
Filozofia sukcesu
Oprogramowanie CRM
Kiedy z fabryki Henry'ego Forda wyjechał pierwszy egzemplarz Modelu T, nikt się nie spodziewał, że to początek nowej ery. Rozpoczęto wówczas produkcję aut na masową skalę, przy znacznej redukcji kosztów – dzięki czemu producenci mogli zaoferować przystępne ceny za sprzedawany model.
Większość przedsiębiorstw przyznała Fordowi rację i również zmieniła swoją orientację na produkcyjną. Orientacja przedsiębiorstwa bowiem zależy nie tylko od zarządzających firmą – w znacznej mierze determinuje ją sytuacja społeczno-ekonomiczna, gdyż w miarę nasycania się rynków produkowanie dóbr w ogromnej ilości i po niskiej cenie już nie wystarcza.
Konkurencyjność rynków
Ukierunkowanie firm zaczęło ewoluować z orientacji sprzedażowej w panującą do dziś orientację marketingową. Punktem wyjścia do wszelkich działań w tej orientacji jest klient, jego potrzeby i preferencje oraz rynek – popyt, podaż, cena i konkurencja. Przyjmując ten kierunek działania, firma stawia na definiowanie potrzeb docelowego rynku oraz dostosowanie wyrobów
i usług w taki sposób, aby zaspokajać te potrzeby efektywniej niż konkurencja. Jednak takie podejście do biznesu nie gwarantuje pewnego sukcesu. Konkurencyjność dojrzałych rynków, świadomi konsumenci oraz znaczna nadwyżka podaży nad popytem to problemy, z którymi tradycyjne podejście marketingowe już sobie nie radzi.
Czas więc zrobić kolejny krok naprzód w kierunku marketingu relacji. To społeczno-humanistyczne podejście koncentruje się głównie na tworzeniu i pielęgnowaniu więzi powstałej między klientem a organizacją, a zatem przez społecznie odpowiedzialne działanie przedsiębiorstwa.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 12(69)2007 ![]() |