
Ile tak naprawdę kosztuje leasing
Raport auto firmowe: Auto w leasingu
Pomysł tego artykułu zrodził się w mojej głowie po tym, jak ostatnio byłem świadkiem wielu rozmów dotyczących leasingu samochodu i porównywania ofert różnych instytucji. Otóż z wielkim zdziwieniem zauważyłem, że nie tylko osoby spoza świata finansów mają z tym problem, ale także doradcy finansowi lub kredytowi.
Wiele osób w naszym zabieganym świecie używa gotowych kalkulatorów (np. kredytowych) do wyliczania planów finansowych lub bezkrytycznie słucha argumentów handlowców. Tym samym, gdzieś w ferworze pracy i zmęczenia umyka nam prawdziwa natura zjawiska, z którym musimy się zmierzyć. Instytucje finansowe przygotowują oferty w sposób zbliżony do siebie – informując o tzw. koszcie leasingu, a pieczołowicie ukrywając marżę, którą stosują w obliczeniach.
Plan finansowania leasingu samochodu jest planem przepływów finansowych przy założonej stopie oprocentowania. Jedna osoba pyta drugą czy 10-proc. koszt leasingu to mało czy dużo, a przecież – o zgrozo! – ta informacja o koszcie – w oderwaniu od długości całkowitego okresu oraz wielkości pierwszej lub ostatniej raty – nie ma żadnego, realnego znaczenia. Pierwsza wpłata może wynosić blisko połowę wartości przedmiotu leasingu lub znacznie mniej.
Wewnętrzna stopa zwrotu
ZAKUPY FINANSOWANE ZA POŚREDNICTWEM LEASINGU
(I półrocze 2007 r.)
• środki transportu drogowego: 9,4 mld zł, w tym samochody osobowe:
3,3 mld zł,
• maszyny i urządzenia rzemysłowe:
4,1mld zł,
• komputery i sprzęt biurowy:
225 mln zł,
• środki transportu kolejowego, powietrznego i wodnego: 172 mln zł,
• inne środki trwałe: 126 mln zł.
Irr (Internal Rate of Return), czyli wewnętrzna stopa zwrotu pozwoli nam porównać scenariusze finansowania bez względu na okres, różnice opłat administracyjnych oraz wielkości poszczególnych rat czy możliwe manipulacje na marżach ze strony handlowców, przy wyliczaniu kolejnych wersji planów leasingu. Pozwoli także uwzględnić płatności za ubezpieczenie pojazdu w różnych wersjach. Bardziej zapobiegliwi mogą również uwzględnić wpływ tarczy podatkowej lub wszelkich innych kosztów związanych z leasingiem.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 9(66)2007 ![]() |