Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Liderzy zysków >>

Liderzy zysków

Najbardziej rentowne branże w polskiej gospodarce

Rentowność to jeden z najważniejszych parametrów charakteryzujących prowadzoną działalność gospodarczą. Wskaźniki rentowności w prosty sposób wskazują, jakie dochody dla właścicieli generuje ich firma – dochody, które mogą być przeznaczone zarówno na inwestycje, jak i podział zysku.

Punktem wyjścia do określenia rentowności jest zdefiniowanie dwóch wielkości finansowych: zysku brutto oraz zysku netto. Zysk brutto to różnica między ogólną wartością przychodów w firmie (przychody ze   sprzedaży, przychody operacyjne, przychody finansowe) a globalną wartością kosztów generowanych w firmie. W przypadku zysku brutto, do wartości kosztów nie wlicza się podatku dochodowego. Z kolei zysk netto, to inaczej zysk brutto pomniejszony o obowiązkowe obciążenie wyniku finansowego, czyli kwotę zapłaconego podatku dochodowego. Zaś rentowność to nic innego, jak odniesienie zysku brutto lub netto do wartości przychodów firmy. Innymi słowy rentowność określa, ile złotówek zysku (brutto lub netto) przynosi każde 100 zł sprzedaży firmy.   Trochę teorii   Rentowność jest odniesieniem poszczególnych rodzajów zysków wypracowywanych przez firmę do wartości jej przychodów. Do wyboru mamy różnorodne rodzaje dochodów wypracowywanych przez przedsiębiorstwo na poszczególnych szczeblach rachunku zysków i strat: zysk brutto ze sprzedaży, zysk operacyjny, zysk na działalności gospodarczej, zysk brutto czy zysk netto. W uproszczeniu możemy przyjąć, że ogólnym wzorem na obliczenie rentowności finansowej jest odniesienie wypracowanego przez firmę zysku do osiągniętych przychodów ze sprzedaży. Upraszczając, możemy stwierdzić, że rentowność pokazuje nam, ile groszy zysku przynosi nam każda złotówka sprzedaży naszej firmy. Za pomocą rentowności możemy badać przede wszystkim zależności zachodzące między przychodami a kosztami firmy. W przeciwieństwie do niektórych innych wskaźników – gdzie za optymalny poziom uznaje się pewien przedział lub wartość graniczną – przy interpretacji rentowności nie powinniśmy mieć żadnych problemów. Generalna zasada dotycząca rentowności mówi, że im wyższa rentowność firmy, tym korzystniej dla obecnego i przyszłego funkcjonowania firmy.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 2(71)2008


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: analiza | analiza branżowa | rentowność

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum