
Ułatwiaj sobie życie
Wnioskujemy o dotację
Pieniądze unijne są tuż, tuż. Od wielu miesięcy czytamy w prasie, słyszymy w radiu i telewizji, że już niedługo będziemy mogli skorzystać z nowych dotacji. Czas mija, a w wielu przedsiębiorstwach narasta zniecierpliwienie.
Wstrzymywane są realizacje inwestycji – nawet decyzja o sporządzeniu wniosku lub zleceniu tego firmie doradczej jeszcze nie zapadła. A to błąd! Niezależnie bowiem od tego kto będzie sporządzał wniosek, ważne jest to, aby miał czas na jego precyzyjne opracowanie. Zamiast biernie czekać, należy już teraz rozpocząć prace nad przygotowaniem dokumentacji.
Pracując nad wnioskiem najważniejszy jest słownik pojęć. Bardzo często rozmawiając z pracownikami instytucji związanych z dotacjami unijnymi, spotykamy się ze słowami, których znaczenie nie jest zbyt oczywiste.
Mini słowniczek, który przedstawiam w artykule, zawiera jedynie fragment wiedzy koniecznej przy kontakcie z instytucjami zarządzającymi programami operacyjnymi oraz firmami doradczymi. Zawsze warto spytać, jeśli nie rozumiemy przekazywanych nam treści lub nie jesteśmy pewni czy zrozumieliśmy je w sposób właściwy. Pamiętajmy, że istnieje wiele różnych programów i może się okazać, iż w każdym z nich panują odmienne zasady. Warto za każdym razem sprawdzić, czy w pełni rozumiemy zasady uzyskania dotacji
Co można zrobić już teraz
SŁOWNIK
Wnioskodawca – przedsiębiorca składający wniosek, wnioskujący o otrzymanie dotacji.
Beneficjent – przedsiębiorca, który otrzymał dotację.
Inwestycja – wszystkie działania, które przedsiębiorca opisuje we wniosku. Są to m.in. koszty kwalifikowane i niekwalifikowane (lecz konieczne do poniesienia).
Refinansowanie – to zwrot (częściowy lub w całości) poniesionych kosztów; to definicja dotacji, która zazwyczaj stanowi refinansowanie faktycznie poniesionych wydatków.
Koszty kwalifikowane – to koszty podlegające refinansowaniu. Każdy program posiada własny odrębny wykaz kosztów kwalifikowanych – jeśli mówimy np. o 70 proc. dotacji, to procent ten oblicza się właśnie od wysokości kosztów kwalifikowanych.
Koszty niekwalifikowane – to koszty, które nie podlegają refinansowaniu, ale są konieczne do poniesienia (np. płacenie VAT-u).
Harmonogram – to przedział czasowy, w którym planowane jest wykonanie poszczególnych etapów inwestycji.
Załączniki – każdy wniosek wymaga dołączenia załączników, takich jak:
• biznesplan lub studium wykonalności,
• oświadczenie o przynależności do sektora małych i średnich przedsiębiorstw,
• zaświadczenie np. o niezaleganiu w ZUS i US,
• dokumenty rejestrowe firmy – zaświadczenie o wpisie, KRS, REGON, NIP,
• dane finansowe – CIT, PIT, VAT i inne.
Już dziś możemy wykonać następujące czynności:
1. Zebrać dane dotyczące firmy, takie jak:
- ilość rocznych jednostek roboczych (RJR) w każdym kolejnym roku,
- zasoby materialne przedsiębiorstwa – budynki, maszyny urządzenia,
- zasoby ludzkie przedsiębiorstwa – kwalifikacje kadry, możliwości pozyskania nowych wysoko wykwalifikowanych pracowników,
- w firmach produkcyjnych – opis stosowanych procedur,
- opis stosowanych w firmie technologii,
- opis uzyskanych wcześniej dotacji publicznych wraz z kwotami – w tym pomoc de minimis,
- spis dostawców firmy,
- spis klientów firmy – w podziale na rynki regionalne, krajowe i zagraniczne.
2. W przypadku małych firm istotne jest opracowanie księgowości z ostatnich dwóch lat (2005 i 2006):
- bilans,
- rachunek zysków i strat,
- przepływy finansowe,
- bieżące tabele amortyzacyjne.
3. Dopracować zakres inwestycji:
- spisać i przemyśleć wszystkie konieczne do poniesienia wydatki,
- określić kwoty planowanych wydatków – pomoce jest rozesłanie zapytań ofertowych,
- przeprowadzenie konsultacji technologicznych planowanych zakupów – niekiedy zdarza się, iż nieprzemyślenie inwestycji w trakcie realizacji wymaga uzupełnienia dodatkowymi zakupami; można tego uniknąć precyzyjne analizując potrzeby i możliwości firmy,
- zebranie danych dotyczących każdego planowanego zakupu – oferty, dane techniczne, dane związane z innowacyjnością.
4. Przemyśleć harmonogram realizacji inwestycji – harmonogram może ulec przesunięciu, jednak byłoby dobrze, jeśli firma od razu przewidzi wszystkie potencjalne trudności i sporządzi harmonogram realny, a nie oparty na marzeniach:
- określenie ewentualnych ram czasowych w miesiącach, na każdy kolejny zakup w ramach inwestycji,
- wymaga to dokładnej analizy nie tylko możliwości związanych z dotacją, ale także czasu budowy (o ile planowana jest budowa), uzyskania pozwoleń, certyfikatów, czasu dostawy zamówionych maszyn i urządzeń lub okresu wakacyjnego (urlopy również u dostawcy sprzętu) czy też wzmożonego zainteresowania klientów (mało czasu na inwestycje).
Przedsiębiorca rozpoczynający pracę nad wnioskiem, na tym etapie nie musi jeszcze wiedzieć w jakim programie będzie sporządzany. Jeśli podejmą Państwo decyzję, aby starać się o pieniądze z Unii, należy zrobić to już teraz – wynajmując profesjonalną firmę doradczą albo zlecając zbieranie danych osobnemu pracownikowi. Pracy dla tej osoby wystarczy na pełny etat przez kilka miesięcy.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 10(67)2007 ![]() |