
Udana rekrutacja
Proces rekrutacji pracowników
Mogłoby się wydawać, że znalezienie odpowiedniego na dane stanowisko pracownika polega na zebraniu ofert, przeprowadzeniu wywiadów i dokonaniu wyboru. W rzeczywistości jednak, aby dokonać właściwego wyboru, należy poświęcić temu nieco więcej czasu i wysiłku. Jeśli przygotujemy się do tego właściwie, mamy dużo większą szansę na sukces.
Gdy zapadnie decyzja o tym, że nasza organizacja potrzebuje więcej rąk do pracy i czas rozpocząć proces rekrutacyjny, warto się do niego odpowiednio przygotować.
W procesie rekrutacji i selekcji pracowników możemy wyodrębnić kilka etapów – i każdy z nich będzie wymagał naszego zaangażowania jako przyszłego pracodawcy.
Etap I
Przygotowanie opisu stanowiska pracy i stworzenie profilu idealnego kandydata
Ten etap wymaga zaangażowania nie tylko działu HR (jeśli w naszej organizacji taki istnieje), ale także przyszłego przełożonego. Przygotowując taki opis dla nowo tworzonego stanowiska powinniśmy odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań, na przykład:
-
po co dane stanowisko jest tworzone?,
-
jaki jest jego cel,
-
jak ma wpływać na naszą organizację?
Należy określić miejsce danego stanowiska w strukturze – w jakim znajdzie się dziale, komu osoba na nim zatrudniona będzie podlegać i kto ewentualnie będzie podlegał jej. Ważne jest także to, aby sprecyzować zakres odpowiedzialności dla danego stanowiska, szczególne uprawnienia i zakres realizowanych zadań. Może zaistnieć sytuacja, że ta osoba będzie miała dostęp do szczególnie poufnych danych i w związku z tym dyskrecja będzie cechą, jakiej będziemy szukać u kandydatów. W przygotowywanym opisie stanowiska powinniśmy również wskazać kryteria oceny pracy dla danego stanowiska, a także wymagania kwalifikacyjne kandydatów. Kwalifikacje z punktu widzenia:
-
doświadczenia zawodowego kandydata,
-
posiadanego wykształcenia,
-
umiejętności,
-
posiadanych uprawnień, czyli określenie profilu osobowego kandydata.
Przygotowany w taki sposób opis stanowiska będzie niemal gotowym ogłoszeniem do zamieszczenia w odpowiednich mediach.
Etap II
Dotarcie do odpowiedniego kandydata
Mając już sprecyzowane oczekiwania wobec kandydata, musimy zastanowić się w jaki sposób mamy do niego dotrzeć, tak, aby zauważył naszą firmę i ofertę, a następnie zainteresował się nią.
Bardzo popularne w ostatnich latach stało się zlecanie wstępnej selekcji kandydatów czy też całego procesu rekrutacyjnego firmom zewnętrznym. Takie przedsiębiorstwa wiedzą, w jaki sposób dotrzeć do kandydata danej specjalizacji – w końcu tym właśnie się specjalizują. Będziemy mieć pewność, że w ten sposób dotrzemy właśnie do takich osób, jakich poszukujemy. Oczywiście cały ten proces możemy przeprowadzić sami, ale jest on dość czasochłonny i skomplikowany.
Autor jest konsultantem w FPA Group, firmie świadczącej usługi outsourcingowe w zakresie księgowości, kadr i płac
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 2(71)2008 ![]() |