
Liderzy zysków
Najbardziej rentowne branże w polskiej gospodarce
Rentowność to jeden z najważniejszych parametrów charakteryzujących prowadzoną działalność gospodarczą. Wskaźniki rentowności w prosty sposób wskazują, jakie dochody dla właścicieli generuje ich firma – dochody, które mogą być przeznaczone zarówno na inwestycje, jak i podział zysku.
Punktem wyjścia do określenia rentowności jest zdefiniowanie dwóch wielkości finansowych: zysku brutto oraz zysku netto. Zysk brutto to różnica między ogólną wartością przychodów w firmie (przychody ze sprzedaży, przychody operacyjne, przychody finansowe) a globalną wartością kosztów generowanych w firmie. W przypadku zysku brutto, do wartości kosztów nie wlicza się podatku dochodowego. Z kolei zysk netto, to inaczej zysk brutto pomniejszony o obowiązkowe obciążenie wyniku finansowego, czyli kwotę zapłaconego podatku dochodowego. Zaś rentowność to nic innego, jak odniesienie zysku brutto lub netto do wartości przychodów firmy. Innymi słowy rentowność określa, ile złotówek zysku (brutto lub netto) przynosi każde 100 zł sprzedaży firmy.
Trochę teorii
Rentowność jest odniesieniem poszczególnych rodzajów zysków wypracowywanych przez firmę do wartości
jej przychodów. Do wyboru mamy różnorodne rodzaje dochodów wypracowywanych przez przedsiębiorstwo
na poszczególnych szczeblach rachunku zysków i strat: zysk brutto ze sprzedaży, zysk operacyjny, zysk na działalności gospodarczej, zysk brutto czy zysk netto.
W uproszczeniu możemy przyjąć, że ogólnym wzorem na obliczenie rentowności finansowej jest odniesienie
wypracowanego przez firmę zysku do osiągniętych przychodów ze sprzedaży. Upraszczając, możemy stwierdzić, że rentowność pokazuje nam, ile groszy zysku przynosi nam każda złotówka sprzedaży naszej
firmy.
Za pomocą rentowności możemy badać przede wszystkim zależności zachodzące między przychodami a kosztami firmy. W przeciwieństwie do niektórych innych wskaźników – gdzie za optymalny poziom uznaje się pewien przedział lub wartość graniczną – przy interpretacji rentowności nie powinniśmy mieć żadnych problemów. Generalna zasada dotycząca rentowności mówi, że im wyższa rentowność firmy, tym korzystniej dla obecnego i przyszłego funkcjonowania firmy.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 2(71)2008 ![]() Zobacz więcej na temat: analiza | analiza branżowa | rentowność |