Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Od teorii barw, do psychologii kolorów - odbiór marki przez kolory >>

Od teorii barw, do psychologii kolorów - odbiór marki przez kolory

Reklama i marketing

Jednym z kluczowych elementów projektu graficznego jest kolor. Dobór odpowiedniej kolorystyki decyduje w kilka sekund o tym, jak odebrana i postrzegana będzie marka oraz reklamowany przez nią produkt. To właśnie na kolorach skupia się pierwsza uwaga widza. Wybór koloru projektu może przesądzić o sukcesie lub porażce prezentowanych treści, dlatego tak istotne jest dobranie również odpowiedniego odcienia, nasycenia czy tonu.

Teoria kolorów - podstawa projektowania

Teoria koloru łączy ze sobą naukę i sztukę. Pomaga zrozumieć, jak ludzie postrzegają kolor, jak kolory się mieszają, pasują do siebie czy też zderzają ze sobą. Jak oddziałują podprogowo oraz w jaki sposób możemy komunikować się kolorem. Teoria koloru i oparte na niej strategie stanowią fundamentalną podstawę do tworzenia harmonijnych projektów. Najlepiej ją zrozumieć na przykładzie koła kolorów pokazującego, w jaki sposób różne barwy są ze sobą związane i jak się do siebie odnoszą.


Wyróżniamy trzy kolory podstawowe (niebieski, żółty i czerwony), za pomocą których tworzone są kolory pochodne — zielony, pomarańczowy i fioletowy. Z kolei z połączenia podstawowych i pochodnych powstają tzw. kolory trzeciorzędowe. Koło dzieli się również na barwy ciepłe i zimne, takie rozróżnienie daje projektantowi możliwość wykorzystania barw, aby pokazać emocje, klimat i nastrój. 

W obecnych czasach nie ma dobrego marketingu bez psychologii, a co za tym idzie również psychologii koloru, która jest niezwykle istotnym narzędziem we współczesnym marketingu i odbiorze marki. Kolory mają wpływ na psychikę oraz odbiór zjawisk i przedmiotów, analizowane w mózgu, zmieniają nastrój i mogą powodować szereg  zachowań, również konsumenckich. Ma to związek z tym, jak funkcjonuje nasz mózg — rejestrując kolory ciepłe, zużywamy większe pokłady energii, w ten sposób organizm wprowadzony zostaje w stan aktywnego pobudzenia, kolory zimne nie wymagają tak dużych pokładów energii, dlatego patrząc na nie, odczuwamy spokój

Kolor wpływa na percepcję, jak i perswazyjność komunikacji. Percepcja to przede wszystkim wyróżnienie się na tle innych i potencjał przyciągnięcia wzroku konsumenta. Odpowiednio dobrana kolorystyka może w tym przypadku okazać się kluczowa, a w połączeniu z typografią — logotyp powinien „czytać się sam”. Perswazyjny aspekt kolorów to zachowania konsumenckie, w których odpowiednio skomponowana kolorystyka może generować pożądane zachowania odbiorców.

Psychologia poszczególnych kolorów w skrócie:

  • Czerwony — pasja, energia, miłość, impulsywność. Pobudzenie do działania.
  • Żółty — optymizm, energia, zabawa, radość. Kolor ostrzegawczy, może budzić niepokój.
  • Pomarańczowy — witalność, ciepło, świeżość, życzliwość. Kolor śmiały, wzbudzający kontrowersje, a jeśli nie ma dużo żółtych tonów, może przywodzić na myśl luksus i bogactwo.
  • Zielony — natura, spokój, zdrowie, odpoczynek. Symbolizuje harmonię, nadzieję i uspokaja.
  • Niebieski — bezpieczeństwo, odpowiedzialność, wiedza, autorytet. Wzbudza spokój i poczucie bezpieczeństwa.
  • Fioletowy — kreatywność, magia, tajemnica. Kolor ekstrawagancki, pobudzający kreatywność.
  • Różowy — kobiecość, uroda, delikatność, odwaga. Kolor miłości, przyjaźni i ciepła.
  • Czarny — siła, wyrafinowanie. Wywołuje skojarzenia z elegancją i ponadczasową klasą.
  • Biały — neutralny, czysty, klarowny. Nadaje czystości w kompozycjach.

Kolor w procesie kreowania identyfikacji marki

Identyfikacje marek zazwyczaj opierają się na więcej niż jednym kolorze, a co za tym idzie, postrzeganie barwy zmienia się w zależności od jej otoczenia (innych kolorów, kształtów). Projektując zestawienia kolorystyczne, należy wziąć pod uwagę wiele czynników m.in. rodzaj branży, archetyp przyjęty przez markę, strategię marketingową czy grupę docelową. Kolor to potężne narzędzie psychologiczne, a wiedza na temat symboliki oraz psychologii przyczynia się do lepszego projektowania logotypów, oraz systemów identyfikacji wizualnych firm. Na przykładzie kilku realizacji, przyjrzyjmy się bliżej zagadnieniu odbioru marki przez kolor.

Hensfort

Marka Hensfort wykorzystuje w logo kolor pomarańczowy kojarzący się z ciepłem i innowacją, zestawiony z kolorem czarnym przywodzi na myśl profesjonalizm. Marka zajmuje się produkcją okien i drzwi, będąc głównym producentem w Polsce. Poprzez stosowanie w swojej identyfikacji koloru pomarańczowego w trzech odcieniach nasuwa konsumentom myśl o cieple, jakie zapewnia poprzez swój asortyment. 

Boboland

Pozostając przy barwach ciepłych, przyjrzyjmy się logo marki Boboland, która bazuje na mocnym kolorze czerwonym. Jest to barwa o długich falach, co oznacza, że zanim mózg i oko przetworzą czerwień, zużyją dużo energii. Czerwony najsilniej ze wszystkich kolorów stymuluje ludzki organizm. Wywołuje skojarzenie z sercem, a tym samym z miłością i bezpieczeństwem. Marka zajmuje się sprzedażą artykułów dziecięcych, wykorzystuje czerwony, jako kolor miłości, jaką rodzic otula dziecko. Jednocześnie mocno zwraca na siebie uwagę. Wykorzystanie koloru czarnego w logotypie dodaje marce profesjonalizmu, dzięki czemu nie jest postrzegana jako solidna i sprawdzona marka dziecięca.

Naturwell

Firma Naturwell w swoim logotypie zastosowała zielony element wkomponowany w typografię. Zieleń to kolor natury, a nasz mózg odbiera go jako barwę uspokajającą, sprzyjającą rozluźnieniu. Kojarzony jest również z innowacjami i rozwojem, dlatego wykorzystano go w logo marki Naturwell zajmującej się produkcją materacy, a co za tym idzie innowacji w ulepszaniu produktów oraz wygodzie i odprężeniu, jakie ma przynosić.

Znaczenie identyfikacji wizualnej w relacji z odbiorcą

Każda firma może osiągnąć lepsze wyniki, jeśli łączy się z ludźmi na poziomie emocjonalnym. Marka, która wzbudza emocje - inspiruje do działania i zdobywa lojalność, W przepełnionym świecie biznesu, marka powinna oddziaływać racjonalnie i emocjonalnie, aby przebić się przez szum medialny, gdzie kolor staje się narzędziem budowania świadomości marki, kształtowania opinii konsumentów, pozyskiwania zaufania klientów czy też wpływania na ich decyzje zakupowe. 

Patrycja Król — Graphic Designer w grupie strategiczno-kreatywnej JAAQOB HOLDING™. Studentka V roku na kierunku Projektowania Graficznego Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie. Pasjonatka w zakresie użyteczności stron internetowych. Projektowaniem graficznym zajmuje się od 5 lat.


 

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum