Obawa o powodzenie własnych przedsięwzięć i niepokój o to, czy podjęte działania okażą się trafione, dotyka nie tylko początkujących przedsiębiorców, którzy stawiają pierwsze kroki we własnym biznesie. Wszyscy poszukują obszarów przedsiębiorczości i modeli działania biznesowego, które choćby w pewnym stopniu zagwarantują pewność i bezpieczeństwo podjętych działań.

Śledzimy ciekawe wzory działań biznesowych, które innym już przyniosły sukces. Jesteśmy gotowi takie wzory powielać – tworząc bardzo podobne przedsięwzięcia oparte na tym samym modelu – w nadziei, że to co okazało się skuteczne dla innych, nam również przyniesie korzyści.
Rzeczywiście takie podejście okazuje się bardzo często słuszne. Wzory przedsięwzięć biznesowych, które oferują walor dobrych praktyk oraz skutecznych doświadczeń, sprawdzają się jako stabilniejsze i bezpieczniejsze w porównaniu z dużą częścią nowych, niesprawdzonych pomysłów na własny biznes.
Naturalnie wśród zupełnie nowych pomysłów na własną działalność zdarzają się pomysły doskonałe. Takie idee – z czasem urzeczywistnione i sprawdzone – paradoksalnie same mogą stać się przedmiotem twórczego powielania. W ten sposób tworzą się zmultiplikowane przedsięwzięcia, które z biegiem czasu, z coraz lepiej rozpoznawalną marką i dobrze ugruntowanym sposobem działania stają się swoistą receptą na sukces. Myśląc o tego rodzaju przedsięwzięciach, w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na biznes o charakterze franczyzowym.
Zdublowane korzyści
Co sprawia, że franczyza jawi się coraz częściej jako sprawdzony, bezpieczny i bardziej przewidywalny sposób prowadzenia własnego biznesu?
Z pewnością funkcjonowanie w formalnie zorganizowanej sieci sprzedaży, zjednoczonej przez wyjątkowy i oryginalny pomysł, daje korzyści zarówno franczyzobiorcy, jak również franczyzodawcy. Dla franczyzobiorcy źródłem korzyści staje się to, że pomysł, na którym oparty jest biznes to koncepcja sprawdzona i wypróbowana. Małe przedsiębiorstwo od samego początku może działać jako znana i poważana marka. Włączenie w szerszą grupę franczyzobiorców znanej marki oraz zaangażowanie przez franczyzobiorców własnego kapitału powoduje, że cała grupa rośnie w siłę – zwiększając jednocześnie prawdopodobieństwo sukcesu. Franczyzobiorca ma w pewnym sensie do dyspozycji także skalę działania całej organizacji – jego biznes jest wspierany poprzez znaczenie, jakość i reputację całej sieci. Dla franczyzobiorcy istotne znaczenie mają także aspekty psychologiczne i finansowe.