Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Świadectwo charakterystyki energetycznej budynków - przejawem dbałości o środowisko >>

Świadectwo charakterystyki energetycznej budynków - przejawem dbałości o środowisko

Nieruchomości

Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku to dokument, który określa wielkość zapotrzebowania na energię niezbędną do zaspokojenia potrzeb energetycznych związanych z użytkowaniem budynku lub części budynku. Nadchodząca Nowelizacja ma na celu zwiększenie świadomości w aspekcie ekologii, przejawiającej się w poprawie jakości powietrza, ale także świadomości potencjalnego nabywcy o charakterystyce energetycznej budynku lub części budynku. Nadto, nowelizacja ma na celu wsparcie strategii renowacji budynków.

28 kwietnia 2023 r. wejdzie w życie nowelizacja ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków oraz ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane w zakresie świadectwa charakterystyki budynków („Nowelizacja”).

Nowelizacja związana jest z koniecznością implementacji do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 663/2009 i (WE) nr 715/2009, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/22/WE, 98/70/WE, 2009/31/WE, 2009/73/WE, 2010/31/UE, 2012/27/UE i 2013/30/UE, dyrektyw Rady 2009/119/WE i (EU) 2015/652 oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013 („Przepisy unijne”).

Charakterystyka energetyczna budynku

Jak wynika z art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków („Ustawa”) charakterystyka energetyczna budynku to zbiór danych i wskaźników energetycznych budynku lub części budynku, określających całkowite zapotrzebowanie na energię niezbędną do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. Nadchodzące zmiany mają na celu między innymi poprawę skuteczności obecnego systemu oceny efektywności energetycznej budynków.

Do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie inwestor obowiązany będzie dołączyć kopię świadectwa charakterystyki energetycznej w postaci papierowej, lub w postaci elektronicznej.
Z obowiązku tego zwolnione są:

  • budynki podlegające ochronie na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,
  • budynki używane jako miejsce kultu i do działalności religijnej,
  • budynki przemysłowe oraz gospodarcze niewyposażone w instalacje zużywające energię, z wyłączeniem instalacji oświetlenia wbudowanego,
  • budynki mieszkalne, przeznaczonych do użytkowania nie dłużej niż 4 miesiące w roku,
  • budynki wolnostojące o powierzchni użytkowej poniżej 50 m2,
  • gospodarstwa rolne o wskaźniku EP określającym roczne obliczeniowe zapotrzebowanie na nieodnawialną energię pierwotną nie wyższym niż 50 kWh/(m2 rok).

Dotychczas, świadectwo charakterystyki energetycznej budynków sporządzane było tylko i wyłącznie w formie papierowej. Na skutek Nowelizacji, osoba uprawniona będzie mogła sporządzić przedmiotowe świadectwo w wersji elektronicznej, podpisując ją kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym osoby uprawnionej.

Nadto, treść świadectwa, obok dotychczasowych wymagań uzupełniona będzie o oświadczenie osoby, która je sporządziła, że dokument został wygenerowany z centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków. Oświadczenie to składane będzie pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

Obowiązek przekazywania świadectw charakterystyki energetycznej

Ustawodawca wprowadza również mechanizmy gwarantujące przekazywanie świadectw charakterystyki energetycznej w związku ze sprzedażą lub wynajmem budynków, lub części budynków.

Dotychczasowo w związku z art. 11 ust. 2 Ustawy notariusz informował, że w przypadku gdy zbywca albo wynajmujący nie wywiąże się z obowiązku przekazania świadectwa charakterystyki energetycznej, nabywca albo najemca może, w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy przeniesienia własności albo umowy najmu, wezwać pisemnie zbywcę lub wynajmującego do wywiązania się z tego obowiązku w terminie 2 miesięcy od dnia doręczenia wezwania.

W przypadku gdy świadectwo charakterystyki energetycznej albo jego kopia nie zostaną przekazane w terminie 2 miesięcy od dnia doręczenia wezwania, nabywca albo najemca może, w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy w przypadku umowy najmu oraz 12 miesięcy w przypadku umowy sprzedaży albo zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, licząc od dnia zawarcia umowy, zlecić sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej na koszt zbywcy albo wynajmującego.

Jednakże powyższe zostanie uchylone wprowadzaną Nowelizacją. Od dnia 28 kwietnia 2023 r. przy sporządzaniu aktu notarialnego umowy zbycia prawa własności albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, Notariusz odnotuje w akcie notarialnym przekazanie nabywcy świadectwa charakterystyki energetycznej, a w przypadku nieprzekazania nabywcy świadectwa charakterystyki energetycznej notariusz pouczy podmiot obowiązany do jego przekazania o karze grzywny za niewykonanie tego obowiązku.

Informacje w ogłoszeniach i reklamach

Ustawodawca wprowadza również obowiązek zamieszczenia w ogłoszeniu lub reklamie dotyczących zbycia lub najmu budynku lub jego części informacji o wskaźnikach rocznego zapotrzebowania na energię użytkową, energię końcową i nieodnawialną energię pierwotną, udział odnawialnych źródeł energii w rocznym zapotrzebowaniu na energię końcową oraz jednostkową wielkość emisji CO2.

Wprowadzony został również szeroki zakres kontroli systemu ogrzewania lub systemu klimatyzacji, tym samym uzależniając je od dokonania wszelkich ewentualnych zmian mających wpływ na ich efektywność energetyczną.

Wyłączenia w powyższym zakresie znajdują się w art. 23 ust. 6 Ustawy i przykładowo dotyczą budynków mieszkalnych wyposażonych w systemy automatyki i sterowania umożliwiające stałe monitorowanie elektroniczne dokonujące pomiarów sprawności systemu ogrzewania, połączonego systemu ogrzewania i wentylacji, systemu klimatyzacji lub połączonego systemu klimatyzacji i wentylacji i informujące właścicieli lub zarządców budynków o spadku sprawności tych systemów i potrzebie ich konserwacji, naprawy lub wymiany oraz skutecznym sterowaniu w celu zapewnienia optymalnego wytwarzania, dystrybucji, magazynowania i wykorzystywania energii.

Renowacja budynków

W zakresie wsparcia strategii renowacji budynków wprowadzono art. 39a do Ustawy. W myśl tego artykułu strategia ta zawierać będzie przegląd krajowych zasobów budynków, wskazanie opłacalnych sposobów renowacji budynków wraz z oszacowaniem spodziewanych oszczędności energii oraz innych korzyści w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa ludzi oraz jakości powietrza, wskazanie barier i niedoskonałości rynkowych ograniczających renowację budynków, określenie polityki środków wspierających renowację budynków, wskazanie źródeł finansowania renowacji budynków, możliwości wsparcia inteligentnych technologii oraz budynków i społeczności korzystających z dobrej łączności, wykaz umiejętności i kształcenia w sektorze budownictwa i efektywności energetycznej, rekomendowany scenariusz renowacji zawierający plan działań do 2050 r.

Wprowadzane zmiany, na skutek implementacji Przepisów unijnych mają na celu usprawnić skuteczność obecnego systemu oceny efektywności energetycznej budynków, poprawiając tym samym jakość otaczającego nas środowiska, ale także obok powyższego, przeprowadzanie renowacji budynków doprowadzając je do stanu zgodnego z obowiązującymi przepisami, tak aby spełniały wszelkie wymagane prawem normy.

Klaudyna Jarzec-Koślacz – prawnik nieruchomości, wspólnik w JKM Kancelaria Radców Prawnych Jarzec-Koślacz Miśkiewicz s.c. Specjalizuje się w prawie nieruchomości, kosmetycznym i administracyjnym. Doradza deweloperom i wspólnotom mieszkaniowym, producentom kosmetyków, przedszkolom i żłobkom
Kamila Jarocka – prawnik JKM Kancelaria Radców Prawnych Jarzec-Koślacz Miśkiewicz s.c. Specjalizuje się prawie cywilnym i administracyjnym

 



nr 3(227)2023


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum