsiębiorstw generuje u naszych zachodnich sąsiadów, aż jedną trzecią przychodów z eksportu.

Niemcy słyną z silnej pozycji firm z sektora MSP. Znajduje to m.in. odzwierciedlenie we wskaźnikach zatrudnienia – 61% miejsc pracy przypada właśnie na ten segment rynku.
Wśród istotnych wskaźników gospodarczych należy wymienić także niski poziom bezrobocia – obecnie utrzymuje się ono poniżej 4%. Rekordowe wskaźniki wzrostu notują sektory: budownictwa (4%), produkcji (3,8%) i usług biznesowych (2,6%).

Nastroje przedsiębiorców

Respondenci badania Global Business Monitor w 2017 roku, podobnie jak w ankietach z 2016 roku, pozytywnie ocenili zarówno krajową ekonomię, jak i perspektywy wzrostu ich własnych firm. W porównaniu z ubiegłym rokiem z 73% do 81% wzrosła liczba przedsiębiorców oceniających stan niemieckiej ekonomii jako dobry. Jednak tylko niespełna jedna czwarta badanych prognozuje poprawę sytuacji w następnych 12 miesiącach, 68% uważa, że pozostanie ona bez zmian. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że badanie było prowadzone jeszcze przed wrześniowymi wyborami do Bundestagu, być może więc stąd wynikają tak ostrożne oceny.

Obecny rynek MŚP

Również sektor małych i średnich przedsiębiorstw radzi sobie całkiem dobrze i jest pełen optymizmu. 65% badanych firm wskazuje na wzrost wyników sprzedaży w ciągu ostatniego roku. Więcej MŚP patrzy też w przyszłość z nadzieją – procent przedsiębiorców spodziewających się poprawy wyników sprzedaży wzrósł z 7% do rekordowego poziomu 64%.
Blisko jedna piąta respondentów wymienia rozwój nowych produktów i usług wśród największych okazji do rozwoju. Na drugim miejscu (14%) jest wchodzenie na nowe segmenty rynku. Jeśli chodzi o inwestycje, najbardziej popularne obszary to szkolenia i rozwój personelu (71%), IT i technologie (69%) oraz rekrutacja nowych pracowników (67%).

Sytuacja gospodarcza u naszego zachodniego sąsiada sprzyja nawiązywaniu kontaktów biznesowych i wchodzeniu z usługami na tamtejszy rynek. Być może warto więc rozważyć ten kierunek ekspansji, zwłaszcza że ofert współpracy handlowej nie brakuje, a faktoring eksportowy pomaga zweryfikować wiarygodność potencjalnych kontrahentów – wskazuje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services w Polsce.

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum