Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Jak informacje o lokalizacji pomagają rozwinąć relację z klientami? >>

Jak informacje o lokalizacji pomagają rozwinąć relację z klientami?

Zarządzanie

Globalizacja stworzyła proste i przyjazne dla klientów środowisko biznesowe, w którym możliwość zawierania transakcji oferuje smartfon i jeden ruch palca. To zwiększyło presję w zakresie konkurencyjności firm, gdzie jakość, obsługa, cena i wiarygodność są oceniane przez klientów zaraz po zrealizowanej usłudze. Przepis jest prosty – im lepsze doświadczenie, tym wyższa ocena i mocniejsza relacja. Jakich składników potrzeba jednak, by osiągnąć sukces?

Dane lokalizacyjne mają kluczowe znaczenie dla zrozumienia zachowania klientów – kim są, gdzie się znajdują i czego oczekują. Wgląd w ten rodzaj informacji pozwala na dostosowanie strategii do ich potrzeb – od promocji, poprzez politykę cenową, aż po reklamę.

Analiza danych geograficznych pomaga firmom znaleźć w obrębie populacji statystycznie istotne grupy osób, które zachowują się w podobny sposób, a także wspomaga działania w zakresie segmentacji i personalizacji, które firmy mogą wykorzystać do budowania strategii zorientowanych na klientów, zyskując nowy wymiar zarządzania i jego solidne zalety.

Zmapowane zależności

Lokalizacja ma kluczowe znaczenie dla skutecznej strategii zarządzania danymi. Połączenie zbiorów informacji pochodzących z różnych źródeł może ujawnić pewne zależności przestrzenne. Na przykład to, ilu klientów mieszka w pobliżu danego sklepu, oddziału banku lub centrum dystrybucji, jak daleko muszą dojeżdżać oraz jaka jest charakterystyka nabywców w obszarach, w których pewne produkty sprzedają się lepiej. Mapy i analizy przestrzenne łączą dane o klientach, dane demograficzne i produktowe, pokazując pełny obraz działalności biznesowej, co pozwala firmom zrozumieć, co warunkuje wybór klientów na danym obszarze.

„Jak łyse konie”, czyli wysoka personalizacja

Ważne jest to, aby klienci, którzy nawiązują kontakt z daną marką, mieli poczucie, że ich potrzeby i oczekiwania zostają zaspokojone, a nawet zrealizowane z nawiązką, np. poprzez specjalne rabaty w dniu urodzin. Taki pozytywny kontakt z firmą sprawia, że konkurencji trudniej jest odciągnąć od niej konsumentów. Wgląd w segmentację wykonaną z użyciem danych statystycznych i behawioralnych oraz analiz przestrzennych dostarcza przedsiębiorstwom cennych informacji o preferencjach klientów i ścieżkach zakupowych, które można łatwo rozpowszechniać w obrębie organizacji.

Tam, gdzie klient zechce

Niezależnie od tego, czy klienci korzystają z przeglądarek internetowych, aplikacji mobilnych czy informacji ze sklepu, muszą mieć do dyspozycji spójne informacje. Analizy lokalizacyjne pomagają organizacjom dowiedzieć się, w jaki sposób konsumenci nawiązują z nimi relacje, dokonują zakupów i zdobywają jednolite doświadczenia w zakresie kontaktów z firmą.

Znalezienie skupisk „idealnych” klientów na poszczególnych rynkach stanowi podstawę marketingu docelowego. Sprzedawcy detaliczni mogą określić najlepszy zestaw produktów odpowiadający danej lokalizacji i dzięki temu budować lojalność wobec marki. Podobnie producenci oraz firmy świadczące usługi finansowe i ubezpieczeniowe mogą wykorzystać dane demograficzne, aby sprawdzić, gdzie mieszkają określone grupy osób, dzięki czemu mogą precyzyjnie dostosować do nich swoje komunikaty i produkty.

Szybsze podejmowanie decyzji

Włączanie najświeższych danych do map i analiz tak, aby każdy w firmie mógł je zrozumieć, wspomaga szybkie podejmowanie świadomych decyzji. Analiza korelacji pozwala odpowiedzieć na pytanie, jak zwiększyć sprzedaż w jednym miejscu, a następnie rozpowszechnić najlepsze praktyki na inne obszary. Modelowanie pomaga zaś przewidzieć wyniki działań na podstawie aktualnych informacji z danej lokalizacji. Organizacje uzbrojone w tę głęboką wiedzę są lepiej przygotowane do podejmowania bardziej opłacalnych i zyskownych decyzji.

Dla wielu przedsiębiorstw największym wyzwaniem jest sprostanie zróżnicowanym wymaganiom każdego ze swoich kontrahentów, jednak dzięki możliwości precyzyjnego odwzorowania profili populacji i preferencji zakupowych w konkretnych lokalizacjach np. konkretnego osiedla, firmy są w stanie tworzyć codziennie setki raportów demograficznych, psychograficznych oraz tych dotyczących wydatków, prezentując je na unikalnych mapach.

Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą przyspieszyć proces zapewnienia zgodności z lokalnymi przepisami, a także szybko zwizualizować, w jaki sposób otwieranie nowych oddziałów wpłynie np. na dzielnice o niskich dochodach. Informacje o lokalizacji ułatwiają również charakterystykę popytu, dostosowanie działań marketingowych do lokalnych preferencji oraz pozycjonowanie marki w celu zwiększenia udziału w rynku.

Systemy analityki lokalizacyjnej (GIS) ułatwiają także wybór nowych lokalizacji na podstawie identyfikacji rynków o najwyższym potencjale zakupowym. Wykorzystywane są do analizy zachowań klientów w galeriach i dużych placówkach handlowych. Pozwalają doskonalić strategię lokalizacji towarów i mają szerokie zastosowanie w optymalizacji dystrybucji pod kątem tras dojazdów czy usprawnianiu łańcucha dostaw.

Naturalnie wszystko pod warunkiem, że odpowiednio uwzględnione zostaną kwestie prywatności i bezpieczeństwa. Po wprowadzeniu wytycznych dane geolokalizacyjne mogą ujawnić większy potencjał rozwoju, który do tej pory pozostawał niewykorzystywany.

Autor: Dyrektor Sektora Biznes w Esri Polska



nr 5(217)2022


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum