Coraz więcej firm zajmujących się projektowaniem stron internetowych oferuje usługę pozycjonowania witryn www dla sektora MSP. Jednak jaką mamy gwarancję, że nasza witryna zawsze będzie na pierwszej pozycji w danej wyszukiwarce? Aby zwiększyć swoje szanse, możemy spróbować pozycjonować ją sami?

W artykule zaprezentuję proces pozycjonowania witryny z branży turystycznej. Przedstawię metody skutecznego pozycjonowania oraz wskazówki dotyczące prowadzenia efektywnej kampanii reklamowej w sieci, w oparciu o budowę zoptymalizowanej witryny www.
Rola pozycjonowania w procesie promocji firm z sektora MSP
Należycie pozycjonowana witryna w największych na świecie wyszukiwarkach to jeden z najważniejszych celów specjalistów od spraw marketingu internetowego. Przedsiębiorstwa z różnych branż dążą do tego, aby po wpisaniu uniwersalnego hasła z danej branży, to właśnie ich firm zajmowała zaszczytną – pierwszą pozycję w wynikach wyszukiwania takich przeglądarek jak :<
google.com,
altavista.com> czy <
yahoo.com>.
Firma z sektora turystyki, która sprzedaje wycieczki zagraniczne, naturalnie chciałaby, aby po wpisaniu hasła: :<
wycieczki zagraniczne>, jej strona była wyżej pozycjonowana niż strona konkurentów. Tego typu przykładów można mnożyć wiele. Rynek pozycjonowania danych produktów jest rynkiem bardzo dynamicznym, który podlega ciągłym zmianom. Z godziny na godzinę pozycja danej firmy w rankingu wyszukiwarki może ulec zmianie. SEO (
ang. Search Engine Optimization) należy podzielić na dwa uzupełniające się etapy:
• optymalizację strony,
• pozycjonowanie, czyli zdobywanie do niej linków.
Pozycjonowaniem witryn zajmuje się coraz więcej firm. Znajduje ono bowiem coraz szerszy odbiór wśród klientów, także z sektora MSP. Małe i średnie firmy stanowią oś gospodarek krajów członkowskich UE. To przede wszystkim one przyczyniają się do wzrostu gospodarczego i zachowania konkurencji. MSP wytwarzają około 2/3 PKB w gospodarce Unii. W Polsce udział ten cały czas rośnie i obecnie wynosi ok. 48 proc.
1. stycznia 2005 r. weszła w życie nowa rekomendacja Komisji Europejskiej z 6. maja 2003 r., która definiuje małego i średniego przedsiębiorcę. Wprowadziła definicję tzw. mikroprzedsiębiorstw, czyli przedsiębiorstw zatrudniających średniorocznie mniej niż 10 osób, przy założeniu, że roczny obrót takiej firmy nie przekracza 2 mln euro. W polskich przepisach definicja ta znajduje się w Ustawie o swobodzie działalności gospodarczej z 28. maja 2004 r. Jedną z głównych intencji wprowadzenia nowej rekomendacji było zwiększenie kręgu przedsiębiorców, którzy mogliby skorzystać z unijnej pomocy publicznej.
Autor jest obecnie doktorantem na Wydziale Elektrotechniki, Automatyki i Informatyki Politechniki Opolskiej