Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Pomysły skrojone na miarę MSP >>

Pomysły skrojone na miarę MSP

Raport franczyza: Rynek franczyzowy w Polsce

W ostatnich latach byliśmy świadkami niezwykle dynamicznego rozwoju rynku franczyzowego w naszym kraju. W 2005 r. w Polsce funkcjonowało 279 sieci franczyzowych, w ubiegłym roku liczba ta wzrosła do 309, natomiast rok 2007 ma zamknąć się liczbą około 500 sieci.
Skąd takie zainteresowanie franczyzą w Polsce? Według Michała Wiśniewskiego z firmy doradczej Profit System, Franczyza staje się coraz bardziej dostępną formą prowadzenia własnej firmy, gdyż relatywnie zmniejszyła się cena licencji na biznes. Zainwestowanie dzisiaj 300 tys. zł nie jest aż takim wyzwaniem jak jeszcze pięć lat temu. Dodatkowo, osoby, które wracają z emigracji zarobkowej, chętnie inwestują we własny biznes. Decydują się na franczyzę, ponieważ nie znają dobrze polskiego rynku, a dzięki franczyzie korzystają z gotowego wzorca na sukces i mogą liczyć na wsparcie, jakie daje franczyzodawca.   Rozpraszanie ryzyka   Każdy rodzaj aktywności gospodarczej wiąże się z ryzykiem. Jednak ryzyko – dzięki efektowi skali – można rozproszyć. Taką możliwość zminimalizowania ryzyka daje właśnie franczyza i to zarówno po stronie franczyzodawcy, jak i franczyzobiorcy. Franczyzodawca rozprasza ryzyko, sprzedając pomysł na biznes dużej liczbie obcych podmiotów gospodarczych. Z kolei ryzyko franczyzobiorcy minimalizowane jest doświadczeniem i pomocą biznesową, marketingową oraz reklamową franczyzodawcy. Coraz większe zainteresowanie franczyzą nie wynika jedynie z niższego potencjalnego ryzyka takiej formy działalności. Wynika również z obniżających się z roku na rok kosztów takiej formy działalności. Dostępność franczyzy będzie rosła, szczególnie, że franczyzodawcy dążą także do obniżania kosztów inwestycji początkowej – dodaje Michał Wiśniewski.   Przezwyciężanie barier   W Polsce nadal zbyt mało mówi się i pisze na temat franczyzy. Zbyt mało uwagi poświęca się korzyściom wynikającym z obecności w sieci oraz potencjalnym zagrożeniom związanym z tym rodzajem działalności.

Głównym zagrożeniem zarówno dla franczyzodawców, jak i franczyzobiorców jest niewłaściwy model prowadzenia biznesu. W wyniku złej koncepcji, sieci takie jak Pan American Pizza czy Agro.Gps.pl zakończyły swoją działalność. Inne – na przykład Skarbonka – zostały przejęte przez konkurencję (Bank BISE), jeszcze inne – Video24 czy Tele Catering – zawiesiły działalność ze względu na brak zainteresowania ze strony franczyzobiorców.

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 11(68)2007


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum