
Truciciele w organizacji
Jak radzić sobie z narzekającymi pracownikami?
Wyobraź sobie, że uwielbiasz swoją pracę. Codziennie rano budzisz się z uśmiechem na twarzy, swoje zadania wykonujesz z zaangażowaniem i pasją, zaś każdą pojawiającą się trudność traktujesz jako wyzwanie. Jednak któregoś dnia ...
Jeden z Twoich współpracowników zaczyna narzekać – że praca nudna i mało rozwojowa, że szef nie docenia Twojej pracy, że dawno nie było zasłużonej bądź co gorsza obiecanej podwyżki… W tej sytuacji będziesz starał się przekonać marudera, że nie ma racji? A co jeśli po przeanalizowaniu argumentów narzekacza uznasz, że jednak to on ma rację? Jak długo jeszcze będziesz przychodził do pracy z uśmiechem na twarzy? Jak długo uda Ci się utrzymać dotychczasową motywację do pracy? Pracownicy, którzy ciągle narzekają są typowymi trucicielami: sami są zdemotywowani do pracy i jako istoty społeczne szukają potwierdzenia swoich racji wśród innych osób – zatruwając przy okazji cały zespół.
Fotografia: Tomasz Lemański
Każdy lider ma swój własny, wypracowany przez lata zarządzania zespołem styl radzenia sobie z narzekaczami. Jednak istnieją pewne elementy, które powinny mieć miejsce w trakcie rozwiązywania problemów z marudami, – jeśli chcemy rozwiązać rzeczywisty, a nie pozorny problem. Rozmowa, która ma wydźwięk: „Stary, przestań narzekać i weź się do roboty – cały zespół traci efektywność przez Twoje marudzenie” nie przyniesie zamierzonego efektu, a co więcej, może wzbudzić w pracowniku przeświadczenie, że jego potrzeby i oczekiwania nie są przez nas traktowane poważnie.
Znajdź truciciela
Część liderów wychodzi z założenia, że problem sam się jakoś rozwiąże – pracownik ponarzeka, ale w końcu mu minie. Mało prawdopodobne jest to, że narzekający pracownik któregoś dnia sam dozna olśnienia, że swoim zachowaniem psuje atmosferę
w zespole i przestanie demotywować współpracowników.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 12(69)2007 ![]() |